ایجاد قطب جدید صنعت نفت در سواحل مکران

13:55 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۹۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ایجاد قطب جدید صنعت نفت در سواحل مکران
دبیر شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه «کوه مبارک» در این منطقه به‌عنوان یک پایانه نفتی و پتروپالایشگاهی خواهد بود، گفت: با ایجاد این قطب جدید صنعت نفت زنجیره ارزش را کامل می‌کنیم تا با تولید محصول نهایی، ارزش افزوده در کشور شکل گیرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، حسین دهقان امروز (شنبه ۲۰ خردادماه) در نشستی خبری با بیان اینکه بازه زمانی طولانی را برای توسعه سواحل مکران پشت‌سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: اواخر دهه ۸۰ اهمیت توسعه این سواحل از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و از آن زمان مراکز علمی و آموزشی به این موضوع پرداختند و اهمیت و ضرورت آن را مورد توجه قرار دادند و الزامات مربوط به این کار را اعلام کردند.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم نخستین گام‌های عملیاتی‌سازی توسعه سواحل مکران آغاز شد و اقدام‌های اولیه شکل گرفت.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه مقرر شد سازمانی برای توسعه سواحل مکران شکل گیرد، گفت: این سازمان در قالب شرکت دولتی تشکیل خواهد شد و وظیفه نظارت بر پروژه‌های منطقه را برعهده خواهد داشت.

دهقان تأکید کرد: در دولت قبل تلاش شد اساسنامه این سازمان تصویب شود و توسعه سواحل مکران را پیگیری کردند.

وی به توجه ویژه به توسعه سواحل مکران در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت‌های اصلی در دولت سیزدهم، اجرای مطالبات بر زمین‌مانده رهبری و عملیاتی‌سازی آنهاست و در یک سال گذشته در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه افزون بر اهمیت کارکرد داخلی، موضوعات فرامرزی نیز مورد توجه است، تصریح کرد: در این دوره جدید با توجه ویژه دولت سیزدهم، سعی کردیم تشکیل سازمان را تسریع کنیم و در بودجه ۱۴۰۲ بودجه برای این سازمان در نظر گرفته شد.

دهقان با اشاره به اینکه اساسنامه سازمان با همه پیچیدگی‌ها با نگاه حکمرانی جدید در هیئت دولت به تصویب رسید، گفت: این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال خواهد شد و امیدواریم در کمترین زمان ممکن به تصویب برسد و سازمان را تشکیل دهیم.

ضرورت تأمین مالی پروژه‌ها در کوتاه‌مدت

وی افزود: نخستین اقدام در منطقه مکران، توسعه زیرساخت‌های منطقه شامل راه، بندر، فرودگاه و… است و از آنجا که توسعه زیرساخت‌ها وظیفه دولت است باید به سمت تأمین منابع مالی پروژه‌ها در زمان کوتاه برویم.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه باید سازوکار‌های تأمین مالی را پیش ببریم، ادامه داد: در این زمینه اقدام‌های مختلفی انجام می‌شود. توافقی با صندوق توسعه برای تأمین مالی انجام شده و بانک‌ها را به نوعی فعال می‌کنیم که در پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند.

دهقان تأکید کرد: همچنین صندوق‌های محلی را فعال می‌کنیم و از طریق بازار سرمایه با فروش سهام سرمایه‌های خرد مردم را جذب خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت‌دهی کشور‌های مبدأ و مقصد در کریدور‌های ترانزیتی منطقه را انجام خواهیم داد، گفت: با این اقدام‌ها در تلاش هستیم تا سال ۱۴۰۶ بتوانیم زیرساخت‌های منطقه مکران را کامل کنیم.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران افزود: کوه مبارک در این منطقه به عنوان یک پایانه نفتی و پتروپالایشگاهی خواهد بود تا زنجیره ارزش را کامل کنیم.

دهقان با تأکید بر اینکه در منطقه مکران اجرای اقتصاد مقاومتی پایه و مبنا خواهد بود، ادامه داد: عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در منطقه مکران مطرح است و سیاست‌های اقتصاد دریاپایه نیز مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمانی که تأسیس خواهد شد، نقش حاکمیتی دارد، گفت: کشور‌های زیادی برای حضور و سرمایه‌گذاری با وجود تحریم‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری در سواحل مکران را دارند که شامل چین، کشور‌های میانه و… می‌شود.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه مبادلات بین‌المللی استفاده کنیم، افزود: همچنین توسعه مناطق محلی نیز مورد توجه خواهد بود.

دهقان با تأکید بر اینکه همه دولت‌ها اهتمام جدی برای توسعه سواحل مکران داشته‌اند، ادامه داد: ما اکنون توجه ویژه‌ای برای توسعه مکران داریم.

وی به تهیه سه برنامه زمانی در بازه‌های ۱۴۰۴، ۱۴۰۸ و بعد از آن اشاره کرد و گفت: این سازمان زیر نظر شورایی به ریاست رئیس‌جمهوری کار می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *