رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

خنثی‌کردن تحریم‌ها با عرضه نفت در بورس

9:00 - 18 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۵۹۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خنثی‌کردن تحریم‌ها با عرضه نفت در بورس
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ورود بخش خصوصی به عرصه فروش نفت موجب خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد شد، گفت: وقتی بتوان بر میزان و ظرفیت فروش نفت کشور افزود طبیعتاً می‌توان به فکر توسعه میادین نفتی هم بود.

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: صادرات نفت به‌طور سنتی منبع اصلی درآمد ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان نفت جهان است، اما تحریم‌ها، توانایی ایران را برای تجارت با این کالا به شدت محدود کرده و منجر به کاهش قابل توجه درآمد‌های ارزی شده است. 

وی تصریح کرد: برای جبران و افزایش درآمدها، نیاز روزافزونی برای بازطراحی تجارت انرژی ایران به‌صورت هدفمند وجود دارد. این راهکار می‌تواند شامل تنوع‌بخشیدن به مبادی صادرات انرژی کشور، سرمایه‌گذاری در منابع انرژی جایگزین، توسعه مشارکت‌های تجاری با کشور‌های جدید و عرضه نفت در بورس انرژی باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع عرضه نفت در بورس انرژی از سال‌های گذشته مطرح شده است. باید در ساختار داخلی خود روشی را ایجاد کنیم که این سرمایه ملی بتواند با ابزار‌های مختلف به سرمایه مالی تبدیل شود و به خدمت اقتصاد کشور درآید.

به گفته عنابستانی مشارکت بخش خصوصی در حوزه خرید و فروش نفت یک موضوع بسیار مهم است و با ورود بخش خصوصی به بورس نفت می‌توان شاهد خنثی‌کردن تحریم‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه در قانون بودجه سال‌جاری امکان تهاتر نفت برای دستگاه‌های مختلف ایجاد شده است، گفت: تحقق فروش نفت به بخش خصوصی باعث می‌شود که ما بتوانیم نفت را بهتر به‌فروش برسانیم و بر فروشندگان و خریداران نفت خود بیفزاییم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: می‌توان با عرضه نفت در بورس جذابیت لازم برای ورود مردم به این حوزه را فراهم کرد تا سرمایه‌های سرگردان به بورس نفت وارد شده و سود بالایی نصیب مردم شود. با این کار سوداگری نیز در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

عنابستانی با تاکید بر اینکه توسعه میادین نفت و گاز به ابزار‌های مختلفی نیاز دارد، گفت: وقتی بتوان بر میزان و ظرفیت فروش نفت کشور بیفزاییم طبیعتاً می‌توان به فکر توسعه میادین نفتی هم بود؛ البته برای توسعه میادین نفتی باید اقدامات دیگری هم انجام شود، ولی یکی از اقدامات برای توسعه این میادین عرضه نفت در بورس و هدایت منابع لازم منابع حاصل از این عرضه به سمت توسعه این میادین است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *