ژست‌های اروپا به نام آزادی بیان برای دفاع از آزادی نفرت

7:15 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ژست‌های اروپا به نام آزادی بیان برای دفاع از آزادی نفرت
کشور‌های غربی به ویژه اروپایی‌ها در حالی خود را مدعی و مدافع آزادی بیان می‌نامند که در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری به اشکال مختلف رویکرد‌های نفرت محور را تقویت کرده اند.

خبرگزاری میزان – موضوع هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد که در سال جاری میلادی دو بار رخ داده و رشد جرایم نفرت محور در اروپا، بررسی روند استحاله عمدی آزادی بیان به آزادی نفرت در کشور‌های اروپایی را ضروری کرده است.

کشور‌های اروپایی در حالی تلاش دارند تا خود را مدافع و حامی آزادی بیان نشان دهند که عملکرد خودشان و نتیجه موضع گیری‌هایشان اساسا هیچ نسبتی با آزادی بیان دارد؛ در واقع رویکرد اروپایی‌ها در قبال آزادی بیان در خوش بینانه‌ترین حالت نشان دهنده سردرگمی و بلاتکلیفی آن‌ها در موضوع آزادی بیان است.

اما نگاه واقع بینانه به رویکرد عمدتا دوگانه اروپایی‌ها به آزادی بیان، موید رویه تعقیب اهدافی سیاسی در پوشش شعار‌های زیباست.

تناقض کشور‌های اروپایی در زمینه آزادی بیان را می‌توان با نگاهی به موضع گیری‌های آنان در قبال هتک حرمت قرآن مشاهده کرد؛ آن‌ها در حالی هتک حرمت قرآن را اقدامی شدیدا تحریک آمیز خواندند که همزمان گفتند که چنین اقدامی در چارچوب آزادی بیان قابل دفاع است و مصداق نقض حقوق بشر نیست.

فرانسه نیز مدعی شد که حقوق بشر برای حمایت از مردم است نه ادیان و نمادها!

کشور‌های غربی در همین چارچوب اخیرا به شدت با تصویب قطعنامه درباره تنفر مذهبی شورای حقوق بشر مخالفت کرده و آن را متضاد قانون آزادی بیان خواندند.

پیامدهای سیاست یک بام و دو هوای اروپایی در موضوع آزادی بیان

کشور‌های اروپایی در میانه ژست دفاع از آزادی بیان، استثنا‌هایی را برای آن قائل می‌شوند که مبنای آن‌ها اهداف و منافع خودشان است.

یک بام و دو هوای اروپایی‌ها در موضوع آزادی بیان اکنون منتج به رشد جرایم و جنایت‌های نفرت محور در قاره اروپا شده است.

آنگونه که آمار‌های تهیه شده توسط کشور‌های اروپایی نشان می‌دهند، جرایم نفرت محور در این کشورها در حال رشد هستند؛ قربانیان اصلی این جرایم نیز گروه‌های آسیب پذیری مانند مهاجران، پناهجویان و زنان هستند.

عمده جنایت‌های نفرت محور در کشور‌های اروپایی دارای انگیزه‌های نژادی هستند و مسلمانان اصلی‌ترین قربانی نفرت مذهبی هستند.

تلاش اروپا برای گسترش آزادی نفرت

باید توجه داشت که از هتک حرمت قرآن در سال ۱۴۹۸ به دستور کلیسایی در اسپانیا تا جدیدترین اقدام نفرت محور جنون آمیز اروپایی‌ها در این زمینه همگی سوءاستفاده از عبارت آزادی بیان بوده اند.

اروپا هیچگاه نگاه مثبت و سازنده‌ای به آزادی بیان نداشته و این عبارت را مانند دیگر مفاهیم ارزشمند بشری دستاویز مقاصد پنهانی و پلید خود کرده است.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد، اروپا عامدانه در مسیر آزادی نفرت گام بر می‌دارد؛ در واقع قاره اروپا توسعه یافته از نظر صنعتی، بخشی از اصلی‌ترین بخش جهان توسعه نیافته در زمینه همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان است.

کشورهای اروپایی به عنوان مبلغان «شهروندی جهانی» حتی به این درک نرسیده‎اند که هتک حرمت کتاب‌های آسمانی چگونه می‌تواند در راستای نقض حمایت از «شهروندی جهانی» باشد که زندگی در صلح و تساهل مبنای آن است.

واقعیت این است که اروپایی‌ها همچنان پشت عبارت آزادی بیان خود را مخفی کرده و مصادیق متضاد با صلح و هماهنگی جهانی را تقویت می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *