رئیس کل دادگستری خوزستان: تکمیل طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و ترویج انجام معاملات با اسناد رسمی ضروری است

12:55 - 15 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۰۲۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خوزستان: تکمیل طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و ترویج انجام معاملات با اسناد رسمی ضروری است
رئیس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر ضرورت تکمیل طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و نیز ترویج انجام معاملات با اسناد رسمی، گفت: بسیاری از اختلافات به واسطه عدم تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و انجام معاملات مربوط به اموال غیر منقول با انعقاد قرارداد‌های عادی شکل می‌گیرد که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری میزان - در مراسمی که با حضور رئیس کل دادگستری استان خوزستان، معاونین وی و جمعی از مسئولان شهرستان، برگزار شد، رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان معرفی شدند. 

علی دهقانی در این آیین با تبریک عید غدیرخم و دهه ولایت و امامت گفت: بی‌تردید همه مسئولین و کارگزاران در نظام مقدس جمهوری اسلامی مستحضر هستند که فرصت خدمت‌گزاری و قرار گرفتن در منصب خدمت در هر عرصه‌ای چه در حوزه اجرا، چه در حوزه تقنین   و چه در دستگاه قضا و به طور کلی خدمتگزاری در هر زمینه و عرصه‌ای مدیون دو عامل مهم است. 

وی با بیان این که عامل اول که موجب سپردن این مسئولیت شده، مردم هستند، ادامه داد: همه مدیران و مسئولین و خدمت‌گزاران مدیون مردم انقلابی و ولایتمدار ایران هستند.

دهقانی ادامه داد: عامل دوم که در واقع انگیزه‌ای برای عامل اول است، اعتقاد به مبانی دینی و احکام روح‌بخش اسلام است که اجرای عدالت، احقاق حق و مقابله با ظلم از ارزش‌ها و باور‌های آن است.

وی با بیان این که افراد در هر مسئولیتی که باشند باید به این دو عامل توجه ویژه داشته باشند، گفت: مدیران و مسئولین باید همواره تلاش کنند که از این دو عامل فاصله نگرفته و مصالح و نیازمندی‌های جامعه را در نظر گرفته و برای رفع آن‌ها گام بردارند.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: مدیران و مسئولان باید به انتظارات و توقعات مردم از آنان و مصالح عمومی جامعه، توجه داشته و به وظایف و تکالیف خود در قبال مردم و اجتماع عمل کنند.

وی با بیان این که در جامعه اسلامی، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های باید بر پایه منافع مردم باشد، گفت: حقوق مردم باید حفظ شود و با احترام و حفظ کرامت با آنان رفتار شود. عدالت اجتماعی برقرار و در راستای مصالح و منافع مردم قدم برداشته شود.

دهقانی ادامه داد: دومین عامل که همان اعتقاد به دین مبین اسلام و ارزش‌های آن است، نیاز به ایجاد یک نظارت درونی و ذهنی در فرد دارد و یک مدیر موفق باید بتواند رفتار مدیریتی خود را کنترل و به طور مستمر در این خصوص که تا چه حد به این دو عامل نزدیک شده و چقدر فاصله گرفته است، خود را ارزیابی کند.   

وی با اشاره به برخی معیار‌های مدیریتی که امیرالمونین (ع) در دستورالعمل‌های خود به کارگزاران توصیه کرده‌اند، گفت: لازمه تحقق این معیارها، مستلزم پذیرش اصل مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی به جامعه و مردم است. 

 دهقانی تصریح کرد: مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی حقی برای مردم و تکلیفی است برای مدیران در همه حوزه‌های مدیریتی که باید آن را به بهترین وجه مورد عمل قرار دهند. 

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: بهبهان با وجود ظرفیت‌های معنوی و مادی متعددی که از آن برخوردار است، به پیشرفت و توسعه‌ای که انتظار می‌رود، دست نیافته است.

دهقانی افزود: وجود حاشیه‌نشینی و مسائل مرتبط با آن، مشکلات مربوط به حوزه شهری و جاده‌های مواصلاتی، وجود زندان در مرکز شهر، برخی تغییر کاربری‌ها و تجاوز و تعرض به اراضی ملی و حریم رودخانه و بعضی موضوعات دیگر از مسائلی است که باید با همراهی و همکاری همه مدیران و مسئولان این شهرستان مرتفع شود. 

وی گفت: حضور موثر و مشهود پلیس در سطح شهر به ویژه تفرجگاه‌ها، برخورد قاطع با اراذل و اوباش و عوامل جرائم خشن، سارقین و سایر کسانی که با اقدامات غیرقانونی خود موجب خدشه به امنیت جامعه می‌شوند، مبارزه با زمین‌خواری و رسیدگی به پرونده‌های مهم و خاص و سرعت لازم در اجرای احکام، از خواسته‌های بحق مردم این شهرستان است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود.

دهقانی، حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری را تکلیفی بر عهده همه مدیران دانست و افزود: باید با نگاه متوازن و بر اساس مسئولیت‌ها، برای جذب سرمایه‌گذاری مشروع و پیشرفت و توسعه تلاش کرد. 

وی همچنین با اشاره به ضرورت تکمیل طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و نیز ترویج انجام معاملات با اسناد رسمی، گفت: بسیاری از اختلافات به واسطه عدم تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و عقد قرارداد‌های عادی شکل می‌گیرد که این امر نیز باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی همچنین خطاب به رئیس دادگستری و دادستان جدید بیان کرد: اجرای برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ برای تحقق اهداف ۱۴ گانه از جمله کاهش ورودی پرونده به دادگستری با ترویج و توسعه فرهنگ و سنت حسنه صلح و سازش و استفاده از همه ظرفیتها، اعضای شورای تأمین، نهادها، ادارات و مدیران و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، به صورت جدی و ویژه در دستور کار قرار گیرد و کلیه اقدامات باید با برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده و هدف محور در راستای حل مشکلات مردم و جامعه باشد. 

در پایان این مراسم از زحمات روح الله زندی و علیرضا قاسمی‌نژاد رئیس دادگستری و دادستان سابق شهرستان بهبهان تقدیر و علی اسکندری و محمد ضیایی به‌عنوان رئیس دادگستری و دادستان جدید این حوزه قضایی معرفی شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *