رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شناسایی باکتری کُشنده در زندان شناور پناهجویان در انگلیس

9:33 - 21 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۴۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شناسایی باکتری کُشنده در زندان شناور پناهجویان در انگلیس
دولت انگلیس که با وجود هشدار‌ها مبنی بر مخاطره آمیز بودن اسکان پناهجویان در کشتی «بی‌بی استکهلم» این کار را انجام داد، اکنون با چالش جدی مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – کشتی «بی‌بی استکهلم» یا زندانی شناور که انگلیس برای اسکان پناهجویان در نظر گرفته است، در میانه همه انتقاد‌های پیشین اکنون با چالشی جدی‌تر مواجه شده است.

مواجهه دولت انگلیس با چالش‌های درهم تنیده

اکنون «سوئلا براورمن»، وزیر کشور انگلیس در پی شیوع باکتری کُشنده «لژیونلا» بیش از گذشته برای لغو نقشه اسکان پناهجویان در «بی‌بی استکهلم» تحت فشار قرار دارد؛ شیوع «لژیونلا» در این زندان شناور سبب شد تا پناهجویان از این کشتی تخلیه شوند.

این خبر در حالی منتشر شد که قرار بود سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس برای کاهش تعداد پناهجویان ورودی، طی روز‌های شنبه و یکشنبه اعلام شود.

در عین حال، یک پهپاد ۴۰۰ هزار پوندی وزارت کشور که برای نظارت بر قایق‌ها در کانال مانش استفاده می‌شود، در دریا سقوط کرد.

از سوی دیگر در روز پنج‎شنبه ۷۵۵ پناهجو از کانال مانش عبور کردند که بالاترین تعداد در یک روز بود.

مقام‌های انگلیسی می‌گویند که دولت این کشور در حل و فصل موضوع مهاجران شکست خورده است.

افشاگری جدید درباره وضعیت بی‌بی استکهلم

بر اساس گزارش‌ها، پیمانکاران از روز دوشنبه هنگام ورود پناهجویان به بندر پورتلند، محل استقرار «بی‌بی استکهلم»، از موضوع شیوع «لژیونلا» در این کشتی آگاه بودند.

منابع وزارت کشور انگلیس، می‌گویند که آزمایش «لژیونلا» در ۲۵ جولای انجام شد و روز دوشنبه هنگام انتقال اولین دسته از پناهجویان به «بی‌بی استکهلم» سطح پایینی از این باکتری وجود داشته است.

بر اساس گفته این منابع، به پیمانکار مربوطه نیز درباره وجود این باکتری در کشتی اطلاع داده شد، اما وزارت کشور انگلیس نخستین بار روز چهارشنبه از این موضوع مطلع شد و این امر به انجام آزمایش‌های بیشتر در روز پنجشنبه منجر شد.

منابع مذکور تایید کردند که روند تخلیه پناهجویان از کشتی از روز جمعه آغاز شد.

شهردار «پورتلند» می‌گوید که از بی کفایتی دولت شوکه است؛ وی تاکید کرد این خبر در حالی منتشر شد که دولت «سوناک» اعلام کرده بود که همه بررسی‌های لازم را انجام داده است.

وزیر مهاجرت در سایه انگلیس ضمن انتقاد از بی توجهی دولت به انجام بررسی‌های لازم پیش از انتقال پناهجویان به «بی‌بی استکهلم»، گفت: این یک افتضاح مطلق و کامل است؛ وزرای دولت باید از این اتفاق بسیار شرمسار باشند.

یک فعال حقوق پناهجویان معتقد است شرکت‌های خصوصی زیادی در معامله «بی‌بی استکهلم» دخیل هستند، در حالی که در موضوع تهیه مسکن برای پناهجویان تجربه ندارند.

سخنگوی یک موسسه حقوق بشری انگلیسی نیز می‎گوید: وجود باکتری‌های تهدید کننده زندگی در کشتی «بی‌بی استکهلم» تنها یک افشاگری تکان دهنده است که در چند هفته گذشته شاهد آشکار شدن آن بودیم؛ سیاست‌های تنبیهی این دولت و بی‎توجهی عمدی به سیستم پناهندگی نه تنها ظالمانه نیست، بلکه خطرناک است.

لژیونلا چیست؟

«لژیونلا»، نوعی باکتری کُشنده است که با تنفس از طریق قطرات آب کوچک موجود در هوا منتقل می‌شود و به عفونت‌های ریوی مانند بیماری لژیونر یا تب «پونتیاک» منجر می‌شود.

هنوز آزمایش هیچ یک از پناهجویان اسکان یافته در «بی‌بی استکهلم» مثبت نشده است؛ زمان آشکار شدن علائم تا ۱۶ روز به طول می‌انجامد.

بر اساس نامه افشا شده از وزارت کشور به پناهجویان گفته شد که اگر طیف وسیعی از علائم مانند سرفه خشک، گیجی و اسهال را دارند، باید آزمایش بدهند.

موضع دولت انگلیس

وزارت کشور انگلیس، می‌گوید که نمونه‌های محیطی از سیستم آب «بی‌بی استکهلم» سطوحی از باکتری «لژیونلا» را نشان داده که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

در عین حال، یکی از سخنگویان دولت انگلیس، ادعا کرد که سلامت و رفاه پناهجویان همچنان در اولویت است و همه پناهجویان مستقر در «بی‌‎بی استکهلم» اکنون به محل اقامت جایگزین منتقل شده‎اند.

وزارت کشور انگلیس پیشتر گفته بود که نمونه‌ها فقط مربوط به سیستم آب در «بی‌بی استکهلم» است و برای بقیه مناطق پورتلند هیچ نشانه خطر مستقیم وجود ندارد.

در حالی که «رابرت جنریک»، وزیر مهاجرت انگلیس از «بی‎بی استکهلم» به عنوان یک مسکن کاملا مناسب یاد می‌کند، اتحادیه آتش نشانی انگلیس تاکید کرد که این کشتی یک تله مرگ است.

یک مقام اتحادیه مذکور گفت: دولت نگرانی‌های ما در مورد سلامت و ایمنی را نادیده گرفته است؛ اتحادیه آتش نشانی به وزیر کشور هشدار داد که نگهداری اجباری مهاجران در این کشتی خطر بزرگی برای سلامتی و ایمنی است؛ براورمن به درخواست بحث و بررسی موضوع پاسخ نداد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *