اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در دستورکار است/ ایران در خط‌مقدم مشغول مبارزه با موادمخدر است

10:27 - 29 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۶۳۵
اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در دستورکار است/ ایران در خط‌مقدم مشغول مبارزه با موادمخدر است
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: افغانستان دومین کشور تولید کننده حشیش است و ایران در جوار این کشور در حال مبارزه با موادمخدر است.

خبرگزاری میزان - علیرضا کاظمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: قاچاق موادمخدر به عنوان یک جزم سازمان یافته در ۲۰۰ کشور با سود ۴۰۰ میلیون دلار پول کثیف آغشته به خون در جریان است.

وی افزود: در جهان بیش از ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال را داریم که حداقل یک بار مصرف مواد محدر را تجربه کرده‌اند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: سالیانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد موادمخدر در جهان فوت می‌کنند.

وی افزود: افزایش اینترنتی تجارت موادمخدر و استفاده از فضای مجازی با استفاده از دارک وب و ترویج اسامی فریبنده برای جذب مشتریان جدید در جریان است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت خشخاش در کشور افغانستان ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده و  طی دو دهه اخیر در این‌ کشور تولید تریاک ۵۰ برابر شده است گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با این سطح کشت قرار دارد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، همچنین تولید و مصرف شیشه و روان‌گردان‌ها در دو دهه اخیر در این کشور به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: افغانستان دومین کشور تولید کننده حشیش است که نشان دهنده این است که ایران در جوار این کشور در حال مبارزه با موادمخدر است.

کاظمی با بیان اینکه در بحث ساماندهی معتادان متجاهر با ۱۲۴ درصد رشد داشته‌ایم ادامه داد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد، سالیانه به طور میانگین ۵ میلیون خانواده در حال آموزش هستند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: در حوزه کاهش آسیب حدود ۸ هزار و ۹۰۰ مرکز درمانی در کشور داریم که در حال فعالیت هستند و سالیانه میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش خدمات درمانی خود قرار می‌دهند.

وی افزود: اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در دستور کار است و برخی از مواد آن با دو فرویت در دولت تصویب و تقدیم مجلس شده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: امسال برای اولین سال در طول ۴۰ سال گذشته ستاد مبارزه با موادمخدر توانست بیش از منابعی که برای بودجه کشور پیش بینی کرده بودند را محقق کنند و در این رابطه بیش از هزار میلیارد تومان به حساب خزانه کل کشور وارد شد.

وی با اشاره تقویت دیپلماسی بین الملل ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر، گفت: رتبه اول بیشترین کشفیات در جهان را داریم، ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۵۹ درصد مورفین، ۲۷ درصد هروئین در اختیار ایران است.

کاظمی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ایران تقویت دیپلماسی بین المللی در حوزه مبارزه با موادمخدر است، حضور در اجلاس وین، اجلاس عراق که مختص اتحادیه عرب بوده و ایران مهمان این اجلاس بود و برگزاری اجلاس سه جانبه ایران با حضور پاکستان نشان دهنده دیپلماسی فعال ایران در این حوزه است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۷۵۰ تن انواع موادمخدر در کشور کشف شد.

وی در واکنش به استفاده از یک نوع موادمخدر صنعتی کشنده جدید به نام «زامبی» و اینکه در کشور ایران این مواد مشاهده شده‌ است، یا خیر؟ گفت: در خصوص این‌موادمخدر صنعتی هیچ گزارشی مبنی بر توزیع یا استفاده آن در کشور دریافت نکرده‌ایم.

کاظمی تصریح کرد: مهمترین اولویت ما در برنامه هفتم توسعه بحث ساماندهی معتادان متجاهر در بازه زمانی کوتاه مدت است و در بلند مدت بحث پیشگیری در اعتیاد جزو برنامه‌های اصلی ما است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *