رئیس کل دادگستری استان لرستان از حوزه‌های قضایی شهرستان‌های درود و ازنا بازدید کرد

11:28 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۳۰۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان از حوزه‌های قضایی شهرستان‌های درود و ازنا بازدید کرد
رئیس کل دادگستری استان لرستان، همراه با مسئولان قضایی استان از حوزه‌های قضایی شهرستان‌های درود و ازنا بازدید کرد.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین سعید شهواری در بازدید از حوزه قضایی شهرستان‌های درود و ازنا، با تقدیر و تشکر از تلاش و زحمت‌های کارکنان حوزه قضایی درود و ازنا، ابراز امیدواری کرد: این تلاش‌ها همچنان جهادی ادامه داشته و موجب رضایتمندی مردم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دادسرا‌ها و دادگاه‌ها معرف چهره دادگستری هستند و هرچه عملکرد این واحد‌ها بهتر باشد نگاه مردم به مجموعه بهتر خواهد بود و به دستگاه قضایی اعتماد خواهند کرد، ابراز کرد: برای پیشرفت برنامه محوری یک امر مسلم است و در دادگستری ملاک انجام و اجرای برنامه‌هایی از جمله برنامه‌های «ابلاغی، عملیاتی و فرامین مقام معظم رهبری» است که این امربه عملکرد صحیح کمک می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان تاکید کرد: وضعیت و پیشرفت برنامه‌های عملیاتی باید مدام توسط روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در پیشبرد آن تلاش و کوشش کنند.

رئیس شورای قضایی استان لرستان در ادامه با بیان اینکه امروزه دادگستری با چالش‌هایی روبروی است که برای حل آن‌ها برنامه عملیاتی ابلاغ شده، گفت: یکی از این چالش‌ها اطاله دادرسی است که تأثیر بسزایی در زندگی مردم دارد و مدیران حوزه‌های قضایی باید به آن توجه ویژه داشته و برای آن برنامه ریزی کنند.

وی گفت: یکی دیگر از چالش‌های دادگستری پرونده‌های مسن است که برای حل آن‌ها نیاز است نشست‌های قضایی تقویت و کمیته‌ای برای بررسی و ارائه راه حل در راستای مختومه شدن آن‌ها تشکیل شود، زیرا مختومه شدن اینگونه پرونده‌ها در رضایتمندی مردم بسیار موثر است.

حجت الاسلام و المسلمین شهواری افزود: برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری ظرفیت‌های خوبی مانند شورا‌های حل اختلاف وجود دارد و در همین راستا ارجاع پرونده‌های ماده ۷۱۶ و ۷۱۷ مربوط به تصادفات به شورای حل اختلاف می‌تواند کمک بسزایی است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه باید بر قرار‌های منتهی به بازداشت نظارت جدی و با دقت صورت گیرد، افزود: مسئله اتقان آرا جزو برنامه‌های ویژه قوه قضاییه است که در همین راستا مواردی که منتهی به نقض رای می‌شود احصا شده و در اسرع وقت به حوزه‌های قضایی ابلاغ خواهد شد و ضرورت دارد که حوزه‌های قضایی موارد نقض را برطرف کرده و از تکرار آن‌ها جلوگیری کنند.

وی تکریم ارباب رجوع را مسئله‌ای بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید با مردم مانند خانواده خودمان رفتار کنیم و چراکه به فرموده امیرالمومنین علیه السلام مردم در دین یا انسانیت برادرند و از این رو با مردم باید با حوصله صحبت کنیم هر چند شاید خواسته افراد قانونی نباشد تا کاملاً متوجه و راضی شوند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین با اشاره به اینکه صدور آرای جایگزین حبس باید در دستور کار قضات قرار گیرد، ابراز کرد: این موضوع ظرفیتی است که قانونگذار پیش‌بینی کرده تا افرادی که مستحق زندان نیستند پایشان به زندان باز نشود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *