وضعیت شبکه آبرسانی در تهران پایدار است/ علت قطع چند روزه آب چه بود؟

11:50 - 29 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۶۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وضعیت شبکه آبرسانی در تهران پایدار است/ علت قطع چند روزه آب چه بود؟
مدیر کل آبفای استان تهران گفت: تنها آب شرب ۵ درصد تهرانی در زمان بحران با قطعی مواجه شد، اما در حال حاضر می‌توان گفت هیچ‌مشکلی در قطعی و فشار آب در تهران که نتوانیم آن را برطرف کنیم، نداریم.

خبرگزاری میزان - محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای استان تهران، در رابطه با ماجرای قطع آب تهران در روز‌های اخیر گفت: پنجشنبه ۱۸ خرداد در اتفاقی غافلگیرکننده بارش باران، سیلاب در جاده چالوس به راه انداخت و این باعث شد توده‌های عظیم سنگ در مسیر جریان آب تهران و کرج قرار بگیرد، این توده‌های سنگ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن بودند و برآورد کارشناسان این بود که ۲ تا سه هفته طول می‌کشد این مسیر باز شود، چرا که این مسیر از چهار جهت مسدود شده بود.

وی در ادامه گفت: قبل از مسیر یک باتلاق عظیم شکل گرفته بود و امکان عبور از آن وجود نداشت و تنها راه هم همین بود و ۳ مسیر دیگر نیز اصلاً قابل دسترسی نبود و در بین کوه قرار داشت.

مدیرکل آبفای استان تهران تاکید کرد: امکان انتقال امکانات از طریق ترابری هوایی نیز وجود نداشت، اما در ظرف چهار روز این مسیر باز شد و از تمام تکنولوژی‌ها و ابتکارات که لازم بود برای بازکردن این مسیر استفاده شد.

اردکانی اعلام کرد: سد کرج تامین‌کننده ۲۵ درصد از آب تهران و کرج و ذخایر آبی تهران نیز فقط برای یک روز بود، وقتی ۲۵ درصد آب به طور ناگهانی قطع می‌شود طبیعتا دسترسی ۲۵ درصد جمعیت تهران به آب قطع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام ارگان‌ها برای رفع مشکل به کمک آماده‌اند، گفت: بالاخره بعد از چهار روز تلاش این مسیر باز شد، وقتی که این مسیر باز شد و قرار بود آب به تصفیه خانه‌ها برسد، چون از یک مسیر سیلابی در حال انتقال بود، تصفیه‌خانه‌ها نمی‌توانستند این آب را قبول کنند، به همین دلیل اجازه ندادیم که آب با آلودگی بالا وارد تصفیه‌خانه‌ها شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: با تمهیداتی که اندیشیده شد، حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد از کمبود آب را از سامانه‌های دیگری مثل سد لتیان، لار، ماهور و طالقان تامین کردیم و تاثیرات قطعی آب را از ۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش دادیم.

اردکانی اعلام کرد: بعد از اینکه ۶ روز از این اتفاق گذشت، مسیر انتقال آب عادی شد و رفته رفته کدورت آب کم شد.

وی در رابطه با علت عدم در دسترس‌نبودن سامانه ۱۲۲ نیز گفت: در روز‌های بحران تعداد تماس‌گیرندگان به ۶۰۰ نفر در ساعت رسیده بود و ما فقط می‌توانستیم به تماس ۸۰ نفر پاسخ بدهیم، هم‌اکنون هیچ مشکلی قطعی آب و کمبود فشار آن در تهران که نتوانیم این مشکل را برطرف کنیم، نداریم. 

اردکانی در ادامه اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد به دلیل نوسانات است و همشهریان تهرانی با سامانه آب و فاضلاب برای حل مشکل  تهران تماس بگیرند.

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران ۸۰ درصد مشترکین تهرانی به سامانه دفع فاضلاب شهری متصل هستند.

وی در پایان اعلام کرد:  با توجه به اینکه ۴۴ درصد بارندگی امسال کمتر شده، مردم باید مصرف خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند.

تامین آب در تمام استان‌های کشور پایدار است 

همچنین هاشم امینی، معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در برنامه تهران ۲۰ در رابطه با وضعیت پایداری شبکه آبرسانی در کرج گفت: بر اثر این حادثه که ۱۸ خرداد رخ داد، بخش پایینی سد کرج مسدود شد و برای بخشی از مردم تهران و کرج مشکلاتی را به وجود آورد.

وی تاکید کرد: وضعیت شبکه آبرسانی برای تامین آب شرب بهداشتی در تمام شهر‌ها و استان‌های کشور پایدار است و در شهر‌هایی که منابع و مصارف آب همخوان نیست مثل مشهد پروژه‌های اضطراری را تعریف کردیم تا مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

امینی افزود: در برخی از استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان مشکل کمبود آب خاص‌تر است، ولی نگرانی برای تامین آب مردم این استان نداریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *