آنچه درباره پرونده رابرت مالی می‌دانیم/ آبرام پالی، فرستاده جدید آمریکا در امور ایران کیست؟

10:01 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۷۵۱
آنچه درباره پرونده رابرت مالی می‌دانیم/ آبرام پالی، فرستاده جدید آمریکا در امور ایران کیست؟
بر اساس شواهد، معاون فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان جایگزین رابرت مالی منصوب شده است.

خبرگزاری میزان - «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در حال حاضر تحت بازجویی اف‌بی‌آی بوده و مجوز امنیتی وی لغو شده است.

در همین حال، صفحه بیوگرافی «مالی» در وب‎سایت وزارت خارجه آمریکا حذف شده و این موضوع سؤالاتی را درباره وضعیت تحقیقات و تأثیر آن بر نقش وی ایجاد کرده است.

به گزارش «بی‌ان‌ان نیوز»، این وضعیت توجه قانونگذاران و رسانه‌ها را به خود جلب کرده که به درخواست اطلاعات و تهدید به اقدامات قانونی بیشتر علیه مقام‎های وزارت خارجه آمریکا منجر شده است. 

درخواست اطلاعات و تهدید اقدامات حقوقی 

«مایکل مک کال»، جمهوری خواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تهدید کرده است که اگر مقام‎های وزارت خارجه آمریکا داوطلبانه اطلاعاتی درباره تعلیق «رابرت مالی» ارائه نکنند، اقدامات قانونی بیشتری انجام خواهد داد.

«مک کال» از واکنش وزارت خارجه آمریکا ابراز نارضایتی کرده و خواستار شفافیت بیشتر پیرامون شرایط تحقیق و لغو مجوز امنیتی «مالی» شده است. 

بیانیه رسمی و انتقال سمت به شخص جدید

وزارت خارجه آمریکا با استناد به ملاحظات حفظ حریم خصوصی و امتناع از ارائه به روز رسانی بیشتر درباره تحقیقات، اعلام کرده است که «رابرت مالی» در حال حاضر در مرخصی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که در غیاب «مالی»، «آبرام پیلی»، معاون فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران، هدایت این گروه را بر عهده دارد.

این وزارتخانه بر اهمیت ادامه کار خود برای توسعه و اجرای سیاست در موضوع ایران تاکید کرده است. 

آبرام پیلی کیست؟

«آبرام پیلی»، که پیش از این معاون فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران بود، از سوی وزارت خارجه آمریکا جایگزین «رابرت مالی» شده است.

«پیلی» به مدت ۱۱ سال به عنوان نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور یمن فعالیت کرده است. 

گزارش‌های رسانه‌ها درباره سوء استفاده از اطلاعات محرمانه

گزارش‌های متعدد رسانه‌ای حاکی از آن است که «رابرت مالی» به دلیل سوء استفاده از اطلاعات محرمانه تحت بازجویی قرار دارد.

اگرچه «مالی» به لغو مجوز امنیتی خود اعتراف کرده، اما ابراز اطمینان کرده است که تحقیقات در نهایت بی‌گناهی او را ثابت خواهد کرد.

جزئیات خاص و ماهیت سوء رفتار ادعا شده به طور عمومی فاش نشده است، که این موضوع به گمانه‎زنی‌ها و عدم اطمینان درباره پرونده دامن زده است.

پاسخ وزارت خارجه و انتقاد کنگره

«مایکل مک کال» از پاسخ وزارت خارجه آمریکا به تحقیقات خود انتقاد کرده و آن را کاملا غیرقابل قبول می‌داند.

وی اطلاعاتی را درباره تحقیقات درخواست کرد، اما پاسخی از وزارت خارجه آمریکا دریافت نکرد. 

«مک کال» درباره عدم ارائه جزئیات، مانند جدول زمانی مرخصی «مالی»، وضعیت مجوز، دسترسی‌ها و تماس‌های خارجی او ابراز نگرانی کرد. 

ناکامی وزارت خارجه آمریکا در ارائه این جزئیات اولیه، گمانه‌زنی‌ها را بیشتر دامن زده و در میان قانون‌گذاران تردید‌هایی ایجاد کرده است. 

در پاسخ به اطلاعات ناکافی وزارت خارجه آمریکا، «مک کال»، نماینده جمهوریخواه نامه دیگری به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا ارسال کرده و خواستار ارائه توضیحات محرمانه درباره شرایط مربوط به تعلیق مجوز امنیتی «رابرت مالی» شده است.

«مک کال» هشدار داده است که اگر شاهدان درخواست شده از حضور داوطلبانه خودداری کنند، او به دنبال وادار کردن آن‌ها به شهادت خواهد بود. 

این نماینده کنگره نسبت به تصمیم وزارت خارجه آمریکا مبنی بر خودداری از ارائه جزئیات مهم به کنگره ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *