گفت‌وگو|

امارات سندی برای ادعای مالکیت بر جزایر سه‎گانه ایرانی ندارد

7:15 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۶۲۶
امارات سندی برای ادعای مالکیت بر جزایر سه‎گانه ایرانی ندارد
یک کارشناس مسائل بین‎الملل می‎گوید که امارات سندی برای ادعای مالکیت بر جزایر سه‎گانه ایرانی ندارد و دست به وارونه‎نمایی مسائل می‎زند.

اخیرا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‎ای مشترک با روسیه ادعاهایی را درباره جزایر سه‎گانه ایرانی مطرح کردند.

خبرگزاری میزان برای بررسی موضوع تکرار ادعاها از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره جزایر سه‎گانه ایرانی با یک کارشناس بین‎الملل و ژئوپلیتیک گفت‎وگو کرده که در ادامه می‎خوانید.

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق و استاد ژئوپلتیک دانشگاه، در ابتدا ضمن تاکید بر این موضوع که امارات سندی برای ادعای مالکیت بر جزایر سه‎گانه ایرانی ندارد، گفت: مسئله جزایر سه‎گانه ایرانی از پیش از انقلاب مطرح بود، اما در سال‌های پس از انقلاب با وجود تبلیغات گسترده امارات برای وارونه نمایی مسائل، شماری از کشور‌های عربی تغییر رویه داده و از موضع ایران در قبال این جزایر حمایت کردند.

وی با اشاره به اینکه امارات از تغییر سیاست خارجی ایران در دوره پس از انقلاب و به تیرگی رفتن روابط ایران و غرب به موازات توسعه روابط کشور‌های حاشیه خلیج فارس با غرب استفاده کرد، اظهار کرد: اماراتی‌ها در ابتدا به تحریک غرب مدعی مالکیت بر سه جزیره ایرانی شدند.

این کارشناس بین‎الملل، می‎گوید: در ادامه با شکل گرفتن شورای همکاری خلیج فارس، کشور‌های حاشیه خلیج فارس با هم متحد شدند و در پی تحولاتی مانند جنگ تحمیلی علیه کشورمان، ادعا‌های مربوط به خلیج فارس و جزایر سه‎گانه ایرانی تشدید شد.

فرجی‎راد با بیان اینکه اماراتی‌ها با توجه به توان اقتصادی که داشتند، تلاش کردند تا از حضور هر مقامی در کشور خود برای اعلام تایید ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‎گانه ایرانی یا لزوم ورود دیوان بین‎المللی برای حل اختلاف میان ایران و امارات در این موضوع استفاده کنند، عنوان کرد: این روند در چند دهه گذشته ادامه یافته است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه، تاکید کرد: امارات سند و مدرکی برای تایید ادعا‌های خود ندارد، به همین دلیل درصدد است از طریق جا انداختن این ادعا‌ها در جامعه بین‎المللی و از طریق وارد کردن کشور‌های مختلف به ماجرا، پرونده را از طریق اعضای شورای امنیت به دیوان بین‎المللی کیفری ببرد؛ به همین دلیل است که اخیرا چین و روسیه را نیز وارد این بازی کرده است.

فرجی‎راد در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه اسناد و سوابق تاریخی تایید می‌کنند که جزایر سه‎گانه متعلق به ایران است، اظهار کرد: زمانی که ایران این جزایر خود را از اشغال انگلیسی‌ها خارج کرد اصلا کشوری با نام امارات وجود نداشت؛ پس از اینکه ایران جزایر متعلق به خود را از اشغال انگلیس خارج کرد، امارات شکل گرفت.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در پایان گفت: اماراتی‌ها می‌توانند از خلاء سوءاستفاده کنند و روند را ادامه دهند؛ اما ما باید برای متوقف ساختن این روند روابط خود را با کشور‌ها توسعه دهیم؛ یعنی تعادلی در روابط خود ایجاد کنیم تا آن‌ها در رابطه با ما قائل به ملاحظاتی باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *