دسترسی به خدمات مرتبط با حوزه املاک در درگاه «ثبت من» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

7:00 - 04 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۹۲۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دسترسی به خدمات مرتبط با حوزه املاک در درگاه «ثبت من» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
درگاه ثبت من، به عنوان پنجره واحد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خدمات الکترونیکی مرتبط با سامانه‌های مختلف سازمان از جمله املاک، ثبت آنی، مالکیت معنوی، ثبت شرکت‌ها و ... را به عموم مردم ارائه می کند.

خبرگزاری میزان - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیز همچون سایر نهادها و ارگان های دولتی، اقدام به راه اندازی سامانه اختصاصی خود کرده است به همین منظور درگاه ثبت من، به عنوان پنجره واحد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خدمات الکترونیکی مرتبط با سامانه‌های مختلف سازمان از جمله املاک، ثبت آنی، مالکیت معنوی، ثبت شرکت‌ها و ... را به عموم مردم ارائه می کند. در آینده کلیه خدمات سازمان از طریق این درگاه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. در حال حاضر نیز این سامانه حاوی امکانات مختلفی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

خدمات ارائه شده در ثبت من شامل خدمات مرتبط با حوزه املاک، خدمات مرتبط با دفاتر اسناد رسمی، خدمات مرتبط با ازدواج و طلاق، خدمات مرتبط با اجرای اسناد رسمی، خدمات مرتبط با ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و شناسه ملی اشخاص حقوقی ،خدمات مرتبط با مالکیت معنوی است.

تشریح خدمات مرتبط با حوزه املاک در درگاه «ثبت من» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

خدمات مرتبط با حوزه املاک

مجموعه‌ای از خدمات قابل ارائه به صورت الکترونیکی در رابطه با حوزه املاک در این قسمت ارائه می‌شود؛ که به صورت مختصر عبارتند از املاک من که مشاهده لیست املاک ثبت شده و دارای سند مالکیت هر فرد به همراه جزئیات هر سند در این قسمت قرار دارد که در صورت نیاز متقاضی می تواند نقشه ملک را مشاهده یا پرینت سند را اخذ کند. 

استعلام ملک از خدمات مرتبط با حوزه املاک است که در بسیاری از موارد خود شخص جهت اعلام دارایی ملکی یا عدم دارایی ملکی خود نیاز به اخذ استعلام دارد. بعنوان مثال می توان ارائه پاسخ استعلام جهت دریافت کمک هزینه از کمیته امداد امام خمینی (ره) یا گرفتن بورس تحصیلی و یا امکان ثبت نام برای مسکن مهر در خارج از کشور اشاره کرد. با ارائه این قابلیت در "ثبت من" مراجعه حضوری به واحد ثبتی برای این امر حذف شده است. 

خدمت مرتبط دیگر با حوزه املاک تصدیق اصالت سند است به طوری که کسب اطلاع از صحت، سلامت، درستی اطلاعات ملک پشتیبان هر نوع معامله ای است. اینکه ملک معرفی شده واقعاً به نام شخصی مدعی است؟ آیا سند اصلی است؟ آیا مالک آن فرد فروشنده است؟ بدون تردید قانون گذار بدان اندیشیده و برای آن راهکاری اندیشیده است، اما گرفتن استعلام بند ز از اداره ثبت پس از تنظیم مبایعه نامه در دفاتر مشاور املاک و پیش از تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی امکان پذیر است. با ارائه این قابلیت در ثبت من مراجعه حضوری به واحد ثبتی حذف شده است و این امکان را به خریدار (ملکی که دارای سند تک برگ است) می دهد که پیش از تنظیم مبایعه نامه و رد و بدل کردن هرگونه وجه در دفاتر مشاور املاک به عنوان ودیعه، خریدار از صحت اطلاعات ملک مورد نظر مطمئن شود. 

درخواست اصلاح اطلاعات ملک خدمت مرتبط با حوزه املاک است به این صورت که درخواست اصلاح اطلاعات ملک شیوه ای از امکان ویرایشی است که ثبت من به کاربر خود می دهد تا چناچه نقص و یا کمبودی در اطلاعات مربوط به املاک خود در این سامانه مشاهده کرد، امکان اصلاح آن را داشته باشد. 

تصدیق اصالت سند خدمت مرتبط دیگر با حوزه املاک است به طوری که در بسیاری از مواقع از جمله در هنگام خرید و فروش ملک و ... نیاز به حصول اطمینان از اصالت یک سند مالکیت است با ارائه این قابلیت در ثبت من مراجعه حضوری به واحد ثبتی برای این امر حذف شده و با درج اطلاعاتی از قبیل استان و حوزه ثبتی، پلاک اصلی و فرعی و کد ملی مالک، اصالت آن سند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تشریح خدمات مرتبط با حوزه املاک در درگاه «ثبت من» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

خدمت مرتبط دیگر با حوزه املاک درخواست اصلاح اطلاعات سند است بر این اساس در صورت وجود هرگونه مغایرت در زمینه اطلاعات مندرج در سند مالکیت، مالک می‌تواند با مراجعه به برنامه ثبت من اقدام به ورود اطلاعات صحیح کرده و درخواست اصلاح سند مالکیت خود را کنند که در این صورت این درخواست به واحد ثبتی ارسال شده و واحد ثبتی با انجام بررسی‌های مورد نیاز این امر را انجام خواهد داد.

تشریح خدمات مرتبط با حوزه املاک در درگاه «ثبت من» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *