ناآرامی‌های فرانسه؛ خشونت پلیس و شکا‌ف‌های اجتماعی

9:00 - 06 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۶۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناآرامی‌های فرانسه؛ خشونت پلیس و شکا‌ف‌های اجتماعی
ناآرامی های اخیر در فرانسه از ابعاد مختلفی از خشونت پلیس تا شکاف اجتماعی در جامعه این کشور قابل ارزیابی است.

خبرگزاری میزان - در ۲۷ ژوئن، ناهل مرزوق، یک شهروند ۱۷ ساله فرانسوی-الجزایری در حومه غربی پاریس، از سوی پلیس با شلیک گلوله کشته شد.

به گزارش «thehindu»، در حالی که در ابتدا پلیس، تیراندازی را با استناد به نگرانی‌های ایمنی توجیه می‌کرد، گزارش‌های متناقضی ظاهر شد؛ ویدئویی در توییتر افسران را نشان می‌دهد که سلاح را به سمت خودروی متوقف شده نشانه می‌گیرند.

در ۲۸ ژوئن، تظاهرات مسالمت آمیز «راهپیمایی سفید» در زادگاه ناهل در نانتر برگزار شد، اما با گسترش تظاهرات به شهر‌های دیگر، تنش‌ها تشدید شد و فرانسه شاهد خشونت در سراسر این کشور بود، با وجود اینکه مقام‌ها، این افسر پلیس را به اتهام قتل عمد بازداشت کردند.

ماهیت خشونت‌ها چه بود؟ 

خشونت عمدتاً به افراد جوان، از جمله خردسالان و مهاجران از جوامع سیاه پوست و عرب نسبت داده شد؛ نانتر به عنوان مرکز ناآرامی‌ها عمل کرد و سپس ناآرامی به مناطق شمالی، مرکزی و جنوب غربی فرانسه گسترش یافت.

طی ۵ شب متوالی، فرانسه شاهد تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده بود که منجر به دستگیری بیش از ۳ هزار نفر در سراسر این کشور شد؛ در واکنش به شورش‌ها، شهرداران شهر‌های آسیب دیده تجمعاتی را در تالار‌های شهر‌ها ترتیب دادند تا خشونت، غارت و تخریب زیرساخت‌ها را محکوم کنند.

چه چیزی به خشونت دامن زد؟

با وجود شاخص‌های مثبت اقتصادی، مانند نرخ پایین بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، جامعه فرانسه همچنان عمیقاً تقسیم شده است؛ این واقعه باعث شده است که ۲ قطبی شدن نژادی در فرانسه به منصه ظهور برسد.

مطالعات اخیر هدف قرار دادن نامتناسب افراد سیاه‌پوست یا عرب از سوی پلیس را در هنگام بررسی هویت برجسته کرده است؛ فرانسه طغیان‌های متعددی را در مناطق حاشیه‌ای خود تجربه کرده است، عمدتاً در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰.

این ناآرامی‌ها اغلب از چالش‌های اجتماعی مانند بیکاری، فقر، تبعیض و روابط تیره بین جوامع اقلیت و مجری قانون سرچشمه می‌گیرد.

اگرچه قتل ناهل واکنش نسبتاً سریعی را به دنبال داشت، اما نگرانی‌ها همچنان پابرجاست، زیرا موارد قبلی کمترین محکومیت را داشته‌اند؛ در سال گذشته، ۱۳ نفر که قوانین توقف ترافیک را رعایت نکردند، از سوی پلیس با شلیک گلوله کشته شدند که بیشتر آن‌ها سیاه پوست یا عرب تبار بودند، امسال نیز ۳ نفر جان خود را از دست دادند؛ در حالی که شواهد ممکن است انگیزه نژادی در تیراندازی را نشان ندهند، نگرانی‌ها در مورد نابرابری نژادی و رفتار نادرست پلیس را تشدید کرده است که منجر به اعتراضات گسترده و درخواست‌های اجرای عدالت شده است.

تظاهرکنندگان استدلال می‌کنند که این تیراندازی خشونت‌بار پلیس، نماد نژادپرستی سیستماتیک در نهاد‌های مجری قانون فرانسه است.

این تیراندازی همچنین بحث در مورد استفاده پلیس از نیروی مرگبار را برانگیخت و قانونگذاران جناح چپ خواستار لغو یا بازنگری قانونی در سال ۲۰۱۷ شدند که تیراندازی به خودرو‌های در حال حرکت را برای افسران آسان‌تر می‌کرد.

این قانون پس از لابی از اتحادیه‌های پلیس پس از یک سری حملات تروریستی به تصویب رسید؛ منتقدان استدلال می‌کنند که عبارت مبهم قانون امکان تفسیر‌های مشکوک را فراهم می‌کند.

پاسخ مسئولان فرانسوی

برای فرونشاندن خشونت، وزیر کشور فرانسه، بیش از ۴۰ هزار افسر مجری قانون را مستقر کرد که منجر به زخمی شدن افسران و معترضان شد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین پیشنهاد کرد محدودیت‌هایی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی اعمال شود که منجر به افزایش نظارت بر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی متهم به تشدید ناآرامی‌ها شد.

با این حال، اتحادیه‌های پلیس حمایت خود را از افسر دستگیر شده اعلام کرده و مدعی شده‌اند که او وظیفه خود را انجام داده است.

اتحادیه‌های پلیس فرانسه به طور مداوم ادعا کرده‌اند که کار آن‌ها به دلیل بی توجهی دولت این کشور در برخورد با مسائل اجتماعی اساسی، مانند شیوع مواد مخدر غیرقانونی و نبود فرصت‌های شغلی و آموزشی در مناطق محروم، خطرناک‌تر شده است.

مکرون در چندین جبهه با چالش‌هایی از جمله اعتراضات به اصلاح حقوق بازنشستگی، نارضایتی داخلی در مورد تورم و شورش‌های جاری مواجه است؛ او در تلاش است تا پیامی از مماشات را منتقل کند، اگرچه اثربخشی آن نامشخص است.

شورش‌ها در سرزمین اصلی باعث خشونت بیشتر در سرزمین‌های فرادریایی فرانسه، به ویژه در گویان فرانسه شد.

یک کارمند دولتی بر اثر گلوله سرگردان کشته شد و افسران پلیس با تیراندازی مواجه شدند.

تظاهرات در مارتینیک، گوادلوپ و ریونیون نیز آغاز شد.

این امر شکاف بین سرزمین‌های فرادریایی فرانسه و سرزمین اصلی آن را برجسته می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *