بازگشایی سفارت ایران در عربستان؛ نشانه‌ای از تقویت روابط دوجانبه

10:09 - 17 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۴۸۸
بازگشایی سفارت ایران در عربستان؛ نشانه‌ای از تقویت روابط دوجانبه
در ماه مارس، ایران و عربستان توافق کردند که به اختلافات دیپلماتیک پایان دهند و پس از سال‌ها تنش، روابط خود را دوباره برقرار کنند؛ اکنون در تازه ترین اقدام سفارت ایران در ریاض بازگشایی شد.

خبرگزاری میزان - تحلیلگران مشتاق بررسی چگونگی تاثیر توافق اخیر چین بین عربستان و ایران بر سیاست منطقه هستند. 

به گزارش «رویترز»، ایران روز سه‌شنبه سفارت خود را در عربستان، پس از توافقی برای برقراری مجدد روابط و کاهش تنش‌ها، به طور رسمی بازگشایی کرد. 

مراسمی در این رابطه در داخل محوطه سفارت با حضور ده‌ها دیپلمات و مقامات در مراسم بازگشایی این نمایندگی دیپلماتیک برای اولین بار در هفت سال گذشته برگزار شد. 

بازگشایی سفارت ایران در ریاض نشان دهنده تغییر مهم در روابط دوجانبه است. 

تاثیرات بازگشایی سفارت‌های ۲ کشور

بازگشایی سفارت می‌تواند سفر بین کشور‌ها را تسهیل کند، زیرا آن‌ها برای از سرگیری پرواز‌های مستقیم، افزایش تجارت و احیای روابط تجاری تلاش می‌کنند.

در ماه مارس، ایران و عربستان در توافقی با میانجیگری چین، توافق کردند که به اختلافات دیپلماتیک پایان دهند و پس از سال‌ها تنش، روابط خود را دوباره برقرار کنند. 

توافقی که با میانجیگری پکن منعقد شد بخشی از یک تجدید ساختار گسترده‌تر است که منطقه را تغییر می‌دهد، از جمله تصمیم عربستان برای آغاز احیای روابط با سوریه و گام‌های این کشور برای پایان دادن به جنگ طولانی مدت خود در یمن علیه انصارالله.

از آنجایی که هر دو کشور برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی تلاش می‌کنند، منافع اقتصادی مشترک می‌تواند روابط مجدد را تقویت کند. 

ولیعهد عربستان متعهد شده است که دوره جدیدی از اصلاح اقتصادی را آغاز کند که یک اولویت حیاتی برای این کشور است. از سوی دیگر، ایران مدت‌هاست که با تحریم‌های اقتصادی مواجه بوده است. 

این دو پویایی ممکن است در کنار هم قرار بگیرند و راه را برای رسیدن به اهداف آینده هر دو کشور هموار کنند. یکی از نمونه‌های آن افزایش تجارت است.

علاوه بر این، عربستان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۰۰ میلیون توریست جذب کند. برقراری پرواز‌های مستقیم به ایران می‌تواند تبادل گردشگر را به نفع هر دو کشور افزایش دهد. 

یک رویکرد ممکن، ایجاد برنامه‌های تبادل آکادمیک و بین‌فرهنگی است که درک بهتر و قدردانی از فرهنگ‌های یکدیگر را تشویق می‌کند. 

سفر بلینکن به عربستان همزمان با بازگشایی سفارت ایران در ریاض

بازگشایی روز سه‌شنبه همچنین مصادف با سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به عربستان است، که در حالی صورت گرفت که عربستان نفت خیز روابط نزدیک تری با رقبای واشنگتن ایجاد کرده است. 

یک تحلیلگر سیاسی درباره توافق اخیر میان عربستان و ایران برای احیای روابط، گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان تنش‌ها را کاهش داده و صلح و ثبات را در خاورمیانه به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *