تاثیر جنگ سودان بر تامین ماده اصلی کارخانه‌های نوشابه سازی جهان

17:11 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۸۲۴
تاثیر جنگ سودان بر تامین ماده اصلی کارخانه‌های نوشابه سازی جهان
حدود ۷۰ درصد از عرضه صمغ عربی جهان از درختان اقاقیای سودان تامین می‌شود.

خبرگزاری میزان - درگیری‌های سودان باعث شده تا سازندگان کالا‌های مصرفی بین‌المللی برای تامین «صمغ عربی»، یکی از پرطرفدارترین محصولات این کشور و یک عنصر کلیدی در خوراکی‎ها، از نوشابه‌های گازدار گرفته تا آب نبات و لوازم آرایش، باهم رقابت کنند. 

تولید ۷۰ درصد عرضه صمغ عربی جهان در سودان

حدود ۷۰ درصد عرضه صمغ عربی جهان که جایگزین‌های کمی برای آن وجود دارد، از درختان اقاقیای منطقه ساحل در سودان، سومین کشور بزرگ آفریقا در این منطقه تامین می‌شود؛ کشوری که اکنون بر اثر جنگ بین ارتش و یک نیروی شبه نظامی در حال تکه تکه شدن است. 

به گزارش «رویترز»، صادرکنندگان و منابع صنعتی، می‎گویند که شرکت‌های وابسته به این محصول، مانند «کوکا کولا» و «پپسی»، با توجه به بی‌ثباتی سیاسی سودان از مدت‌ها پیش صمغ عربی مورد نیاز سه تا شش ماه خود را ذخیره کرده‌اند؛ آن‌ها می‌گویند بدون صمغ عربی در فرمول محصولاتشان، کالایی برای عرضه وجود نخواهند داشت.

در حالی که درگیری‌های قبلی در سودان در مناطق دوردست مانند «دارفور» متمرکز بوده، این بار خارطوم، پایتخت سودان صحنه درگیری‌هایی است که از ۱۵ آوریل آغاز شده و اقتصاد این کشور را فلج کرده است.

«ریچارد فینگان»، مدیر تدارکات شرکت «کری گروپ» که تامین‌کننده صمغ عربی برای بیشتر صنایع مواد غذایی و نوشیدنی است، می‎گوید که احتمالا بسته به مدت زمان ادامه درگیری‌ها، برخی مواد خوراکی و محصولات نشان‌های تجاری معروف، در فروشگاه‌ها کمیاب شوند.

وی تخمین زد که ذخایر موجود فعلی برای پنج تا شش ماه کافی باشد.

تولید ۱۲۰ هزار تن صمغ عربی

بر اساس برآورد‌های ذکر شده توسط «کری گروپ»، تولید جهانی صمغ عربی حدود ۱۲۰ هزار تن در سال، به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار است. 

این ماده بیشتر در منطقه‌ای موسوم به «کمربند صمغ» یافت می‌شود که ۵۰۰ مایل از شرق تا غرب آفریقا امتداد دارد، جایی که زمین‌های قابل کشت به صحرا می‌رسد، از جمله در اتیوپی، چاد، سومالی و اریتره.

۱۲ صادرکننده، تامین کننده و توزیع کننده صمغ، گفتند که تجارت این ماده در حال حاضر متوقف شده است.

«محمد النور»، مدیر شرکت Gum Arabic USA که این محصول را به عنوان مکمل بهداشتی به مصرف کنندگان عرضه می‌کند، گفت: در حال حاضر به دلیل آشفتگی و مسدود شدن جاده‌ها، تهیه صمغ عربی اضافی از مناطق روستایی سودان غیرممکن است. 

منابع صنعتی، می‌گویند که شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی در فرآیند تولید خود از نوع خشک شده با اسپری صمغ استفاده می‌کنند که مانند پودر است. 

چالش کارخانه‎های نوشابه در تامین صمغ عربی

در حالی که تولیدکنندگان لوازم آرایشی و چاپ می‌توانند از جایگزین استفاده کنند، هیچ جایگزینی برای صمغ عربی در نوشابه‌های گازدار وجود ندارد.

صمغ عربی به دلیل اهمیتش برای صنعت کالا‌های مصرفی، از دهه ۱۹۹۰ از تحریم‌های آمریکا علیه سودان معاف شده است؛ هم به این دلیل که یک کالای حیاتی است و هم به دلیل ترس از ایجاد بازار سیاه برای این ماده.

روستاییان سودانی صمغ سنگ‌ریزه‌ای به رنگ کهربایی را از درختان اقاقیا استخراج می‌کنند؛ این ماده سپس در سراسر کشور تصفیه و بسته‌بندی می‌شود.

این ماده معیشت هزاران نفر را تامین می‌کند و انواع گران‌تر آن ممکن است حدود سه هزار دلار به ازای هر تن قیمت داشته باشد.

یک نوع صمغ با کیفیت کمتر و ارزان‌تر در خارج از سودان وجود دارد، اما ماده مورد درخواست شرکت‌ها فقط در درختان اقاقیا در سودان، سودان جنوبی و چاد یافت می‌شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *