قرارگاه اجتماعی زندان در دادگستری استان قزوین افتتاح شد

10:46 - 04 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۷۷۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
قرارگاه اجتماعی زندان در دادگستری استان قزوین افتتاح شد
رئیس کل دادگستری استان قزوین از افتتاح قرارگاه اجتماعی زندان برای نخستین بار در کشور در ساختمان دادگستری کل استان خبر داد.

خبرگزاری میزان - علی شعبانی در مراسم افتتاح قرارگاه اجتماعی زندان در ساختمان دادگستری کل استان قزوین که با حضور مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و معاونان دادگستری کل صورت گرفت؛ اظهار کرد: همزمان با هفته قوه قضاییه در یک اقدام تحولی و به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی، قرارگاه اجتماعی زندان در استان قزوین راه اندازی شد.

وی ادامه داد: این قرارگاه با هدف جذب خیران و فعالان اجتماعی استان و استفاده از توانمندی آنان برای حمایت از زندانیان و خانواده آنان در حوزه‌های آزادسازی زندانیان، مسکن، درمان و امرا معاش راه اندازی شده و در قالب ۴ کارگروه «بازاجتماعی کردن زندانیان، کارگروه حمایت از خانواده زندانیان، کاهش جمعیت کیفری و کارگروه اشتغال و حرفه آموزی» مطابق با اهداف سند تحول قضائی تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری کل استان قزوین اضافه کرد: دادستان‌های حوزه‌های قضایی، رؤسای زندان‌های استان و کانون اصلاح و تربیت از اعضای این کارگروه‌ها هستند.

شعبانی افزود: تعدادی از دستگاه‌های اجرایی در زمینه حمایت از زندانیان و خانواده آن‌ها تکالیف قانونی بر عهده دارند و برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز باید در راستای اجرای سیاست‌های اجتماعی خود با این کارگروه همکاری کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد این قرارگاه گامی مؤثر و کارآمد در جهت کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی در سایه گسترش امنیت عمومی در جامعه برداشته شود.

اهداف تشکیل قرارگاه اجتماعی زندان

شناسایی نهاد‌ها اعم از مردمی و خیران، اصلاح و بازاجتماعی شدن محکومان و زندانیان، احصای راهکار‌های اجرایی موثر و ابلاغ و معرفی محکومان جهت توانمند سازی آنان، احصای نهاد‌های مسئول اعم از دولتی و مردمی در حوزه حمایت از خانواده زندانیان، شناسایی خانواده‌های مورد نیاز حمایت، اجرای راهکار‌های حمایت از خانواده زندانیان، برگزاری کارگاه‌های طرح امید و ایجاد کلینیک‌های حقوقی، شناسایی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که امکان اشتغال زندانیان را دارند، انعقاد تفاهم نامه با بنگاه‌ها و کارگاه‌های شناسایی شده به منظور اشتغال زندانیان، تعیین ساز و کار آموزش زندانیان و حرفه آموزی با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای و نظارت بر اجرای آن، تشکیل کمیته تخصصی بادعوت از نهاد‌های مسئول جهت هماهنگی، شناسایی و احصای راهکار‌های حمایت از خانواده زندانیان و ارتقای آگاهی‌های عمومی و تکالیف وظایف دستگاه‌ها از اهداف تشکیل این قرارگاه است.

افتتاح سامانه هوشمند سازی قرار‌های منتهی به بازداشت

همچنین در ادامه مراسم سامانه هوشمند سازی قرار‌های منتهی به بازداشت دادگستری کل استان قزوین با حضور رئیس کل دادگستری و معاونان و مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان در ساختمان دادگستری کل آغاز به کار کرد.

این سامانه در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان و نظارت هوشمند بر قرار‌های صادره منتهی به بازداشت صورت گرفته و پیش بینی می‌شود با اجرای این سامانه میزان ورودی زندان‌ها به شدت کاهش یابد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *