بازدید دانشجویان دانشگاه علوم قضایی از شعب دیوان عالی کشور هم‌زمان با هفته قوه قضاییه

11:27 - 03 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۵۳۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بازدید دانشجویان دانشگاه علوم قضایی از شعب دیوان عالی کشور هم‌زمان با هفته قوه قضاییه
هم‌زمان با هفته قوه قضاییه ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضاییه از دیوان عالی کشور بازدید کردند.

خبرگزاری میزان_در بازدید دانشجویان دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضاییه از دیوان عالی کشور، در ابتدا دانشجویان به سه گروه ده نفره تقسیم شده و و هر گروه  به ترتیب از شعب ۳۰ دیوان عالی کشور شعبه ویژه پرونده‌های خانوادگی، شعبه ۳۲دیوان عالی کشور شعبه ویژه پرونده‌های کیفری و همچنین از شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور شعبه ویژه پرونده‌های حقوقی بازدید کردند و در جریان روند رسیدگی‌ها به پرونده‌ها قرار گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور در این بازدید که به مناسبت بزرگداشت هفته قضاییه تدارک دیده شده بود خطاب به دانشجویان گفت: امیدواریم که بازدید و حضور شما در مجموعه دیوان عالی کشور مفید بوده باشد و سبب آشنایی شما با رویه‌ها و کیفیت کار دیوان عالی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با تبریک به دانشجویانی که در حال فراغت از تحصیل و ورود به دستگاه قضایی هستند گفت: بر اساس احادیث زیادی، ائمه همواره جایگاه خطیر دستگاه قضایی را متذکر شده‌اند، قضاوت جایگاه خطیری است که البته نمی‌خواهم در مقام نهی از رفتن به آن سمت اقدام کنم بلکه به دنبال تذکر به کسانی هستم که می‌خواهند در این جایگاه قرار بگیرند.

رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: همه ما می دانیم که اجرای عدالت و احقاق حق تا روز قیامت واجبی است که بر عهده همه است و تعطیل پذیر نیست. کار اجرای عدالت را نمی‌توان تعطیل کرد، زیرا اجرای عدالت واجب است از این رو در مقام قضاوت مستمرا باید از خود مراقبت کنیم.

بازدید دانشجویان دانشگاه علوم قضایی از شعب دیوان عالی کشور هم‌زمان با هفته قوه قضاییه

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم خطاب به دانشجویان با بیان اینکه برای موفقیت در منصب قضا ابتدا باید جایگاه خود را بدانید، گفت: زمانی که انسان جایگاه خود را بداند بیشتر از خود مراقبت می‌کند.

وی افزود: بخش دیگری که باید در منصب قضاوت به آن توجه کنیم آن است که باید موقعیت جامعه و افرادی که با آن‌ها طرف هستیم را بشناسیم؛ این گونه است که می‌توانیم کار خود را به نحو احسن انجام دهیم.

 رییس دیوان عالی کشور خطاب به دانشجویان حاضر در جمع گفت:در پست قضاوت، شما با خطرات زیادی از جمله طمع که منجر به لغزش انسان می‌شود مواجه هستید، اگر انسان نتواند آن را در خود سرکوب کند قطعا خواهد لغزید چرا که بسیاری سعی می‌کنند با این غریزه قاضی را جذب و فریب دهند.

وی در توصیه به دانشجویان علوم قضایی گفت: قضاوت باید همواره خودمراقبتی داشته باشند تا نیاز به نهاد‌های نظارتی ویژه نظارت بر قضات نداشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم افزود: زمانی که وارد دستگاه قضایی می شوید هم محدودیت‌ها و محرومیت‌ها برای شما افزایش پیدا می‌کند و از مزایایی که قبلاً آسوده به دست می‌آوردید با ورود به این منصب محروم و محدود خواهید شد.

وی به کیفیت صدور رای در دستگاه قضایی اشاره کرده و گفت: قضاوت تنها پشت میز نشستن و رای صادر کردن نیست بلکه آرا صادره باید با دقت بالا و کیفیت صادر شود و از قدرتی که قانون به شما داده است به نحو احسن در جهت احقاق حق استفاده کنید و رایی شرافتمندانه با دیدن همه ابعاد صادر کنید.

بازدید دانشجویان دانشگاه علوم قضایی از شعب دیوان عالی کشور هم‌زمان با هفته قوه قضاییه

در ادامه این بازدید بابک محمد باقری مدیر امور شعب دیوان عالی کشور که دانشجویان را در این بازدید همراهی می‌کرد گفت: یکی از وظایف دیوان عالی کشور بحث نظارت است، نظارت دیوان عالی کشور با معاونت نظارت و با همراهی قضات دیوان عالی کشور از استان‌ها و شعب مختلف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قضات تازه کار مشکلات زیادی دارد، قاضی دیوان عالی کشور با چهل سال سابقه وقتی در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد انتقال تجربیات عملی به قاضی جوان اتفاق می‌افتاد.

محمد باقری گفت:حضور دانشجوی علوم قضایی در دیوان عالی که در آینده‌ای نزدیک قرار است قاضی شود کمک می‌کند تا آن‌ها با شأن و شئون دیوان عالی کشور و نحوه رسیدگی آشنا شود.

وی ادامه داد: قضات دیوان عالی کشور سالیان سال با شرایط سخت و امکانات محدود در حال فعالیت هستند بازدید این دانشجویان سبب می‌شود بیاموزند که کسی که این شغل را می‌پذیرد باید جایگاه والای شغل قضا را درک و سختی‌های آن را از ابتدا بپذیرد. 

وی گفت: از سوی دیگر حضور قضات آینده در این بازدید‌ها سبب می‌شود با مواجه حجم سنگین کار قضات باسابقه دقت خود را بالا ببرند و کاری انجام ندهند که یک پرونده بی جهت به دیوان عالی کشور آمده و وقت قضات را گرفته و موجب اطاله دادرسی شود. چرا که حجم کار و وقت ارزشمند قضات دیوان عالی کشور با یک عدم صلاحیت می‌تواند بسیار گرفته شود.

 وی با بیان اینکه این بازدید‌ها می‌تواند به آشنایی بیشتر دانشجویان علم حقوق با دیوان عالی کشور منجر شود گفت: متاسفانه خیلی از افراد در جامعه شناخت دقیقی از کار دیوان عالی کشور ندارد و گا‌ها آن را با دیوان عدالت اداری اشتباه می‌گیرند.

مدیر امور شعب دیوان عالی کشور گفت: قضات آینده زمانی که در بازدید از دیوان عالی حجم کار جهادی و شبانه روزی قضات با سابقه ما را ببینند انگیزه می‌گیرند و کار را از ابتدا با دلگرمی و سختکوشی آغاز می‌کنند و زمانی که به مجموعه خود در هر شهرستانی که مامور شوند با علم کامل به مجموعه فعالیت‌های انجام شده، تجربیات خود را در مورد نحوه رسیدگی، سختی کار نیز به مجموعه خود منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه شغل قضاوت جذابیت خاصی دارد گفت: مجموعه این بازدید‌ها به فردی که شغل قضاوت را انتخاب می‌کند انگیزه و دلگرمی بیشتری می‌دهد که در خدمت مردم و جامعه بوده و به تکریم ارباب رجوع بپردازد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *