رئیس کل دادگستری استان یزد: حفظ و صیانت از محیط زیست وظیفه همگانی است

10:30 - 19 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۷۶۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان یزد: حفظ و صیانت از محیط زیست وظیفه همگانی است
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: حفظ و صیانت از محیط زیست تنها وظیفه یک نهاد متولی نیست، بلکه رسالتی است که همه آحاد جامعه باید به آن اهتمام داشته باشند.

خبرگزاری میزان- غلامعلی دهشیری در نشست با مدیر کل محیط زیست استان یزد و جمعی از محیط بانان مناطق محافظت شده استان، اظهار کرد: حفظ محیط زیست و حفاظت از این آب و خاک، در یکسری قواعد و قوانین و تعدادی نیروی انسانی متولی و متعهد به موضوع خلاصه نمی‌شود و همه باید نسبت به میراث پاک گذشتگان و سهم امانت آیندگان از این سرزمین، توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: این امر، نیازمند فرهنگ سازی و تغییر نگرش در نسل‌های آتی و ایجاد احساس مسئولیت مضاعف در فرزندان این آب و خاک است که باید از سنین کم و در مدارس با استفاده از ظرفیت نهاد‌های مردم نهاد فعال در این حوزه صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: توسعه پایدار در استان مستلزم نگاه همه جانبه به مسایل خرد و کلان در حوزه‌های مختلف است که باید توسعه صنعتی را با شرایط اقلیمی و زیست محیطی همگام و همسو کند.

وی با اشاره به این موضوع که مباحث آلودگی محیط زیست شامل ۷ بخش می‌باشد، اظهار کرد: پیشگیری از آلودگی در بخش آب، خاک، هوا، صوت موضوعاتی است که باید با کار فرهنگی و رسانه‌ای و ابتدا در مراجع اجرایی و اداری مورد توجه مردم قرار گیرد و احساس مسئولیت عمومی نسبت به این مسائل افزایش یابد.

رئیس کل دادگستری استان یزد بر توجه به پیوست زیست محیطی و توجه به شرایط اقلیمی در گسترش صنایع در استان تأکید کرد و گفت: در استان‌های صنعتی مثل یزد که دارای شرایط خاص و اقلیم ویژه هستند باید قبل از تعریف هر پروژه و قبل از صدور مجوز، مطالعات زیست محیطی انجام و نسبت به اخذ مجوز با پیوست محیطی اقدام شود.

وی گفت: نباید صدور مجوز‌های محیط زیست، وجه المصالحه برخی از مسائل دیگر قرار گیرد، بلکه هر بخش باید بر اساس سند توسعه و در چارچوب وظایف و رسالت خود اقدام کند و تصمیمات نهایی با اجماع و بر اساس مصالح عمومی اخذ شود.

دهشیری با بیان مبانی فقهی حمایت و صیانت از حقوق محیط زیست و اشاره به ۴ قاعده فقهی، استفاده از احکام جایگزین حبس برای ترمیم بخشی از مسائل و کمک به تحقق اهداف عام المنفعه را مطرح کرد و گفت: اشراف دقیق قضات به موضوع پرونده‌های محیط زیست به ویژه در خصوص افرادی که خود در خلل و ضرر به محیط زیست مقصر شناخته می‌شوند، می‌تواند ظرفیتی برای کمک به رفع مشکلات و منابع و تحقیقات محیط زیست با صدور احکام جایگزین باشد.

رئیس کل دادگستری استان یزد در خصوص برخی از دغدغه‌های محیط بانان در برخورد با شکارچیان متخلف افزود: گزارش دقیق، روشن، متقن و مستدل محیط‌بان از موضوع می‌تواند زمینه ساز برخورد قاطع قضایی با افراد متخلف شود.

 در این نشست ضمن تقدیر از محیط بانان برتر و تعدادی از دادستان ها، به چند تن از مقام‌های قضایی به صورت نمادین کارت همیار محیط بان اعطا شد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *