رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مروری بر سفر ۲ روزه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی؛ کدام پروژه‌ها افتتاح شد؟

10:06 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۸۷۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مروری بر سفر ۲ روزه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی؛ کدام پروژه‌ها افتتاح شد؟
رئیس جمهور در پنجمین سفر استانی دور دوم خود با سفر به استان آذربایجان شرقی از پروژه‌های مختلفنی بازدید و چند طرح مهم را افتتاح کرد.

خبرگزاری میزان- سحرگاه روز پنجشنبه ۱۸ خرداد، استان آذربایجان شرقی پذیرای رئیس جمهور شد تا در واپسین روز‌های آخرین ماه فصل بهار، پنجمین سفر از دور دوم سفر‌های استانی دولت مردمی نیز کلید بخورد.

رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه، علاوه بر پیگیری مصوبات سفر قبلی، انجام دیدار‌های مردمی، نشست با فعالان اقتصادی، هنرمندان و فعالان فرهنگی، به روال سابق خود از زمان سکانداری قوه قضاییه تاکنون که ریاست دولت سیزدهم را بر عهده دارد، از کارخانجات بزرگ صنعتی این استان نیز بازدید کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین در جشن احیای ۲۲۰ واحد تولیدی راکد در استان در محل کارخانه ماشین سازی تبریز حاضر و پروژه راه‌آهن «تبریز-میانه» نیز پس از سال‌ها وقفه افتتاح شد.

در این سفر دور دومی رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، وزرای کشور، بهداشت و درمان، میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست وزارت صمت، سرپرست وزارت جهادکشاورزی، معاون امور زنان و خانواده و معاون اجرائی رئیس جمهور نیز حضور داشتند.

حضور در شهرک صنعتی چرمشهر

حضور در شهرک صنعتی چرمشهر، اولین برنامه این سفر رئیس جمهور بود، شهرک صنعتی چرمشهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد و حدوداً ۳۰۰ کارخانه‌ی چرم‌سازی در آن فعال هستند.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن  به صورت صمیمی و بی‌واسطه به گفتگو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آن‌ها را جویا شد و در نشستی با حضور جمعی از مدیران واحد‌های تولیدی این شهرک در جریان مسائل و مشکلات صنعت چرم استان قرار گرفت.

افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان

آیت الله رئیسی پس از بازدید از شهرک صنعتی چرمشهر، راهی کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز شد تا خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کند.

شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان یکی از ۱۲ شرکت اقماری تراکتورسازی ایران است که با ۸ شرکت در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرز‌های ایران اسلامی، بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور کشور محسوب می‌شود.

رونمایی از ۲ محصول جدید شرکت تراکتورسازی

در ادامه برنامه‌های رئیس جمهور تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتور‌های صنعتی دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران بودند که با حضور آیت الله رئیسی رونمایی شدند.

دکتر رئیسی در حاشیه رونمایی از این دو محصول با اشاره به مصوبه دولت، از تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و اعطای این تسهیلات به  کشاورزان خریدار تراکتور‌های ایرانی خبر داد.

بازدید از شرکت ماشین‌سازی تبریز

بازدید از شرکت ماشین‌سازی تبریز، برنامه دیگر رئیس جمهور در این سفر استانی بود، آیت الله رئیسی ضمن بازدید از خط تولید شرکت ماشین‌سازی، در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

ماشین‌سازی تبریز یکی از صنایع مادر آذربایجان شرقی و از بزرگترین، پیشروترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که به‌دلیل خصوصی‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه آیت الله رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضاییه و چه در زمان ریاست جمهوری جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد.

بازدید از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی آذربایجان شرقی

دکتر رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر‌های استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی این استان که در مجموعه شرکت ماشین‌سازی تبریز برپا شده بود نیز بازدید کرد.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این نمایشگاه با توضیحات مسئولین بخشی از مجموعه‌های احیاگر از اقدامات، فعالیت‌ها و وضعیت کنونی واحد‌های احیا شده مطلع شد.

حضور در جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی

رئیس جمهور ظهر روز پنجشنبه، در مراسم جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی این استان که در محل مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز برگزار می‌شد، شرکت کرد و در سخنانی گفت: اینکه گفته شد در سال ۱۴۰۱ در این کارخانه حدود ۱۳۰۰ دستگاه تولید شده و برای سال جاری تولید ۲ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده نشان‌دهنده آن اراده بلند و دستان توانای شما کارگران و صنعت‌گران عزیز است.

آیت الله رئیسی با اشاره به جایگاه مهم کارخانه ماشین‌سازی تبریز در تامین نیازمندی‌های زیرساختی کارخانجات و صنایع کشور افزود: احیای هر واحد تولیدی و صنعتی به خودی خود کار مهم و خوشحال‌کننده‌ای است، اما احیای کارخانه ماشین‌سازی که نقش مهمی در نوسازی و تجهیز دیگر واحد‌های صنعتی و تولیدی دارد، باعث خوشحالی مضاعف است.

دیدار با جمعی از علما و روحانیون آذربایجان شرقی

یکی دیگر از برنامه‌های این سفر رئیس جمهور، دیدار با جمعی از علما و روحانیون آذربایجان شرقی بود.

توجه ویژه به حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی، آمادگی حوزه‌های علمیه برای مشارکت در حل نظام مسائل کشور، تقدیر از اقدامات بسیار خوب و موثر دولت به ویژه در حوزه سیاست خارجی و در اتصال زیر ساخت‌های کشور به سازمان‌های منطقه‌ای و همچنین هم‌افزایی با کشور‌های همسایه، ضرورت تشویق مدیران خدوم و خدمتگزار دولت در کنار برخورد با مدیران ناکارآمد و توجه به اشتغال، مسکن و فرهنگ جوانان از جمله مباحثی بود که از سوی تعدادی از علما، روحانیون و ائمه جماعات حاضر در این نشست مطرح شد.

حضور در اجتماع باشکوه مردم تبریز

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر دولت مردمی به آذربایجان شرقی در جمع مردم تبریز، در میدان ارگ این شهر، با تجلیل از مردم آذربایجان و مفاخر و شهدای این خطه، آن‌ها را فخر ایران و جهان اسلام معرفی کرد و گفت: تمام افتخارم آن است که خادم ملت ایران به‌ویژه مردم آذربایجان باشم.

حضور دکتر رئیسی در میان جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی

یکی دیگر از برنامه‌های سفر رئیس جمهور، دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان که در مقبره‌الشعرای تبریز برگزار شد.

وی در این دیدار، زبان هنر و ادبیات را بهترین قالب و ابزار برای انتقال مفاهیم ارزشی به عصر‌ها و نسل‌ها عنوان کرد و گفت: دلیل تجلیل ما از مقام شعرای اثرگذار بر این مبناست که آن‌ها با هنرشان شهادت و ایثار، ایستادگی و مقاومت را می‌پرورانند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه آن مستوری که در قرآن مورد سوگند حق تعالی واقع شده مستوری است که انسان را به سوی ارزش‌های الهی و انسانی سوق دهد، افزود: شعر، ادبیات، فرهنگ و هنر این ظرفیت را دارد که زیبایی خلق کند و جلوه‌گاه جمال حضرت حق باشد و جایگاه شعرایی مانند مرحوم شهریار، به این دلیل است که آن‌ها مقام و جایگاه هنر را درک کرده و با آثار خود زیبایی آفریده‌اند.

آخرین برنامه روز اول این سفر استانی

در آخرین برنامه روز اول سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان، شامگاه پنجشنبه با رئیس جمهور دیدار و به بیان نظرات خود و همچنین مسائل و مشکلات آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف پرداختند.

دکتر رئیسی در این نشست و ناظر به مسائل مطرح شده از سوی فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی، توجه به فعالیت‌های قرآنی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی فرهنگی استان آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور همچنین به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت عنوان و معاون اجرایی رئیس جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.

افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران پس از ۲۲ سال وقفه

دکتر سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، مسیر ریلی بستان‌آباد-خاوران را افتتاح کرد. با افتتاح این بخش تکمیلی از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش پیدا می‌کند.

این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.
این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح به‌دست می‌آید. افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.

بهره برداری از ۳ پروژه آب و برق در آذربایجان شرقی

دکتر رئیسی صبح روز جمعه همچنین از پروژه آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی چای، شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری بهره‌برداری کرد.

با بهره‌برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر بهره‌برداری که از مصوبات دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم که به مدت ۲۰ سال راکد مانده بود، پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *