رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

تلاش ایران و کشورهای آمریکای لاتین قدرت آمریکا را به چالش می‌کشد

15:04 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۳۸۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تلاش ایران و کشورهای آمریکای لاتین قدرت آمریکا را به چالش می‌کشد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه امروز جهان از یک نظم سلسله مراتبی تک‌قطبی که امریکا در راس آن و دیگران در ذیل باشند به سمت همکاری‌های منطقه‌ای و جهان چندقطبی در حرکت است گفت: تلاش ایران و قطب امریکای لاتین و آمریکای مرکزی می‌تواند قدرت امریکا را به چالش بکشد.

خبرگزاری میزان - جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سفر رئیس جمهور به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بیان کرد:آمریکایی مرکزی و آمریکای لاتین به لحاظ سیاسی و اقتصادی حوزه ارزشمندی برای ماست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: آمریکای لاتین حیاط خلوت آمریکاست و عمده کشور‌های ضداستعماری که علیه سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا هزینه دادند در این منطقه حضور دارند و تاکنون نیز سیاست استقلال‌خواهی را دنبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: حوزه آمریکای مرکزی و لاتین و کشور‌هایی مثل نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا زمینه‌های مساعدی برای همکاری‌های حوزه انرژی، نفت پتروشیمی و مسکن و صدور کالا‌های مواد غذایی و واردات برخی کالا‌ها دارند از سوی دیگر در حوزه پزشکی و بهداشت و درمان نیز توانایی‌هایی داریم که می‌توانیم در این کشور‌ها به کار بگیریم.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه تلاش دولت سیزدهم در ارتباط با کشورهای جهان ارزشمند است ادامه داد: حوزه آمریکای لاتین و مرکزی در سال‌های گذشته دارای اهمیت بود اما کمتر مورد توجه قرار گرفت، در حال حاضر امید است این سفر باب خوبی برای گسترش فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی در احیای کشتیرانی باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: امروز جهان از یک نظم سلسله مراتبی تک‌قطبی که آمریکا در راس آن و دیگران در ذیل باشند به سمت همکاری‌های منطقه‌ای و جهان چند قطبی در حرکت است.

وی در پایان اظهار کرد: قطب آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی مجموعه قدرتمندی در مقابل نظم کنونی هستند و تلاش ایران و این کشور‌ها می‌تواند قدرت امریکا را به چالش بکشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز به دعوت رسمی همتای ونزوئلایی خود و به منظور ارتقای سطح روابط با کشور‌های دوست و همسو، در راس یک هیئت عالی‌رتبه عازم کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد.

در جریان این سفر ۵ روزه علاوه بر گفت‌وگو‌های مشترک میان هیئت‌های عالی‌رتبه و مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه ایران و «ونزوئلا» به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

دیدار و گفت‌وگو با رئیس و روسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا و نشست با فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و ونزوئلا بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این کشور است.

«نیکاراگوئه» و «کوبا» مقاصد بعدی سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به منطقه آمریکای لاتین هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *