دلایل سفر بلینکن به عربستان/ نفوذ واشنگتن در منطقه کاهش یافته است؟

8:30 - 19 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۶۰۷
دلایل سفر بلینکن به عربستان/ نفوذ واشنگتن در منطقه کاهش یافته است؟
با وجود مخالفت‌های آمریکا روابط عربستان شاهد تحولاتی بوده است؛ آن‌ها روابط با پکن و تهران را بهبود بخشیده و مناسبات قوی با مسکو را حفظ کردند.

خبرگزاری میزان - «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به تازگی در یک ماموریت دیپلماتیک با هدف تثبیت روابط واشنگتن و عربستان پس از سال‌ها اختلافات عمیق بر سر مسائل مختلف، با ولیعهد عربستان گفت‎وگو کرد.

در دومین سفر مقام‎های واشنگتن به عربستان در مدت زمان اخیر، «بلینکن» در سفری سه روزه با مقام‎های ارشد ریاض دیدار کرد. 

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در هفتم می (۱۷ اردیبهشت) به عربستان سفر کرده بود.

سفر «بلینکن» تنها چند روز پس از آن انجام شد که عربستان متعهد به کاهش بیشتر تولید نفت شده است، اقدامی که احتمالاً بر تنش در روابط واشنگتن و ریاض می‌افزاید. 

ریاض بار‌ها با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، بر سر عرضه نفت خام خود به بازار‌های جهانی، تمایل برای شراکت با روسیه در اوپک پلاس و دستیابی به تنش زدایی با ایران با میانجیگری چین، درگیر شده است. 

به گزارش «الجزیره»،  تحلیلگران می‌گویند که اهداف سفر «بلینکن» شامل بازیابی نفوذ بر ریاض بر سر قیمت نفت، جلوگیری از نفوذ چین و روسیه در منطقه و تقویت امید‌ها برای عادی سازی نهایی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است. 

«ریچارد گلدبرگ»، کارشناس ارشد در «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، می‎گوید که روابط نزدیک‌تر عربستان و چین برای آمریکا احتمالاً مهم‌ترین عنصر سفر «بلینکن» است. 

کاهش نفوذ آمریکا در منطقه

در جولای سال گذشته، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان شرکت کرد و متعهد شد که «آمریکا این منطقه را ترک نخواهد کرد و خلاء را برای پر شدن از سوی چین، روسیه یا ایران باقی نخواهد گذاشت». اما این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاده است.

با وجود مخالفت‌های آمریکا، در سال گذشته روابط عربستان شاهد تحولاتی بود؛ ریاض روابط با پکن و تهران را بهبود بخشید و روابط قوی را با مسکو حفظ کرد.

اگرچه دولت «بایدن» توافق اخیر عربستان و ایران را با میانجیگری چین برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک کم اهمیت جلوه داده است، اما به نظر می‌رسد در مورد نفوذ فزاینده چین در منطقه خاورمیانه، برای واشنگتن دیوانه کننده باشد. 

آمریکا در ده‌های اخیر اصرار داشته که در منطقه نفوذ داشته باشد تا بتواند منابع انرژی حیاتی چین را در صورت درگیری قطع کند و آن‌ها را برای متحدانش تامین کند.

اما رویکرد سیاسی پکن ممکن است در واقع برای کشور‌های منطقه راحت‌تر و بهتر از واشنگتن باشد.

حضور روسیه در خاورمیانه و فراتر از آن نیز آمریکا را عصبی کرده است.

عربستان تاکنون درخواست آمریکا برای افزایش قابل توجه تولید نفت برای کاهش قیمت بازار خود و خنثی کردن تأثیر تحریم‌های غرب بر روسیه را رد کرده است. 

تقویت روابط عربستان با چین، روسیه و ایران

سال گذشته، در پاسخ به تهدیدات «بایدن» مبنی بر مجازات ریاض به دلیل بی‌توجهی احتمالی‌اش به خواسته‌های واشنگتن، این کشور میزبان «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین برای گفت‎وگو‌های دوجانبه و نشست‌های «چین-شورای همکاری خلیج فارس» و «چین-عربی» بود.

عربستان سپس روابط خود را با ایران تحت میانجیگری چین عادی کرده و در ادامه با وجود مخالفت آمریکا، به ترمیم روابط با سوریه ادامه داده است. 

اما این نگرش جدید نسبت به روابط با آمریکا تنها در ریاض مشهود نیست؛ این یک پدیده منطقه‌ای است.

امارات، یکی دیگر از متحدان آمریکا نیز روابط نزدیک‌تر با چین ایجاد کرده، روابط راهبردی خود را با فرانسه بهبود بخشیده و بر روی تعامل با ایران، روسیه و هند کار کرده است. این موضوع در برخی مواقع به قیمت تعلیق روابط این کشور با آمریکا تمام شده است.

شش کشور خاورمیانه، از جمله عربستان، امارات و مصر اخیراً درخواست کرده‌اند به گروه بریکس به ریاست چین بپیوندند که شامل روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز می‌شود.

این موضوع با وجود اعمال تحریم‌های روزافزون غرب علیه روسیه است.

نه گفتن به آمریکا یک موضع بسیار محبوب در میان کشور‌های خاورمیانه و مردمان آن است، زیرا اکثریت معتقدند که آمریکا یک قدرت امپریالیستی ریاکار است که فقط در کلام حامی دموکراسی و حقوق بشر است.

این امر به ویژه در سیاست خارجی آمریکا در قبال فلسطین آشکار است، که قاطعانه و بدون قید و شرط از استعمارگر و اشغالگر فلسطین، یعنی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *