درباره آسپارتام چه می‎دانیم/ نظرات موافقان و مخالفان ماده اصلی نوشیدنی‎های رژیمی

12:26 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۶۱۷
درباره آسپارتام چه می‎دانیم/ نظرات موافقان و مخالفان ماده اصلی نوشیدنی‎های رژیمی
ماده آسپارتام در برخی مواد غذایی و نوشیدنی به عنوان جایگزینی برای شکر طبیعی استفاده می‌شود.

خبرگزاری میزان - برای نخستین بار یک کمیته نیمه مستقل برای سازمان بهداشت جهانی، می‎گوید: مشخص شده است که «آسپارتام»، یک شیرین کننده مصنوعی موجود در هزاران محصول مانند نوشابه‌های رژیمی و آدامس‌های بدون قند، باید به عنوان ماده «احتمالاً سرطان زا برای انسان» طبقه بندی شود. 

اما برخی کارشناسان می‌گویند هر چقدر هم که این موضوع هشدار دهنده به نظر برسد، این طبقه بندی شدن به این معنی نیست که نوشابه رژیمی حتما باعث سرطان می‌شود.

این عنوان به این معنی است که برخی از تحقیقات بررسی شده از سوی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان(IARC) نشان می‌دهد که ممکن است ارتباط احتمالی بین «آسپارتام» و سرطان کبد وجود داشته باشد.

«آسپارتام» یکی از مواد افزودنی غذایی است که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

چندین نهاد نظارتی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا بار‌ها گفته‌اند که «آسپارتام» در صورت استفاده در دستورالعمل‌های خاص برای مصرف انسان بی‌خطر است. 

در واقع، یک کمیته جداگانه از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز ارزیابی خطر را درباره «آسپارتام» انجام داده و می‎گوید که دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی نیازی به تغییر ندارد. 

آسپارتام چیست؟

«آسپارتام» یکی از رایج‌ترین شیرین کننده‌های مصنوعی در جهان است. 

این ماده چندین دهه است که در بازار وجود دارد.

شورای کنترل کالری، یک انجمن بین المللی که نماینده صنعت غذا و نوشیدنی کم کالری است، می‌گوید: «آسپارتام» در حدود ۶ هزار محصول در سراسر جهان یافت می‌شود. 

«آسپارتام» می‌تواند در جا‌هایی مانند خمیردندان یا دارو‌ها هم دیده شود، اما اغلب روی برچسب‌های محصولاتی که به‌عنوان «رژیمی» یا «بدون قند» به بازار عرضه می‌شوند، دیده می‌شود. 

نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه رژیمی، نوشابه «زیرو»، برخی قهوه‌های کم کالری و برخی آب میوه‌ها دارای «آسپارتام» هستند.

در غذا، «آسپارتام» اغلب در سس سالاد بدون شکر، بستنی کم کالری، ژلاتین و پودینگ‌هایی مانند پودینگ فوری بدون شکر وجود دارد. 

این ماده همچنین در آدامس‌های بدون قند هم موجود است.

اگرچه سازمان بهداشت جهانی در یک تصمیم جداگانه در ماه می‌اعلام کرد که مردم نباید برای کنترل وزن به شیرین کننده‌های غیر قندی اعتماد کنند، اما «آسپارتام» اغلب در نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌شود، زیرا کالری کمتری در مقایسه با شکر معمولی دارد.

در مقایسه با شکر معمولی، «آسپارتام» نیز حدود ۲۰۰ برابر شیرین‌تر است، بنابراین محصولات به مقدار زیادی از آن نیاز ندارند. 

سردرگمی اولیه درباره آسپارتام 

از ابتدا درباره «آسپارتام» سردرگمی وجود داشت. 

در سال ۱۹۷۴، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از «آسپارتام» در برخی غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را تایید کرد، اما به دلیل برخی مطالعات متناقض، مخالفت با تایید آن و سوالاتی درباره خود مطالعات اولیه، این تصمیم برای چند سال به حالت تعلیق درآمد.

وقتی یک مطالعه اولیه روی حیوانات نشان داد که «آسپارتام» ممکن است باعث ایجاد تومور‌های مغزی در موش‌ها شده باشد، برخی از دانشمندان ابراز نگرانی کردند.

تا اینکه در سال ۱۹۸۱، پس از یک بررسی کامل، این سازمان بالاخره اجازه استفاده از «آسپارتام» در غذا‌های خشک را صدر کرد.

در آن سال، کمیته تخصصی FAO/WHO درباره افزودنی‌های غذایی، پارامتر‌های مصرف روزانه قابل قبول را تعیین کرد. 

مصرف کدام نوع شیرین‌کننده خطر کمتری دارد؟ شکر طبیعی یا آسپارتام؟

یک متخصص در پاسخ به این سوال که آیا مردم باید نوشیدن نوشابه‌های حاوی قند کامل را به جای آن‌هایی که «آسپارتام» دارند در نظر بگیرند، می‎گوید که گزینه سومی وجود دارد، نه به دلیل خطر ابتلا به سرطان، بلکه به دلیل نگرانی‌های کلی درباره چاقی.

وی به عنوان گزینه سوم، مصرف آب را به جای هرگونه از این نوشیدنی‌ها توصیه کرد.

به گفته این کارشناس، مهم است که تعداد غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرینی که افراد مصرف می‌کنند، صرف نظر از قند واقعی یا مصنوعی محدود شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *