بی توجهی انگلیس به وضعیت کودکان گرفتار در اردوگاه‌های داعش

10:02 - 23 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۵۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بی توجهی انگلیس به وضعیت کودکان گرفتار در اردوگاه‌های داعش
عدم تمایل کشور‌های اروپایی به بازگرداندن اتباع داعشی خود در پی فروپاشی این گروه تروریستی، به محل انتقاد جدی از آن‌ها تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – فروپاشی گروه تروریستی داعش و قرار گرفتن اعضای آن به همراه خانواده‎هایشان در اردوگاه‌های با وضعیت هولناک بشری سبب شد تا گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری عملکرد کشور‌های اروپایی مبنی بر اقدام برای بازگرداندن اتباع داعشی شان را مورد انتقاد قرار دهند.

انگلیس یکی از کشورهایی است که تاکنون در بازگرداندن اتباع داعشی خود اقدام کافی انجام نداده و همین امر انتقاد‌های بسیاری را برای این کشور به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر حدود ۶۰ کودک انگلیسی در اردوگاه‌های داعش حضور دارند.

به گزارش «گاردین»، درخواست‌ها از کابینه «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس جهت بازگرداندن اتباع داعشی این کشور که در اردوگاه‌های داعش حضور دارند، افزایش یافته است.

اخیرا سازمان‌های War Child UK و Human Rights Watch و چند کارشناس امنیت ملی، نامه‌ای سرگشاده به دولت انگلیس را امضا کرده و در آن خواستار نجات تقریبا ۲۵ خانواده انگلیسی با حدود ۶۰ کودک شدند.

بیشتر این کودکان زیر ۱۰ سال سن دارند.

خانواده‌های مذکور در چهار سال پس از فروپاشی داعش در اردوگاه‌های این گروه تروریستی در بازداشت بودند.

نامه گروه‌های حقوق بشری می‎گوید: دولت این خانواده‌های انگلیسی را به حال خود رها کرده است؛ این خانواده‌ها در شرایط فلاکت‌باری زندگی می‌کنند که آن‌ها را هر روز در معرض خشونت، بیماری و دیگر محرومیت‌های تهدیدکننده زندگی قرار می‌دهد؛ پسران و دختران خردسال انگلیسی در این محیط خطرناک با دسترسی بسیار محدود به آموزش، غذای کافی، آب تمیز و سرپناه و مراقبت‌های پزشکی بزرگ می‌شوند.

این نامه، دولت انگلیس را به عدم پایبندی به تعهدات حقوق بشری، کنار گذاشتن مسئولیت در قبال شهروندان و به خطر انداختن اعتبار جهانی این کشور متهم شده است.

از سال ۲۰۱۹ تاکنون دستکم ۳۸ کشور اقدام به بازگرداندن شماری از اتباع داعشی خود از اردوگاه‌های این گروه تروریستی به خاک خودشان کردند.

لغو تابعیت «شمیمه بیگم»، مشهور‌ترین شهروند انگلیسی عضو داعش در سال گذشته بسیار خبرساز شد.

«ریچارد بارتم، رئیس سابق تیم ناظر القاعده-داعش در سازمان ملل و از امضاکنندگان نامه مذکور، گفت: انگلیس در موضوع بازگرداندن اتباع خود از اردوگاه‌های داعش از دیگر کشور‌ها عقب مانده است؛ انگلیس اگر واقعا به حقوق بشر و حاکمیت قانون اعتقاد دارد، باید این خانواده‌های انگلیسی را از اردوگاه‌های داعش بازگرداند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *