رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بهره‌برداری از تجربیات گذشته درسایه ایمان و امید راهگشا خواهد بود

14:40 - 19 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۷۹۷
بهره‌برداری از تجربیات گذشته درسایه ایمان و امید راهگشا خواهد بود
 امام جمعه موقت تهران گفت:باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم و از نقطه ضعف‌هایمان عبرت بگیریم و ابتکارات نوین را به عرصه بیاوریم و از ایمان و امیدمان صیانت کنیم.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری حج گفت: خداوند بدل حج را در اختیار ما قرار داده و آن نماز جمعه است که پیامبر اکرم (ص) هم به آن اشاره کرده‌اند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: یکی از وجوه اسلامی، بحث انسان و مسئولیت است. خداوند مبانی آن را با عقل و قدرت انتخاب در وجودیت انسان قرار داده است. این بار امانتی است که انسان‌ها بر دوش گرفتند. خداوند هم انسان‌ها را بر این اساس هدایت کرد و هدایت وحدانی توسط پیامبران در اختیار بشریت قرار گرفت.

وی افزود: عرصه‌های این مسئولیت بسیار گسترده بوده، اما در چهار محور قابل شناسایی است؛ اولا عهد و میثاق بین انسان و خداوند که اصل مسئولیت است. دوم بین ارتباط ما و خویشتن که از مغز و قلب تا اعضا و جوارح است که خداوند در اختیار هریک از ما قرار داده است.

حاج‌علی‌اکبری سومین را ارتباط انسان با جهان آفرینش و محیط پیرامونمان برشمرد و ادامه داد: خداوند از واژه «تسخیر» استفاده کرده و فرمونده‌اند که «من همه چیز را در تسخیر شما قرار داده‌ام»؛ لذا ما در برابر آفرینش الهی و موجودات و زیستگاهمان مسئولیت داریم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ارتباط انسان و جامعه را مورد چهارم دانست و گفت: خداوند انسان را یک موجود اجتماعی خلق کرده و حقوق و تکالیف اجتماعی بسیاری برای او در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: این چهار عرصه، عرصه‌های نقش آفرینی انسان برای حیاط طیبه است که نتیجه آن، همان صراط مستقیم است که میتواند عازم سفر ابدی شود و در برابر پروردگار قرار بگیرد. حضرت فرمودند تقوا یعنی آمادگی برای پاسخ‌هایی که در برابر خداوند می‌دهیم.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به رونمایی از موشک «فتاح» گفت: ایران با ساخت موشک لرزه بر تن دشمنان انداخت. از دانشمندان هوا و فضای سپاه تشکر می‌کنیم که دل‌های رهبری، مردم ایران و محور مقاومت را شاد و چشم‌های آن‌ها را روشن کردند و آمریکا را ترساندند.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم تصریح کرد: هفته گذشته روز با عظمت دیگری را آفریدند و در ۱۴ خرداد در مرقد مطهر امام راحل حضور یافتند و از ایشان تجلیل کردند. از رهبر حکیم انقلاب هم قدردانیم که ۳۱ سال است در مضجع امام و در کنار شهدا، امام خمینی (ره) ما را روایت می‌کنند. این روایات صادقانه‌ترین، ناب‌ترین و عاشقانه‌ترین روایت‌هاست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: مقام معظم رهبری دو عامل نرم‌افزاری ایمان و امید را بعنوان پیشران هر جامعه‌ای دانستند. علت انتخاب این موضوع، یعنی ایمان و امید این است که امروز بیش از همیشه در معرض آماج حمله دشمنان ایران و اسلام قرار دارد؛ لذا ضربه‌هایی که دشمنان خورده‌اند، از ایمان و امید ملت ایران بوده است. در زمان تبعید امام، نور ایمان و امید بود که دل‌های مومنان را روشن نگاه می‌داشت.

وی اظهار داشت: در برابر داعشی‌های وحشی، در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه، میدان داری کرونا، فتنه آمریکایی سال ۸۸ و در صد‌ها معرکه سخت ۴۴ سال گذشته، آنچه ما را نجات داد چیزی جز ایمان به خدا و امید به وعده‌های الهی که در امام راحل و امام حاضر ما تجلی داشت، نبود.

وی اضافه کرد: دشمن که از هر حیله‌ای فرو مانده است و تلاش دارد با جنگ نرم این دو نرم افزار مهم (ایمان و امید) را آماج حمله قرار دهد. امروز بیشتر از گذشته کار می‌کنند و اتاق‌های فکر شیطانی‌شان را فعال کردند.

خطیب جمعه تهران هدف دشمنان را نسل جوان و نوجوان دانست و افزود: گسترش پوچ گرایی و نحله‌های شیطانی و غلبه گفتمان مادی گرایی، کاهش عفت و حیای عمومی و عادی‌سازی طلاق و فروپاشی خانواده و کمرنگ کردن یاد امام و شهدا، تاریک نشان دادن آینده و ایجاد درگیری بین نیرو‌های انقلاب و آحاد مردم از اقدامات و اهداف آنهاست.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در این شرایط ملت عزیز همه مسئولند. اما مسئولان کارشان ده‌ها برابر است. باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم و از نقطه ضعف‌هایمان عبرت بگیریم و ابتکارات نوین را به عرصه بیاوریم و از ایمان و امیدمان صیانت کنیم.

حاج علی‌اکبری با تأکید بر رونق مساجد و تقویت انسجام نیرو‌های مومن، ادامه داد: با اصلاح روش‌ها به ویژه در آموزش و پروش و تغییر مدیریت‌های یأس‌آور و مبارزات عبرت آموز با مظاهر فساد اقتصادی و رفع تهمت از نظام و اصلاح ساختار اداری و بهبود معیشت عمومی باید کاری کنیم که دشمن در برنامه خود موفق نشود. این کار‌ها از جمله اقدامات جدی نظام و دولت است.

وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال جاری، تصریح کرد: هدف دشمن انتشار یاس و بی ایمانی در جامعه است. آن‌ها با پیاده نظام آگاه و ناآگاه خود قطعا ولایت فقیه و موضوعات مرتبط با مجلس را هدف می‌گیرند.

حاج‌علی‌اکبری همچنین ضمن قدردانی از اقدامات دولت سیزدهم، از طرف مردم تهران از رئیس جمهور، معاون اول و اعضای دولت خواست که برای رفع مشکلات مناطق ۲۲گانه، سفر‌هایی انجام شود و در دستور کار دولت قرار بگیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *