گفت‌وگو|

ایران از لحاظ فنی قادر به تولید روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت است

8:00 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۶۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ایران از لحاظ فنی قادر به تولید روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت است
یک کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ فنی قادر به تولید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز است، گفت: میزان نیاز کشور به نفت، روزانه ۲ میلیون بشکه است.

خبرگزاری میزان _ بررسی‌ها نشان می‌دهد اعلام کاهش تولید حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز از سوی اوپک‌پلاس(کشور‌های صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک)، بهای نفت خام افزایش داده است. 

در همین خصوص سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: اجرای تعهدات اوپک‌پلاس درخصوص کاهش عرضه نفت بر بازار جهانی تاثیر گذاشته و زمینه رشد قیمت نفت را به وجود آورده است. 

وی تاکید کرد: در کنار کاهش عرضه نفت از سوی اوپک‌پلاس، افزایش گرمای هوا و آغاز موج سفر‌های تابستانه نیز بر میزان افزایش تقاضا برای نفت اثر داشته و موجب افزایش قیمت نفت شده است. 

میرترابی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد ایران گفت: ایران به‌علت اعمال تحریم‌های ظالمانه یک فروشنده خاص نفت به حساب می‌آید، اما می‌تواند با افزایش تولید نفت و ایجاد شرایط بهتر به بازار‌های جدیدی دست پیدا کند. 

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: براساس اعلام وزارت نفت تولید روزانه ایران حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزاربشکه نفت است که از این میزان ۲ میلیون بشکه برای رفع نیاز‌های داخلی مصرف می‌شود و حدود ۸۰۰ هزاربشکه نیز به‌فروش می‌رسد. 

وی با اشاره به اینکه ایران قادر به تولید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزاربشکه نفت در روز است، تاکید کرد: از لحاظ فنی این امکان برای ایران وجود دارد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که چه مقدار از این تولیدات صیانتی و چه مقدار از آن غیرصیانتی است. 

به گفته میرترابی تولید زیاد نفت موجب فشار مضاعف بر چاه‌های نفت خواهد شد و در طولانی مدت بر بازیافت مخازن نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه میزان بازیافت مخازن ایران حدود ۲۳ الی ۲۴ درصد است، اظهار کرد: آمار بازیافت مخازن در کشور‌های همسایه بیش از ۵۰ درصد است و بر این اساس می‌توان گفت مخازن ایران به دلیل عدم بروزرسانی نسبت به مخازن کشور‌های دیگر کم بازده‌تر هستند. 

وی تاکید کرد: افزایش یک درصدی بازیافت در کل مخازن‌ها موجب ایجاد ۱۰۰ هزار میلیارد دلار درآمد خواهد شد، اما ایران به علت تحریم‌های ظالمانه با وجود دانش بومی دسترسی به این امکان را ندارد. 

به گفته وی همچنین کاهش درآمد‌های نفتی باعث شده است که سرمایه‌گذاری در زمینه بروزرسانی تجهیزات نفتی کاهش یابد و تولید کشور را با مشکل روبه‌رو کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *