گفت‌وگو|

اقدامات مرکر توسعه در جهت حل اختلافات مردم/ بیش از ۲ هزار ملاقات مردمی توسط رئیس و مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف انجام شد/رئیس مرکز: به ۹۰ درصد شکایات مردمی رسیدگی شد

8:00 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۱۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات مرکر توسعه در جهت حل اختلافات مردم/ بیش از ۲ هزار ملاقات مردمی توسط رئیس و مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف انجام شد/رئیس مرکز: به ۹۰ درصد شکایات مردمی رسیدگی شد
مرکز توسعه حل اختلاف کشور علاوه بر انجام ۲ هزار و ۷۱۹ ملاقات مردمی به منظور رفع اختلافات و مشکلات مراجعان اقداماتی از جمله «پیگیری فوری مشکلات مراجعان، بازرسی میدانی از مراکز ارایه خدمات، رسیدگی ۹۰ درصدی به شکایات مردمی و...» را در کارنامه یک سالۀ دارد.

خبرگزاری میزان – رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند و رئیس قوه قضاییه نیز همواره بر دیدار وثیق مسئولان قضایی با مردم تاکید داشته‌اند تا از این طریق برخی از مشکلات مراجعان به مراجع قضایی رفع شود.

از همین رو در دستگاه قضایی کشور، اصلی‌ترین ارزش‌ها و اهداف ملاقات‌های مردمی «پاسخگویی به درخواست‌ها و توجه به خواسته‌های مشروع و به حق مردم وارتباط مستقیم با آنان و ارائه پاسخ موثر به سوالات آنها» بوده است و ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور بصورت مستمر و همراه با توسعه انجام می‌شود و حفظ کرامت و تکریم ارباب رجوع و شنیدن بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان، جدی‌تر از گذشته در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و مسئولان این دستگاه، تلاش می‌کنند تا گره از کار مردم باز کنند.

با همین دیدگاه ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور با مدیریت مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه برای حل مشکلات حقوقی و قضایی مردم به صورت مستمر برگزار می‌شود، در گزارش زیر به برخی از اقدامات مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در خصوص ملاقات‌های مردمی و موضاعات مرتبط در یک سال گذشته اشاره شده است:

مرکز توسعه پذیرای مراجعان برای رفع مشکلات
حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص انجام ملاقات‌های مردمی مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف، اظهار کرد: مرکز توسعه حل اختلاف در راستای تحقق دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر کاهش فاصله مردم با مسئولان قضایی به جهت بررسی و رفع مشکلات آن‌ها پذیرای تمامی مردم متقاضی ملاقات است.

دیدار هفتگی مراجعان با رئیس مرکز و قضات
وی افزود: در مرکز توسعه حل اختلاف کشور دیدار‌های مردمی؛ با قضات در طول هفته، در اداره کل بازرسی به صورت روزانه و توسط رئیس مرکز نیز در هر هفته یک روز به صورت مستقیم به جهت بررسی و رفع مشکلات و رسیدگی به شکایات آن‌ها صورت می‌گیرد.

دیدار با مردم در مساجد
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، بیان کرد: در راستای توسعه دیدار‌های مردمی به صورت چهره به چهره در ماه مبارک رمضان سال گذشته رئیس و مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف کشور بدون تعیین وقت و اعلام قبلی در مساجد مهم شهر تهران حضور پیدا کردند و تعداد قابل توجهی دیدار مردمی صورت گرفت که این برنامه در سال‌جاری نیز استمرار خواهد داشت.

پیگیری فوری مشکلات مراجعان
حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر حضور مردم با اطلاع از حضور مسئولان قضایی در مساجد، عنوان‌کرد: با حضور در هر مسجد ارائه مشاوره و راهنمایی به تعدادی از مراجعان دارای پرونده در شورا‌های حل اختلاف صورت می‌گرفت و در برخی موارد نیز در صورت لزوم مشکلات مراجعان بلافاصله پیگیری می‌شد.

اهتمام برای اطلاع از نظرات مردم
معاون قضایی رئیس قوه قضاییه، اظهارکرد: برگزاری دیدار‌های چهره به چهره مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف با مردم و اطلاع از «نظرات، پیشنهادات و انتقادات» آنان همواره مورد اهتمام جدی برنامه ریزان مرکز بوده است.

انجام ۲ هزار و ۷۱۹ ملاقات مردمی مسئولان مرکز
وی با اشاره به انجام ۲ هزار و ۷۱۹ ملاقات مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف در یک سال گذشته با مردم، افزود: در این راستا شخصا نیز دیدار‌های مردمی را بطور مستمر و هفتگی در برنامه‌های کاری خود قرار داده‌ام.


ملاقات‌های مردمی حوزه ریاست مرکز توسعه حل اختلاف
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه انجام «۹۲۵ دیدارمردمی حضوری و چهره به چهره با مراجعان و رسیدگی به ۸۴۸ مورد از درخواست‌های مردمی از طریق مکاتبه و درگاه مرکز و ۹۴۶ مورد رسیدگی به شکایات تلفنی، ۲۱ مورد بازدید و حضور در مجتمع‌های حل اختلاف سراسر کشور و مراسمات گوناگون و ملاقات چهره به چهره با مدعوین عمومی، شرکت در ۸ کنفرانس خبری و...» را بعنوان بخشی از اقدامات حوزه رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضایه در یک سال گذشته برای رسیدگی به مشکلات و درخواست‌های مراجعان عنوان کرد.


ارشاد و راهنمایی‌ تلفنی
معاون قضایی رئیس قوه قضاییه همچنین در خصوص اقدامات مرکز توسعه به منظور تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به درخواست‌ها و شکایت‌های مراجعان در شورا‌های حل اختلاف، با بیان اینکه در شورا‌ها همه روزه ملاقات‌های مردمی برگزار و این ملاقات‌ها با حضور اقشار مختلف مردم و از اقصی نقاط کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: پس از بررسی درخواست‌ها، اقدامات لازم جهت رسیدگی به موارد مطروحه انجام و در مواردی نیز از طریق تماس‌های تلفنی ارشاد و راهنمایی‌های لازم صورت می‌گیرد.

انجام بازرسی میدانی از مراکز ارائه خدمات
حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به اینکه ۱۱ بازرسی میدانی از شعب شورا‌های حل اختلاف توسط مسئولان قضایی مرکز توسعه با هدف بهبود ارائه خدمات و افزایش رضایت ارباب رجوع، و براساس برنامه زمان‌بندی سالیانه با ابلاغ صادره از سوی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف و تشکیل هیئت‌های بازرسی، در یک سال گذشته انجام شده است، تصریح کرد: در این بازرسی‌ها ضمن نظارت برعملکرد شعب حل اختلاف، با بررسی نقاط قوت و ضعف ارائه راهکار‌های اجرایی مورد توجه قرار می‌گیرد.

راه اندازی واحد رسیدگی به شکایات مردمی
وی ادامه داد: علاوه بر رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی از طرف ریاست مرکز، به منظور «ارتقاء و افزایش سطح ارائه خدمات مطلوب و مؤثر به مردم و رضایتمندی ارباب رجوع» واحد رسیدگی به شکایات مردمی مرکز توسعه حل اختلاف تحت نظارت اداره کل بازرسی، نظارت و ارزشیابی، راه اندازی شده است.

رسیدگی ۹۰ درصدی به شکایات مردمی
رئیس مرکز توسعه قوه قضاییه با بیان اینکه به مشکلات مطروحه مردم به صورت» مراجعه حضوری، ثبت شکایت در سایت مرکز توسعه حل اختلاف و ثبت شکایت در سامانه ۱۲۹ قوه قضاییه (مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه)» رسیدگی می‌شود، افزود: بر همین اساس در یک سال گذشته از یک هزار و ۵۹ فقره شکایت ارسالی به این واحد، تعداد ۹۸۲ فقره (بیش از ۹۰ درصد) شکایت مورد رسیدگی قرارگرفته است.

صدور دستور رسیدگی آنی حل مشکلات مراجعان
حجت الاسلام والمسلمین صادقی همچنین ابراز کرد: دیدار‌های مردمی مسئولان عالی قضایی اقدام ارزشمندی است که در دوره تحول و تعالی انجام می‌شود و در این دیدارها، مردم آزادانه مشکلات و تقاضا‌های خود را مطرح می‌کنند و در همان جلسه دستورات لازم برای حل مشکل مراجعان صادر می‌شود.

راههای ارتباطی مردم با مرکز توسعه
 متقاضیان برای ارتباط با مرکز توسعه حل اختلاف می‌توانند «شکایات، نظران و یا انتقادات» خود را به شمارۀ ۹۸۵۰۰۰۴۹۰۰۴۹۶ پیامک و یا در سایت مرکز به آدرس Shoradad.eadl.ir در قسمت اعلام شکایت و ارتباط مستقیم با رئیس مرکز ثبت کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *