بریکس؛ عامل تغییر در توازن قدرت جهانی

10:14 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۰۷۴
بریکس؛ عامل تغییر در توازن قدرت جهانی
گروه بانکی جهانی گلدمن ساکس معتقد است که تا سال ۲۰۵۰ اقتصاد کشور‌های بریکس با اقتصاد‌های ثروتمندترین کشور‌های جهان رقابت خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - از زمان تشکیل گروه «بریکس» در سال ۲۰۰۶، این گروه یک عضو جدید را در سال ۲۰۱۰ پذیرفته است. 

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، اکنون، ۱۹ کشور به طور رسمی یا غیررسمی به این نهاد نزدیک شده‌اند تا به عضویت آن درآیند و این در حالی است که این گروه برای برگزاری نشست سالانه خود در آفریقای جنوبی آماده می‌شود. 

«آنیل سوکلال»، مقام آفریقای جنوبی، می‎گوید که ۵ کشور عربی از جمله کسانی هستند که علاقه خود را برای پیوستن به گروه بریکس ابراز کرده‌اند.

عربستان و ایران هم درخواست‌های رسمی برای پیوستن به این گروه را داشته‌اند، در حالی که امارات، مصر، بحرین و الجزایر به همراه آرژانتین و اندونزی و تعدادی از کشور‌های آفریقایی خواهان پیوستن به بریکس هستند.

«سوکلال» در بخشی دیگر گفت: آنچه که مورد بحث قرار خواهد گرفت، گسترش بریکس و روش‌هایی است که چگونه این اتفاق می‌افتد. ۱۳ کشور به طور رسمی درخواست پیوستن را ارائه کرده‌اند و ۶ کشور دیگر به صورت غیر رسمی درخواست کرده‌اند. ما هر روز درخواست‌هایی برای پیوستن به بریکس دریافت می‌کنیم.

بریکس قطب جدیدی از قدرت اقتصادی و سیاسی

به گفته «سالم ناصر»، کارشناس حقوق بین‌الملل در دانشگاه FGV Direito SP برزیل، این درخواست‌ها نشان می‌دهد که تغییرات مداومی در توازن قدرت جهانی وجود دارد. بریکس قطب جدیدی از قدرت اقتصادی و سیاسی است که با هژمونی آمریکای شمالی قابت خواهد کرد.

از زمان تأسیس، بریکس که مخفف ۵  اقتصاد این گروه، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، شامل سریعترین اقتصاد‌های جهان در آن زمان بود. با این حال، رئیس جمهور وقت چین بریکس را «مدافع منافع کشور‌های در حال توسعه و نیرویی برای صلح جهانی» توصیف کرد. 

این نهاد اکنون خود را به عنوان جایگزینی برای مجامع مالی و سیاسی موجود بین المللی معرفی می‌کند.

بر اساس پلتفرم Megh Updates،  پنج کشور عضو بریکس اکنون ۳۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، در حالی که سهم اعضای گروه ۷ به ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

گروه بانکی جهانی «گلدمن ساکس» معتقد است که تا سال ۲۰۵۰ اقتصاد کشور‌های بریکس با اقتصاد‌های ثروتمندترین کشور‌های جهان رقابت خواهد کرد.

هژمونی غرب در افول

«ناصر»، معتقد است این باور در حال افزایش است که هژمونی اقتصادی آمریکای شمالی رو به افول و تغییرات در حال افزایش است. علاوه بر این، وزن تولید بریکس نوید‌های زیادی را می‌دهد.

این کارشناس گفت که یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بریکس با آن مواجه است، توانایی گسترش پایگاه عضویت خود در عین حفظ رشد اقتصادی فعلی و ایجاد یک استراتژی ثابت و مشترک است. 

«لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل در جریان سفر ماه گذشته خود به پکن، گفت: هر شب از خودم می‌پرسم چرا همه کشور‌ها باید تجارت خود را بر مبنای دلار قرار دهند؟ 

وی به لزوم ایجاد سازوکار‌های جدید معتقد است و از کشور‌های در حال توسعه خواست تا در جهت جایگزینی دلار آمریکا با ارز‌های خود در تجارت تلاش کنند. 

بریکس در نتیجه تمایل کشور‌ها به تغییر از پایگاه جهانی یکجانبه به سرکردگی آمریکا به پایگاه چندقطبی، در اهمیت و گستردگی جهانی خود با تغییراتی مواجه است. اگر به ۱۹ کشور اجازه داده شود به این سازمان بپیوندند، آن‌ها می‌توانند توازن قدرت جهانی را تغییر دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *