تداوم مرگ پناهجویان در مرزهای اروپا

8:24 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۸۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم مرگ پناهجویان در مرزهای اروپا
عبور مرگبار پناهجویان از مرزهای اروپا و دریای مدیترانه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - به تازگی جسد ۲ پناهجو پس از ورود آن‌ها به جنوب اسپانیا به وسیله قایق‌های کوچک، پیدا شد.

بر اساس گزارش‎ها حدود ۱۳۷ مهاجر غیرقانونی از طریق  ۲ قایق به سواحل اندلس رسیده و ۱۵۴ نفر دیگر نیز در ۲۴ ساعت گذشته وارد جزایر قناری شدند.

به گفته گارد ساحلی اسپانیا،  ۲ نفر از آن‌ها هنگام تلاش برای رسیدن به ساحل با شنا جان خود را از دست دادند.

مقام‎های مرزی اسپانیا اعلام کردند اطلاعاتی از مهاجران دیگر دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد چندین نفر دیگر نیز به شیوه‌ای مشابه غرق شده‌اند؛ با این حال، با وجود جست‎وجو با بالگرد، تاکنون تلفات بیشتری یافت نشده است.

برخی از پناهجویان که همگی شهروند مراکش بودند، پس از ورود به سواحل اندلس در بیمارستان بستری شدند.

این پناهجویان با  ۲ قایق حامل ۶۵ و ۷۲ سرنشین سفر کرده بودند؛ بنابر گزارش‌ها، بستری شدن در بیمارستان به دلایلی مانند تشنگی صورت گرفته است.

استفاده از گروه‌های شبه نظامی آفریقا برای مقابله با ورود پناهجویان

کشور‌های اروپایی برای مقابله با موج پناهجویان در سال‌های اخیر توافق‌هایی با گروه‌های مسلح از کشور‌های آفریقایی برقرار کرده‌اند.

حاصل این توافق‌ها بسیار فاجعه‌بار بوده است؛ سرکوب، شکنجه، تجاوز و مرگ حاصل یک سیاست از سوی کشور‌های اروپایی برای چلوگیری از ورود پناهجویان است.

در مراکز بازداشتی که از سوی این گروه‌های مسلح ایجاد شده، قتل، بردگی، شکنجه، تجاوز جنسی و سایر اعمال غیرانسانی علیه مهاجران انجام می‌شود.

مقام‎های اروپایی مدت‌هاست که از این موضوع آگاه بوده‌اند، اما تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر روی واقعیت سیاست‌های خود ببندند و وانمود کنند که از آن بی‌اطلاع هستند.

رویکرد فاجعه بار 

رویکرد اتحادیه اروپا نیز برای پناهجویان فاجعه‌بار بوده است؛ خارجی‌سازی سیاست مهاجرت اروپا منجر به برچیده شدن اقتصادها، فروپاشی جوامع، ایجاد فرصت‌های جدید برای قاچاقچیان انسان و شبه‌نظامیان و تضعیف اعتماد به مقام‎های منتخب شده است.

به عنوان مثال کشور نیجر جزو ۱۰ کشور فقیر جهان است و به «آزمایشگاه مهاجرت اروپا» تبدیل شده است؛ این کشور، از نظر سرانه، بزرگترین دریافت کننده کمک اتحادیه اروپا است که در ازای آن، مقام‎های نیجر مجبور به تحریف سیاست‌های داخلی برای مطابقت با نیاز‌های مهاجرت اتحادیه اروپا، از جمله تصویب قانونی در سال ۲۰۱۵ علیه قاچاق پناهجویان هستند.

روند فزاینده ناپدید شدن و مرگ پناهجویان

به گزارش خبرگزاری EFE، ایتالیا در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی در ورود پناهجویان داشته و مرگ و میر در مسیر مدیترانه مرکزی نیز افزایش یافته است.

مالت همچنان به استفاده از تاکتیک‌های بدون واکنش ادامه داده و بازگشت به لیبی را که به دلیل سوء استفاده از مهاجران بدنام است، تسهیل می‌کند.

بیش از ۴۷ هزار مهاجر تا اواخر ماه می ۲۰۲۳ در مقایسه با ۱۸ هزار مهاجر در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ وارد ایتالیا شده‌اند؛ در عین حال تعداد افرادی که در مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند از ۶۹۰ به ۹۷۵ نفر در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۳ رسیده است.

در همین حال، با وجود سرکوب مداوم از سوی مقام‎های ایتالیایی، امدادگران غیرنظامی به نجات جان افراد ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *