گفت‌وگو|

حذف تمام معافیت‌های هدفمند مالیاتی موجب ضربه به تولید دانش‌بنیان می‌شود

8:00 - 01 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۰۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
حذف تمام معافیت‌های هدفمند مالیاتی موجب ضربه به تولید دانش‌بنیان می‌شود
یک نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف تمام معافیت‌های هدفمند مالیاتی در برنامه هفتم توسعه گفت: در صورت عملی‌شدن این موضوع ممکن است تولید داخلی و به‌خصوص تولید دانش‌بنیان با مشکل مواجه شود.

خبرگزاری میزان _ براساس ماده ۴۸ برنامه هفتم توسعه وضع هرگونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی، کاهش نرخ معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی در سال‌های اجرای این قانون ممنوع است.

در همین خصوص محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: امکان اینکه بخواهیم تمام معافیت‌های مالیاتی را حذف کنیم وجود ندارد و این مساله رشد تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه به‌دنبال رشد تولید هستیم و شعار سال هم در همین راستا است، باید معافیت‌های مختلف مالیاتی را در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، دانش‌بنیان و جانبازان داشته باشیم.

آصفری تاکید کرد: اگر تمام معافیت‌ها برای مشاغلی که معافیت و اعتبار مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، برداشته شود علاوه بر اینکه مانع رشد تولید می‌شود، زمینه فرار سرمایه از کشور را نیز فراهم خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حذف تمام معافیت‌های مالیاتی به مصلحت کشور نیست، گفت: این مساله به تولید داخلی به‌خصوص تولید دانش‌بنیان ضربه می‌زند.

به گفته وی اعطای اعتبار و معافیت مالیاتی یک سیاست تشویقی است که باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های داخلی و خارجی می‌شود.

آصفری با تاکید بر اینکه باید به کمک تحقیق و ترریق فناوری صنعت کشور توسعه یابد، اظهار کرد: وضعیت نابسامان صادرات در صنایع مختلف کاملا مشخص است و این وضعیت باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه هزینه‌محور به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار حمایتی مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته تبدیل شده و این اقدام به معنای این است که مشوق‌های مالیاتی هزینه‌محور بر اساس میزان هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها محاسبه می‌شود.

وی‌ تاکید کرد: در همین راستا بود که مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مصوب و اقدام به اعطای اعتبار مالیاتی به واحد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کرد.

انتهای پیام/

امید گراوند


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *