خاندوزی: بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد دولتی در لیست مولدسازی است

20:32 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۰۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خاندوزی: بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد دولتی در لیست مولدسازی است
وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۳۰۰ ملک در لیست مولدسازی قرار گرفته است، گفت: در مولدسازی فقط بحث فروش مطرح نیست؛ بلکه به ارزش‌افزایی آن نیز توجه شده است.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، در آیین رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: وزارت اقتصاد بخش اصلی تمرکز خود را روی چند پروژه تحولی ماندگار قرار داده که همه آن‌ها در راستای هدف‌گذاری تحولی است که رئیس‌جمهور از ما خواسته آن‌ها را به‌پیش ببریم.

وی در ادامه افزود: از جمله این ابرپروژه‌ها، مجوز‌های کسب و کارها، شفافیت مالی و بودجه‌ای شرکت‌ها و بانک‌های دولتی، اصل نقش‌آفرینی دولت در اداره دارایی‌ها و اموال کشور است که پروژه مدیریت دارایی‌های دولت و به‌سازی آن‌ها در زیرمجموعه این امر قرار دارد.   

خاندوزی اظهار کرد:  از رویکرد صرفا اطلاعی و ایجاد سامانه برای شناسنامه‌دار کردن دارایی‌های دولت به یک درجه بالاتری یعنی رویکرد فعالانه در استفاده بهینه و بازدهی و بهره‌وری از این دارایی‌ها رسیده‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امیدواریم در مسیر جدید اقتصاد ایران حرکت کنیم، افزود: ما اکنون با یک میلیاردر ذاقه‌نشین به نام دولت مواجه هستیم که علی‌رغم داشتن دارایی‌های زیاد اعم از املاک و مستغلات و سهام در پیشرفت و توسعه کشور و عمران و سرمایه گذاری بسیار کند، عمل کرده است. یکی از بهترین تدابیر که به طرح‌های عمرانی و سرمایه گذاری کشور کمک می‌کند و تامین مالی غیرتورمی حوزه عمران کشور را سامان می‌بخشد این است که از وسعت دارایی‌های راکد در جهت سرمایه گذاری‌های دولت استفاده کنیم.

وجود یک زمین مازاد ۲۲ هکتاری در قلب پایتخت

خاندوزی تصریح کرد: در قلب پایتخت ۲۲ هکتار زمین وجود دارد که سال‌ها است که معتادان متجاهر در آن جمع می‌شوند و باعث رعب و وحشت برای مردم منطقه می‌شوند. دولت‌ها می‌توانستند طی سال‌های گذشته این مناطق را بهره‌ور کنند تا نه تنها برای دولت عایدی بلکه برای مردم نیز دستاورد داشته باشد و مشکل مسکن، زیرساخت‌ها حل شود.

به گفته وی باید با کمک دستگاه‌های اجرایی در عمل و اجرا بتوان اعتماد را در موضوع مولدسازی بازگرداند چرا که یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های برون رفت دولت از تنگنای سرمایه‌گذاری همین پروژه مولدسازی است.

خاندوزی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد به مرحله ارزش‌افزایی رسیده است، گفت: در مولدسازی فقط بحث فروش مطرح نیست؛ بلکه به‌دنبال خارج‌کردن املاک دولتی از حبس و ایجاد ارزش‌افزایی برای آن‌ها هستیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه افزود: موضوع بعدی پیش‌برد مولدسازی با حداکثر ایجاد وفاق و اعتماد اجتماعی است، ما با یک شفافیت بی‌رحمانه در امر مولدسازی دارایی‌های دولت عمل خواهیم کرد. علت این اصرار آن است که زمینه بازگشت اعتماد به آحاد جامعه و فعالان اقتصادی فراهم شود.

وی تاکید کرد: با تمسک به شفافیت، مقاومت دستگاه‌ها در برابر اصل واگذاری‌ها شکسته خواهد شد. وقتی در تالار به شفافیت اعلام کنیم چه تعداد دارایی با چه ارزشی در استان‌ها وجود دارد، دیگر توجیهی برای نگه داشتن املاک نخواهیم داشت. قبلا حتی تا ۱۳ بار مزایده برای واگذاری املاک مازاد برگزار می‌شد و در توجیه این وضعیت نیز اعلام می‌کردند که خریدار وجود ندارد!

خاندوزی در ادامه گفت: قبلا که از دستگاه‌ها می‌خواستیم املاک مازاد را معرفی کنند املاک کم ارزش و پرت را معرفی می‌کردند بنابراین تصمیم گرفتیم که با تمام املاک کم ارزش که نیاز مردم محلی است فعلا کاری نداشته باشیم و روی دانه درشت‌ها و املاک بزرگ که دارایی‌های ارزشمند هستند تمرکز کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به سه هدف دولت در امر مولدسازی، گفت: مساله اول در مولدسازی شفافیت‌سازی اموال و دسترسی مردم به اطلاعات، در مرحله دوم در این طرح شفاف‌سازی خود فرآیند مولدسازی و در مرحله سوم شفاف‌سازی مصارف درآمد‌های ناشی از این مولدسازی است که درآمد‌های کسب‌شده در کجا به مصرف خواهند رسید.

۳ هزار و ۳۵۷ دارایی مازاد شناسایی شد 

قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، نیز در ادامه این برنامه گفت: تاکنون ۳ هزار و ۳۵۷ دارایی یا به‌صورت خوداظهاری یا به‌صورت ورود هیات عالی مولدسازی شناسایی شده است. 

وی در ادامه افزود: از این تعداد، مازاد بودن هزار و ۳۸۷ دارایی به تائید هیات عالی مولدسازی رسیده که از این تعداد، هزار و ۲۹۶ دارایی در مرحله ارزش‌افزایی و ۹۱ دارایی در مرحله قیمت‌گذاری هستند. 

قربانزاده تصریح کرد: از مجموع دارایی‌های شناسایی‌شده ۵۷ دارایی با مساحت حدود ۸۱۳ هکتار، مواردی است که با ورود مجری مورد شناسایی قرار گرفته است. 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پایان گفت: از این ۵۷ دارایی، مازاد‌بودن ۱۵ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده که حدودا ۶۷ هکتار مساحت دارند و در تهران و مراکز استان‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

آئین رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت برگزار شد

آیین رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حسین قربان‌زاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *