هشدار رکوردشکنی‌های پی‌در پی مصرف برق در کشور/ توصیه شرکت توزیع برق به صرفه‌جویی در مصرف

13:59 - 18 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۵۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
هشدار رکوردشکنی‌های پی‌در پی مصرف برق در کشور/ توصیه شرکت توزیع برق به صرفه‌جویی در مصرف
به موازات ثبت رکورد در افزایش ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۱ آمار‌ها حاکی از ثبت رکورد بی سابقه ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق در کشور است و به گفته وزیر نیرو در صورت عدم رعایت صرفه‌جویی، این هفته نیز بیشترین میزان مصرف برق کشور را شاهد خواهیم بود، وضعیتی که پایداری شبکه برق را با مخاطره مواجه می‌کند.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، این روز‌ها بسیاری از مشترکان پیام‌هایی با این مضمون را دریافت می‌کنند؛ «مشترک محترم شما می‌توانید با رعایت نکات ضروری ذیل در ساعات اوج مصرف (۱۷-۱۱) ضمن همراهی در تامین برق پایدار، از پاداش مدیریت مصرف تا ۲۰ برابر تعرفه برق بهره‌مند شوید.

۱. استفاده از دور کند کولر آبی
۲. تنظیم دمای دستگاه‌های سرمایشی برروی ۲۴ درجه
۳. عدم استفاده ازوسایل غیرضروری و پرمصرف

این پیامکی است که شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در هفته‌های گذشته هم‌زمان با افزایش تدریجی دمای هوا و ورود به پیک مصرف برق به منظور مدیریت مصرف، برای مشترکان خانگی در سراسر کشور ارسال کرده است، اما آیا همه مشترکان این پیامک را تا انتها خواندند؟! چند درصد از مشترکان خانگی مدیریت مصرف برق را آن هم در روز‌های گرم سال مورد توجه قرار دادند؟

در دو سال اخیر، دولت به جای اعمال سیاست‌های تنبیهی نظیر قطعی برق مشترکان پرمصرف، بر اجرای سیاست‌های تشویقی برای مشترکانی که اقدام به مدیریت مصرف برق می‌کنند، تاکید کرده است، به طوری‌که در سال گذشته طرحی را تحت عنوان پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان خانگی اجرا کرد که البته با بازخورد و نتایج خوبی هم همراه شد.
امسال نیزاین طرح با دامنه گسترده‌تر و تفاوت‌های چشمگیری با عنوان «طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی» از ابتدای خردادماه آغاز شد.

سال گذشته این پاداش فقط به مشترکانی تعلق می‌گرفت که میزان مصرف برق آن‌ها زیر الگوی مصرف بود، اما امسال این طرح همه مشترکان خانگی که میزان مصرف برق آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته را شامل می‌شود؛ همچنین در سال گذشته به ازای هرکیلووات ساعت ۵۰۰ تومان پاداش لحاظ شده بود در حالی است این عدد امسال تا ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی در سال‌جاری ۴۰ درصد از مشترکان مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف شدند و در این مدت بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان منظور و در همین راستا هزینه قبوض برق ۱۵ درصد مشترکان صفر و تعدادی نیز بستانکار شده است.

آنچه که در این شرایط باید مورد توجه مشترکان قرار گیرد این است که با توجه به گرمای هوا و ضرورت تامین برق مشترکان در بخش‌های گرمسیری و همچنین سایر نقاط کشور، نیاز است مشترکان خانگی نسبت به کاهش مصرف خود به منظور تامین برق پایدار برای همه هموطنان و نیز تداوم فعالیت واحد‌های تولیدی و صنعتی کشور اقدام کنند.

علی‌اکبر محرابیان در همین زمینه تاکید کرد که مقایسه اقدامات صورت گرفته برای رفع ناترازی موجود در صنعت برق کشور بیانگر انجام اقدامات مفید و موثر در این باره است که اثرات مثبت خود را در زندگی مردم، کسب و کار، تولید کشور، تجارت، بهداشت و درمان و ... نشان داده است.

از آغاز اوج مصرف برق تاکنون در مقایسه با سال گذشته رشد مصرف برق را در بخش خانگی تجربه کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با افزایش دمای هوا در روز‌های آتی، این روند ادامه یابد به طوری که روز گذشته میزان نیاز مصرف برق کشور به بیش از ۷۱ هزار مگاوات رسید.

در همین راستا وزیر نیرو با اشاره به اینکه این هفته بیشترین میزان مصرف برق کشور به ثبت خواهد رسید، گفت: با تلاش صنعت نیروگاهی کشور درصددیم در دوره اوج بار مصرف برق تابستان امسال حداکثر ظرفیت نیروگاه‌های کشور را به کار بگیریم.

وی در جای دیگری با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از یک‌سوم روز‌های گرم سال جاری را سپری کرده‌ایم، تاکید کرد که مدیریت مصرف برق هوشمندانه در حال انجام است و این روز‌ها با اتخاذ تدابیر صورت گرفته در دولت سیزدهم تاثیرات منفی ناترازی برق چند سال اخیر در حداقل ممکن حس می‌شود.

اما بهتر است بدانیم که با چه روش‌های ساده‌ای می‌توانیم میزان مصرف برق و متعاقب آن مبلغ قبض برق خود را کاهش دهیم؛ راهکار‌های صرفه‌جویی مصرف برق بسیار ساده‌اند؛ در ۴ ماه گرم سال یعنی از خرداد تا پایان شهریورماه با روشن شدن کولر‌ها و لوازم خنک کننده مصرف برق کشور با یک جهش ۴۳ درصدی مواجه شده و تقریباً دو برابر می‌شود، بنابراین یکی از بدیهی‌ترین راهکار‌های مدیریت مصرف برق استفاده صحیح از لوازم خنک کننده محیط است. یعنی تلاش شود تا حد امکان از دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه در کولر‌های گازی و دور کند کولر‌های آبی استفاده شود. همچنین در زمان اوج مصرف برق که عمدتاً ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعد از ظهر یعنی اوج استفاده از کولر‌ها است، از روشن کردن دیگر لوازم برقی مانند اتو، ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی خودداری کرده و استفاده از آن‌ها را به ساعات اول صبح یا اواخر شب که مصرف کولر‌ها کاهش پیدا می‌کند، منتقل کنیم.

اما چگونه می‌توان مشمول پاداش طرح سراسری صرفه جویی اعم از قبض رایگان و بستانکار شدن در قبوض برق شد؟

طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق در سال‌جاری نسبت به سال گذشته وسیع‌تر دیده شده است و دربرگیری بیشتری برای مشترکان برق دارد، به عبارت دیگر ۳۱ میلیون مشترک خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته و از این ظرفیت و امکان بهره ببرند، همچنین رقم این پاداش‌ها به شکل پلکانی تا ۲۰ برابر تعرفه خرید برق یعنی ۲۰۰۰ تومان برای صرفه‌جویی هر کیلووات ساعت مصرف پیش‌بینی‌شده است که از ابتدای خرداد اجرایی شد.

ویژگی طرح پاداش مدیریت مصرف در سال جاری

بر اساس این گزارش، سال گذشته در بخش مدیریت مصرف برق، طرح‌های پاداش صرفه‌جویی به صورت محدود اجرایی و با مشارکت و استقبال گسترده مردم رو به رو شد. به‌گونه‌ای که قبوض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد و یا در سامانه بستانکار شدند، این تعداد ۴۰ درصد مشترکان صنعت برق کشور را شامل می‌شوند و رقمی بالغ بر ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی را به خود اختصاص دادند. دستاورد اجرای این طرح ۳.۵ درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی کشور بود، اما در سال جاری میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق متفاوت است. بدین ترتیب که کسانی که در زیر الگو میزان مصرف خود را کاهش دهند تا ۲۰۰۰ تومان یعنی تا ۲۰ برابر تعرفه خرید برق مشمول پاداش می‌شوند، اما بسته به میزان افزایش مصرف، رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می‌شود. این پاداش‌ها در قبض برق مشترکان درج می‌شود و آن‌ها برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد.

طرح پاداش مصرف صرفه‌جویی برق در سال گذشته تنها برای مشترکان دارای مصرف زیر الگو اجرایی شد، اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش‌ها شوند و به میزانی که نسبت به سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهند، پاداش دریافت خواهند کرد که این از ویژگی‌ها و امتیازات طرح نسبت به سال گذشته است.

این طرح به مدت چهار ماه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا خواهد شد و همه مشترکان خانگی را که مصرف خود را کاهش می‌دهند در بر می‌گیرد، این در حالی است که پاداش صرفه‌جویی سال گذشته فقط به مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند تعلق می‌گرفت.

بر این اساس اگر مشترکی زیر ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف برق داشته باشد، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، ۲،۰۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کند، برای مصارف تا ۳۰۰

کیلووات ساعت، رقم به ۱۵۰۰ تومان، برای مصارف تا ۴۵۰ کیلووات ساعت این رقم به ۱،۰۰۰ تومان و برای مصارف تا ۷۵۰ کیلووات ساعت این رقم به ۵۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند.

اگرچه الگوی مصرف برق در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است، اما برخلاف سال گذشته که فقط مشترکان دارای مصرف منطبق بر الگوی مصرف از پاداش صرفه‌جویی برخوردار می‌شدند، امسال مشترکان دارای مصارف بیش از الگو نیز در صورت صرفه‌جویی و مدیریت مصارفشان می‌توانند از پاداش کاهش مصرف برخودار شوند؛ به‌گونه‌ای که قبوض برق دوره‌ای آن‌ها صفر شده و در صورت صرفه‌جویی بیشتر در ردیف مشترکان بستانکار از شرکت‌های توزیع نیز قرار می‌گیرند.

در مقابل، اما مشترکانی هستند که بدون هیچ‌گونه توجهی سبک زندگی پرمصرف را در حوزه استفاده از وسایل برقی انتخاب کرده‌اند؛ در چنین شرایطی توضیح این است که تعرفه مصارف برق بیش از الگو به شکل پلکانی افزایش یافته و از یارانه کمتری برخوردار می‌شود.

بر این مبنا در صورتی که مصرف خانوار به ۱.۵ برابر الگوی مصرف برسد، تعرفه هر کیلووات ساعت مصرف مازاد بر الگو معادل یک و نیم برابر قیمت تأمین برق محاسبه می‌شود و در صورتی که مصرف برق به دو برابر الگو برسد، تعرفه مازاد بر الگو پلکانی افزایش یافته و معادل ۲.۵ برابر محاسبه می‌شود و چنانچه به بیش از دو برابر افزایش یابد، تعرفه مصرف مازاد هم به ۳.۵ برابر هزینه تأمین برق افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، مشترکان با کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان پاداش می‌گیرند. این در حالی است که حدود ۸۰ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی هستند و مشترکان این منطقه اگر در استفاده از کولر و وسایل روشنایی دقت داشته باشند، مشمول پاداش خواهند شد.
یکی از نکات مهم اجرای صحیح طرح سراسری پاداش صرفه جویی در کنار تامین برق پایدار برای همه هموطنان در سراسر کشور و کمک به رشد تولید، این است که تنها با ۴ درصد کاهش مصرف برق کشور در بخش خانگی می‌توان تا ۱۲۰۰ مگاوات معادل ظرفیت یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی، در مصرف انرژی برق صرفه‌جویی انجام داد.

کاهش مصرف سوخت عملا با حفاظت از محیط زیست همراه است، میراثی که در اختیار حاضران قرن بیست و یکم قرار دارد و چنانچه به همه ابعاد این موضوع از دریچه انسان‌دوستانه و طبیعت‌گرایانه بنگریم این مهم مورد توجه قرار می‌گیرد که از هیچ‌گونه کوششی برای حفاظت از محیط زیست برای ادامه حیات آیندگان نباید دریغ کرد؛ این تلاش حتی با خاموش کردن یک لامپ اضافی و استفاده از سیستم سرمایشی فقط در ساعاتی از شبانه روز (نه به صورت ۲۴ ساعته) و تغییر سرعت کولر از دور تند به کند محقق می‌شود.

بی تردید رعایت میزان مصرف و مدیریت آن با منافع جمعی برای کل جامعه همراه است و بی توجهی به این مساله به افزایش بار شبکه منجر می‌شود و از آنجایی که خط قرمز وزارت نیرو خاموشی در بخش خانگی است، دود این بی توجهی و افزایش مصرف به چشم صنعت و تولید کشور می‌رود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *