جلسه فوری شورای حقوق بشر برای بررسی هتک حرمت قرآن کریم

17:28 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۰۲۳
جلسه فوری شورای حقوق بشر برای بررسی هتک حرمت قرآن کریم
جلسه فوری شورای حقوق بشر برای بررسی اهانت به قرآن کریم در ژنو آغاز به کار کرد.

خبرگزاری میزان - شورای حقوق بشر سازمان ملل به درخواست سازمان همکاری اسلامی در پنجاه و سومین نشست عادی خود در ژنو جلسه‌ای اضطراری را آغاز کرد.

این شورا پیش نویس قطعنامه‌ای را ارائه خواهد که پاکستان و فلسطین به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرده‌اند و نگرانی شدید خود را نسبت به موارد فزاینده هتک حرمت به کتب مقدس، اماکن عبادت و نماد‌های مذهبی که خشونت را تحریک می‌کنند، ابراز و تأیید می‌کند. 

بر اساس این پیش نویس، سوزاندن قرآن کریم یا هر کتاب مقدس دیگر، اقدامی توهین‌آمیز و تحقیرآمیز، بی‌احترامی، تحریک‌آمیز آشکار و تحریک به تبعیض، خصومت و خشونت و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

وزیر خارجه عربستان در این جلسه، گفت: ما به شدت سوزاندن قرآن توسط افراط گرایان را محکوم می‌کنیم و این اقدامات باعث ایجاد نفرت و نژادپرستی می‌شود.

به گفته وی، ریاض بر ضرورت تحکیم ارزش‌های گفت‎وگو، مدارا و رد هر چیزی که نفرت و افراط گرایی را گسترش می‌دهد تاکید می‌کند.

بن فرحان، اظهار کرد: وقوع مکرر آتش زدن قرآن کریم در سال جاری باعث نگرانی شده است. سازمان‌های بین‌المللی باید برای جلوگیری از آتش زدن قرآن کریم و اقدامات توهین آمیز به اعتقادات وارد عمل شوند.

وزیر خارجه عربستان، عنوان کرد: ما مشتاقانه منتظر تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای مبارزه با نفرت مذهبی در راستای حقوق بشر هستیم که افراط‌گرایی و نژادپرستی را کنار می‌گذارند.

وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد که حوادث سوزاندن عمدی قرآن کریم در تعدادی از کشور‌های اروپایی را محکوم می‌کنیم.

دوحه می‎گوید از کشور‌هایی که شاهد حوادث سوزاندن قرآن کریم بوده‌اند می‌خواهیم اقدامات ملی برای رسیدگی به این حوادث و جلوگیری از آن در آینده انجام دهند.

سازمان همکاری اسلامی هم طی بیانیه‌ای گفت: از محکومیت گسترده حوادث آتش زدن قرآن کریم استقبال می‌کنیم؛ سکوت در قبال حوادث آتش زدن قرآن کریم را نمی‌پذیریم.

بر اساس بیانیه این سازمان، از دولت‌ها می‌خواهیم در تصویب پیش‌نویس قطعنامه نفرت مذهبی به ما بپیوندند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *