فعالان حوزه کار: قوه قضاییه به‌خوبی توانسته مانع تعطیلی واحد‌های تولیدی شود

7:49 - 05 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۹۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
فعالان حوزه کار: قوه قضاییه به‌خوبی توانسته مانع تعطیلی واحد‌های تولیدی شود
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند قوه قضاییه در جهت بهبود فضای اقتصادی کشور به‌خوبی توانسته از واحد‌های تولیدی حمایت و مانع تعطیلی آن‌ها شود.

خبرگزاری میزان _ حمایت از فعالان اقتصادی و کارگران یکی از محور‌های اصلی دوره تحول و تعالی قوه قضاییه است. اظهارات رئیس قوه قضاییه در مناسبت‌ها و نشست‌های مختلف و حضور و بازدید میدانی رئیس دستگاه قضا از واحد‌های تولیدی همواره موید این امر است. 

«در راستای حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و کمک به دولت در مهار تورم را با قوت و اهتمامی بیشتر پی بگیریم تا کنشگران عرصه تولید و اقتصاد که دل در گروی تعالی ایران عزیز دارند، در فضای مساعدتری به پیشبرد اهداف خود مبادرت ورزند.» این تنها بخشی از سخنان رئیس قوه قضاییه در جهت حمایت از فعالان اقتصادی و بخش تولید کشور است. 

کمک به احیای واحد‌های تولیدی، جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و جلوگیری از بیکاری کارگران اقداماتی است که دستگاه قضا در چند وقت اخیر در راس امور خود قرار داده است و به گفته کارشناسان اقتصادی، حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نه‌تنها موجب کمک به تولید کشور؛ بلکه موجب افزایش سطح رفاه و بهبود معیشت کارگران خواهد شد.

در همین زمینه علی‌اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: حمایت از بنگاه‌های تولیدی و جلوگیری از تعطیلی این واحد‌ها همواره یکی از خواسته‌های ما از دستگاه‌های مختلف بوده که قوه قضاییه توانسته است به‌خوبی در این بخش ورود کند و موجب رفع موانع برای آن‌ها شود.

وی در ادامه افزود: هنگامی که به حوزه کار و فعالان اقتصادی کمک شود، زمینه حمایت از کارگران نیز به‌وجود خواهد آمد؛ چرا که با بهبود فضای کسب‌وکار‌ها عقب‌افتادگی در پرداخت حقوق کارگران، بیکاری کارگران و زمینه اشغالزایی آن‌ها نیز فراهم خواهد شد.

آهنی‌ها اعلام کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود بار‌ها فعالان اقتصادی و کارگران را سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی خوانده‌اند؛ یکی از اموری که قوه قضاییه می‌تواند به‌عنوان حمایت از این سربازان در نظر بگیرد، تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به امور فعالان اقتصادی است. 

وی در ادامه تاکید کرد: هنگامی که کارگروه ویژه برای رسیدگی به امور تشکیل شود، هم زمینه تعطیلی کارخانه‌ها از بین می‌رود و هم یک بنگاه تولیدی سریع‌تر به چرخه فعالیت بازخواهد گشت و به‌صورت کلی این امر موجب اثربخشی بر اقتصاد کشور خواهد شد.

اقدام مثبت قوه قضاییه در حمایت از تولید

حمید حاج اسماعیلی، فعال حوزه کار، نیز در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: احیای واحد‌های تولیدی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران اقدامی مثبت در جهت حمایت از واحد‌های تولیدی توسط قوه قضاییه بوده است. 

وی در ادامه افزود: این امر نه‌تنها موجب حفظ نیروی کار خواهد شد؛ بلکه به صورت مستقیم بر مساله اقتصاد و تولید کشور اثرگذار است. 

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: در گذشته زمانی که بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل می‌شدند، بانک‌ها اقدام به مصادره اموال آن‌ها و تغییر کاربری می‌کردند، اما خوشبختانه قوه قضاییه به این امر ورود کرده و با قوانین جدید اجازه تعطیلی و مصادره بنگاه‌ها در شکایت‌های یک‌طرفه را گرفته است و اگر در مواردی این اتفاق هم رخ دهد فعالیت کارگاه در راستای حفظ تولید برقرار خواهد ماند. 

حاج‌اسماعیلی تاکید کرد: همچنین قوه قضاییه از طریق سازمان بازرسی می‌تواند در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی اهلیت آن‌ها را شناسایی و بر مسائل نظارت و از ایجاد تخلف و فساد جلوگیری کند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه قضا می‌تواند پشتیبان خوبی برای کارگران باشد، افزود: در برخی از موارد کارگران با کارفرمایان بخش خصوصی دچار چالش می‌شوند در این موارد اگر کارگران اطمینان خاطر داشته باشند که قوه قضاییه براساس قانون از آن‌ها حمایت خواهد کرد، می‌توانند مطالبات خود را از مسیر‌های قانونی و صنفی به‌دست آورند. 

سامانه ۱۳۶؛ سامانه‌ای برای رسیدگی خارج از نوبت به شکایت‌ها در حوزه تولید

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *