تدابیر دستگاه قضا برای گسترش صلح و آرامش در جامعه/ آزادی بیش از ۱۷ هزار زندانی/ بیش از ۴۴ هزار پرونده زندانی دار با همت شعب حل اختلاف ویژه مستقر در زندان‌ها با سازش مختومه شد

8:49 - 05 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۴۹۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تدابیر دستگاه قضا برای گسترش صلح و آرامش در جامعه/ آزادی بیش از ۱۷ هزار زندانی/ بیش از ۴۴ هزار پرونده زندانی دار با همت شعب حل اختلاف ویژه مستقر در زندان‌ها با سازش مختومه شد
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه، گفت: در یک سال گذشته با تلاش و همت اعضای شعب حل اختلاف ویژه مستقر در زندان‌های سراسر کشور ، با جلب رضایت شکات و ایجاد سازش در، ۴۴ هزار و ۵۹۹ فقره پرونده دارای زندانی، رهایی ۱۷ هزار و ۳۶۳ نفر از این زندانیان از بند امکانپذیر شد.

خبرگزاری میزان - در قوانین حقوقی مجازات امری شخصی است و تاوان هر جرمی را مرتکب آن باید پس بدهد، اما با حبس و زندانی شدن فرد مجرم، بخصوص زندانیان جرایم غیرعمد و بدهکار مالی که سرپرست یک خانواده هستند کیان خانواده از هم گسسته و اعضای آن در معرض آسیب‌های بعضا جبران ناپذیر اجتماعی و روحی قرار می‌گیرند.

از طرفی کاهش جمعیت کیفری از موضاعات مورد توجه دستگاه قضایی کشور است و یکی از موثرین راهکار‌ها در جهت تحقق این امر، تلاش برای آزادی زندانیان بخصوص محکومان جرایم مالی غیر بزهکاری است که تنها به دلیل عدم توانایی مالی برای پرداخت دیون خود در بند هستند، قوه قضاییه جهت رهایی این زندانیان از حبس، علاوه بر اعطای ارفاقات قانونی و قضایی به آنان از ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف برای جلب رضایت شکات و ایجاد سازش در پرونده‌های دارای زندانی استفاده می‌کند.

 

تدابیر دستگاه قضا برای گسترش صلح و آرامش در جامعه/ رهایی بیش از ۱۷ هزار زندانی از بند/ بیش از ۴۴ هزار پرونده زندانی دار با همت شورا‌های حل اختلاف ویژه مستقر در زندان‌ها با سازش مختومه شد

رئیس قوه قضاییه نیز در خصوص اهمیت صلح وسازش در جامعه در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه، اظهار کرد: خداوند اهل کرامت و بخشش است و دوست دارد انسان‌ها با مودت، محبت و صفا و آرامش در جهت رسیدن به کمال انسانی حرکت کنند.

وی افزود: خداوند هر کس که برای اصلاح خود و دیگران و جلوگیری از آسیب دیدن جامعه و ایجاد صلح و سازش و آرامش بین مردم تلاش کند دوست دارد و مورد تکریم قرار می‌دهد.

رئیس دستگاه قضا، صلح و سازش را بسیار ارزشمند دانست و گفت: صلح و سازش آنقدر والاست که اگر انسان در اصلاح ذات البین مرتکب گناه کبیره شود خداوند از گناه بنده مصلح خود می‌گذرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه گاهی برکت و خیری که در صلح و سازش وجود دارد در یک حکم قضایی نیست، بر لزوم تبیین برکات مادی و معنوی صلح و سازش از تریبون‌ها و رسانه‌ها بویژه رسانه ملی تأکید کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر فردی مرتکب جرمی شد یا به کسی توهین کرد و طرف مقابل به حق شکایت کند و فرضاً دادگاه برای مجرم حکم ضربه شلاق صادر کند، فردی که شلاق می‌خورد تا مدت‌ها دچار عقده و کینه می‌شود و چه بسا نفسانیت او را به سوی انتقام جویی ببرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: اگر فردی محکوم به قصاص بود و حکم شرع و قانون درباره او اجرا شد، هم برای اطرافیانش عوارض دارد و در روحیه و فکر آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و هم شاکی و اولیای دم عموما به آرامش نمی‌رسند.

وی با اشاره به آثار روانی و تربیتی صلح و سازش ادامه داد: اگر اختلافات و تنازعات با گذشت و صلح منجر به صلح و سازش شود هم خود شاکی و اولیای دم به آرامش می‌رسند و هم کسی که محکوم بوده همیشه ممنون طرف مقابل خواهد بود و به جای انتقامجویی به فکر آن می‌افتد که لطف و محبت او را جبران کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: مردم ما مردمی متدین و با عاطفه و اهل گذشت هستند و اگر ما کوتاهی نکنیم و فرهنگ صلح و سازش را در جامعه گسترش دهیم و آثار و برکات آن را تبیین کنیم اکثریت مردم پذیرای آن خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: گاهی هیچ یک از طرفین دعوا از حکمی که صادر می‌شود راضی نیستند و هر کدام می‌گویند که این حق ما نبوده یا حق بیشتری برای خود قائل هستند، اما اگر اختلافات منجر به صلح و سازش شود کسی که گذشت می‌کند حتی اگر به لحاظ مادی اندکی ضرر کند برای خدا و آسایش وجدان خود از تصمیمش احساس رضایت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر فرض کنیم کسی برای شکسته شدن یک آیینه ماشین دعوا کند و پرونده‌ای تشکیل و حکمی صادر شود ممکن است نزاع ادامه یابد و پرونده دیگری تشکیل شود که هم باعث می‌شود هزینه و زمان زیادی صرف رسیدگی به پرونده شود و هم از رفت و آمد زیاد روحش آزرده می‌شود که می‌توان با صلح و بخشش از این هزینه‌ها جلوگیری کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم استفاده عالمانه و هنرمندان از شیوه‌ها و روش‌های جدیدتر، موثرتر و کوتاهتر برای تحقق صلح و سازش در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر هنرمندان و نویسندگان و مداحان و روحانیون با بیان زیبا و با زبان هنر و با ساخت یک فیلم و مستند آثار و برکات صلح و سازش را از دیدگاه عقلانی تبیین کنند و با کمک متعمدان جامعه، صلح و سازش به فرهنگ عمومی تبدیل شود از تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی پیشگیری می‌شود.

رئیس دستگاه قضا همچنین استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت‌های مردمی در حد قابل قبولی بهره ببریم از صلح یاران خواست تا بررسی و تدبیر کنند که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های معتمدان محلات و افراد صاحب نفس در اصناف و اقشار مختلف برای حل دعاوی و اختلافات بهره برد.

برهمین اساس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در یک سال گذشته با همکاری و تلاش شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور و با انجام اقدامات موثر و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها موجبات آزادی تعداد قابل توجهی از زندانیان را فراهم کرده است که به همین بهانه با رئیس این مرکز به گفت‌وگو نشسته ایم:

تدابیر دستگاه قضا برای گسترش صلح و آرامش در جامعه/ رهایی بیش از ۱۷ هزار زندانی از بند/ بیش از ۴۴ هزار پرونده زندانی دار با همت شورا‌های حل اختلاف ویژه مستقر در زندان‌ها با سازش مختومه شد

نتیجه حبس الزاما اصلاح مجرم نیست
حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در تشریح اقدامات شورا‌های حل اختلاف کشور در رابطه با آزادی زندانیان به ویژه زندانیان جرایم مالی در یک سال گذشته، با بیان اینکه با محکوم و زندانی شدن ممکن است مجرم؛ به حق سرکوب شده باشد، اما نتیجۀ آن الزاماً اصلاح نیست افزود: از طرفی در زندان با وجود زحمات زیاد و بکارگیری مددکاران مختلف امکان پذیرش اشتباه و جبران توسط مجرم کمتر است.

تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه، افزود: تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد و در این مسیر باید اذهان و افکار قضات را از لزوم اعمال مجازات زندان زدود.

با زندانی کردن یک نفر، خانواده وی و اجتماع نیز به نوعی مجازات می‌شوند
حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: با مجازات حبس اصل فردیت مجازات زیر سوال می‌رود چرا که با زندانی کردن یک نفر، خانواده وی و اجتماع نیز به نوعی مجازات می‌شوند و سرمایه اجتماعی نیز برای کسی که جرم مرتکب شده است صرف می‌شود.

موجبات آزادی ۱۷ هزار و ۳۶۳ نفر زندانی فراهم شد
وی اعلام کرد: در یک سال گذشته با تلاش و همت اعضای شعب حل اختلاف ویژه مستقر در زندان در سراسر کشور و جلب رضایت از شکات، ۴۴ هزار و ۵۹۹ فقره پروندۀ دارای زندانی با سازش مختومه شده است که در نتیجه موجبات آزادی ۱۷ هزار و ۳۶۳ نفر از زندانیان این پرونده‌ها فراهم شد و پرونده مابقی آنان به جهت ارتکاب جرم دیگر یا جنبه عمومی جرایم در جریان است.

آزادی و جلوگیری از زندانی شدن هزاران نفر
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه، یادآوری کرد: آزادی و جلوگیری از زندانی شدن هزاران نفر در سراسر کشور با همت شعب «تخصصی ویژه مستقر در زندان‌ها، تخصصی ویژه، صنعت، اصناف اتحادیه‌ها و سایر نهاد‌های تخصصی، واحد‌های قضایی شورای حل اختلاف، شرکای کلیدی شورا‌ها صلح یاران، سفیران صلح، داوران، میانجیگران و ...» در یک سال گذشته میسر و ممکن شده است.


برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: کسانی که استمداد می‌طلبند، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرند و از آنجا که انسان همواره به دنبال جلب رضایت خداوند است باید دانست که برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر می‌شود.

 ایجاد صلح و سازی یکی از توصیه‌های اکید و دائمی فرهنگ اسلامی است
معاون رئیس قوه قضاییه ابراز کرد: ایجاد صلح و سازی یکی از توصیه‌های اکید و دائمی فرهنگ اسلامی است که قرآن کریم بر انجام آن بسیار سفارش و تأکید کرده است تا هنگام منازعه؛ مردم با یکدیگر صلح کنند، این درگام اول اگر نشد و با یکدیگر صلح نکردند در گام دوم دیگران باید بین آن‌ها صلح برقرار کنند.

اقدام شورا‌های حل اختلاف به میانجی‌گری برای صلح و سازش عمل به دستور خداوند است.
وی افزود: یعنی تکلیف است برای همه مومنان که با میانجی‌گری و وساطت بین مردم سازش و مصالحه ایجاد کنند، بنابراین اقدام شورا‌های حل اختلاف به میانجی‌گری یا مصالحه برای صلح و سازش در واقع عمل به یک تکلیف و وظیفه مهم دینی، اخلاقی و دستور خداوند است.

تقدیر از گذشت شکات
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه همچنین با تشکر از تلاش اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور، گفت: گذشت شکات از حقوق قانونی‌شان نیز که کاری ارزشمند است باید مورد قدردانی قرار گیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شورا اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *