رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس دادگستری استان لرستان: توجه و رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن باید مورد توجه جدی همه مدیران قضایی باشد

17:35 - 15 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۵۵۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس دادگستری استان لرستان: توجه و رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن باید مورد توجه جدی همه مدیران قضایی باشد
رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: توجه و رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن با عنایت ویژه به سند تحول و تعالی بایستی مورد توجه جدی همه مدیران قضایی باشد.

خبرگزاری میزان - نشست فصلی شورای معاونین دادگستری و روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های عمومی و انقلاب استان با حضور رئیس کل دادگستری لرستان در سالن جلسات شهید حاج قاسم سلیمانی دادگستری استان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم به همه حضار در جلسه، بیان کرد: ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش و نیز ایام حزن و اسارت آل الله را محضر همه همکاران تسلیت و تعزیت عرض میکنم.

وی با ذکر حدیثی از امام حسین (ع) که می‌فرمایند «نیاز مردم به شما از نعمت‌های خدا بر شماست، از این نعمت‌ها افسرده، بیزار و ملول نباشید»، ابراز کرد: این جلسه پس از بازدید از حوزه‌های قضایی برگزار شده و لازم است از تمام تلاش‌ها و زحمت‌های مدیران قضایی شهرستان‌ها و بخش‌ها و همکاران قضایی و اداری تشکر و قدردانی میکنم.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری هدف از برگزاری این جلسه را بحث و تبادل نظر و اطلاع از مشکلات حوزه‌های قضایی و تلاش در راستای رفع آن‌ها و نیز تبیین و تشریح برنامه‌های قوه قضاییه و دادگستری استان دانست و افزود: مجموعه مدیریت دادگستری استان اعم از رئیس کل و معاونین از عملکرد و وضعیت حوزه‌های قضایی و نیز تک تک شعبه‌ها مطلع هستیم و عملکرد‌ها دقیقا رصد شده و بصورت ماهانه وضعیت حوزه‌ها ارزیابی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان تاکید کرد: معاونین، روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌ها بایستی بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه بر مجموعه خود نظارت موثر داشته باشند، به این معنا که در نتیجه نظارت، عملکرد مثبت را به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به وجود بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی امروزه به مدیران برنامه محور، ساعی، پر تلاش و جهادی نیاز دارد و مدیری که اینگونه نباشد نمی‌تواند مدیری پیشران برای دستگاه قضایی باشد، ابراز کرد: نکاتی که در این جلسه بیان می‌شود نتیجه بررسی‌ها و ارزیابی هاست که جهت برنامه ریزی مناسب بوده و بایستی در دستور کار همه مدیران قضایی استان قرار گیرد و ضرورت دارد نقاط مثبت تقویت و نقاط ضعف برطرف شده که شاهد پیشرفت جایگاه استان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری وجود نظم در ورود و خروج همکاران را از اولویت‌های دادگستری استان دانست و بیان کرد: مدیران حوزه‌های قضایی باید در این رابطه الگوی خوبی برای سایر همکاران باشند چرا که اولین شرط پیشرفت و ارتقا داشتن نظم و انضباط است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان برقراری آرامش و حفظ یکدستی و نیز پرهیز از تفرقه و چند دستگی در مجموعه قضایی را بسیار ضروری دانست و افزود: اگر می‌خواهیم مجموعه تحت مدیریت ما موفق باشد بایستی بین ما وحدت و همبستگی باشد چرا که ما ید واحده هستیم و بایستی مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذاریم.

وی نظارت فعال و حدی بر زیر مجموعه و عملکرد آن‌ها را لازم دانست و گفت: برگزاری منظم نشست‌های هفتگی قضایی باید در دستور کار قرار گیرد چرا که بر درایت و نیز افزایش سطح علمی همکاران موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری تاکید کرد: با توجه به اینکه ما در دادگستری با جرم و مجرمین سر و کار داریم بایستی خودمان را واکسینه کنیم و در این راستا بایستی توجه ویژه‌ای به اجرای امور فرهنگی مانند نماز‌های جماعت و مراسمات مختلف داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه قضات و کارکنان جدید الورود ظرفیت بسیار خوبی هستند که بایستی با نظارت و برنامه ریزی از این ظرفیت نهایت استفاده را انجام داد، بیان کرد: توجه و رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن با عنایت ویژه به سند تحول و تعالی بایستی مورد توجه جدی همه مدیران قضایی باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما نباید دچار روزمرگی شویم چرا که آن آفتی بزرگ است که باعث عقب ماندگی می‌شود، ابراز کرد: برگزاری منظم جلسات ستادی، پاسخگویی به موقع و مناسب به همه مکاتبات و نیز تنظیم برنامه عملیاتی برای دادگستری، حوزه مطبوع و تک تک شعب بایستی در دستور کار همه مدیران قضایی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری ضمن اشاره به اینکه در هزینه کرد اعتبارات باید صرفه و صلاح دستگاه را مد نظر بگیریم، افزود: باید توجه ویژه‌ای به مسئله کارچاق کن‌ها داشت و ضمن شناسایی آن‌ها را به حفاظت و اطلاعات معرفی کرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه ملاقات‌های مردمی باید منتج به گره کشایی کار مردم شود، ابراز کرد: استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در راستای نظارت بر عملکرد مجموعه، حمایت جدی و قانونی از واحد‌های تولیدی در راستای شعار سال مقام معظم رهبری، بازرسی به موقع و مستمر از بازداشتگاه‌ها و تحت نظر گاه ها، ارائه آموزش مستمر به ضابطین قضایی، بازدید منظم از کمپ‌های ماده ۱۶ و ۱۵ توسط دادستان ها، بازدید میدانی از پارکینگ خودرو‌های توقیفی و انبار اموال تملیکی و نظارت دقیق بر فروش بموقع آن‌ها بایستی در دستور کار جدی همه روسای حوزه‌های قضایی و نیز دادستان‌ها قرار گیرد.

وی بر حفظ مسئله استقلال دادگستری در مقابل دخالت مدیران اجرایی تاکید جدی کرد و افزود: قبول مسئولیت مدیریت یعنی پذیرش تلاش مضاعف مدیران حوزه‌های قضایی بایستی قبول کنند که لازم است جهادی و مضاعف کار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با بیان اینکه دادگستری‌ها بایستی به سمت تشکیل پرونده‌های بدون کاغذ بروند گفت: بایستی برای کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش اطاله دادرسی و مرتفع کردن شعب نامتعارف برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی انجام داد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان معیار ارزیابی عملکرد مدیران حوزه قضایی را آمار دانست و گفت: روسای حوزه‌های قضایی بایستی بر شعب نظارت مستمر داشته و همچنین دادستان‌های استان لازم است نظارت مستمر بر قرار‌های کیفری داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که بایستی صدور قرار متناسب با جرم متهم باشد به گونه‌ای که متهم در دسترس باشد، بیان کرد: عدم پیشنهاد پابند الکترونیک برای افراد شرور و سابقه دار و نیز نظارت بر کارشناس‌ها بایستی مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه ما در انتخابات پیش رو کاملاً بی‌طرف بوده و تضمین کننده صحت انتخابات هستیم، تاکید کرد: با متخلفین انتخاباتی بدون تعارف و اغماض برخورد قاطع خواهیم داشت و همچنین در این راستا جلسات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی بصورت مستمر برگزار خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تاکید بر این موضوع که قضات بایستی توصیه ناپذیر باشند، چون با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارند، گفت: در رابطه با توهین به مقدسات بایستی برخورد جدی بدون تعارف و بدون اغماض صورت گیرد.

وی در پایان ضمن تاکید بر اینکه تکریم ارباب رجوع بایستی سرلوحه کار همه همکاران قضایی و اداری باشد، ابراز کرد: همه تلاش‌های ما برای رضایتمندی ارباب رجوع است و اگر این موضوع حاصل نشود تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم بی‌فایده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *