اصلاح تجویز دارو لازمه ارتقای نظام سلامت است/ با وجود رشد شگرف صنعت داروسازی همچنان با معضل دارو مواجه هستیم

12:09 - 17 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۵۴۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
اصلاح تجویز دارو لازمه ارتقای نظام سلامت است/ با وجود رشد شگرف صنعت داروسازی همچنان با معضل دارو مواجه هستیم
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه صنعت داروسازی در کشور ما رشد شگرفی داشته است گفت: با توجه به این پیشرفت‌های بالا اما همچمنان باز هم با معظل دارو مواجه هستیم.

خبرگزاری میزان- دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران صبح امروز چهارشنبه (17 خرداد) با برگزاری ۵۴ کارگاه عمومی و تخصصی آغاز به کار کرد.  

جمشید سلام زاده رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه این همایش گفت: در این همایش همکاران داروساز با جدید‌ترین روش‌های دارودرمانی‌ها و دارو‌ها آشنا می‌شوند و در این همایش بر مباحث اصلی مانند نحوه مدیریت بیماری‌ها و نقش داروساز برای مشاوره بیماران و همچنین توصیه‌ها درباره دارو‌های مصرفی و آموزش نکات مهم برای عوارض و تداخل داروها و راهنمایی بیمار و مشاوره به آنان در داروخانه‌ها تمرکز می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه داروسازی بالینی در بین سایر رشته‌ها رشته نوپایی است و قدمت ۳۰ ساله دارد ادامه داد: تعداد متخصص داروسازی بالینی کم است لذا نظام سلامت باید برای تخصیص ردیف‌های استخدامی و ترفیع جایگاه این افراد تعریف مشخص‌تری انجام دهد.

میانگین اقلام دارویی یک نسخه بین سه و نیم تا چهار عدد است

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از شعار‌های جدی دولت‌ها همواره پوشش همگانی سلامت است و برای اینکه این امر تامین شود از عنوان بهره‌وری نظام سلامت استفاده می‌شود که وقتی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم یکی از جدی‌ترین چالش‌ها کارامدی این نظام است. اگر در کشور به دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت باشیم باید ۱۰ مورد را اصلاح کنیم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.

وی ضمن اشاره به اینکه در سازمان غذا و دارو کمیته‌ای برای مصرف دارو وجود دارد که به اهمیت مصرف منطقی دارو تاکید می‌کند، افزود: اکنون میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما ۳.۶ یا ۴.۱ است. در کشور ما میزان مصرف برخی از دارو‌ها مانند آنتی بیوتیک‌ها بالاست که باید به آن توجه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت متذکر شد: بحث مرجعیت علمی نیز مهم است در این بحث تولید علم و فناوری اهمیت بالایی دارد چراکه سرعت تولید علم در کشور‌های منطقه بالاست و اقتصاد دانش بنیان نیز نکته بعدی در مرجعیت علمی است.

پناهی با بیان اینکه بحث ترجمان دانش نیز در بحث مرجعیت علمی دارای اهیمت است گفت: نیروی انسانی از دیگر موارد مهم به شمار می‌آید، حضور داروسازان در مراکز تحقیقاتی باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: باید به علوم جدید روی بیاوریم؛ ژن درمانی، هوش مصنوعی، مهندسی بافت و ... از جمله موارد مهم است که باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد. به طور کلی بهبود شاخص سلامت و کاهش هزینه‌های سلامت یکی از ماموریت‌های مهم داروسازان است برای کاهش بار بیماری باید القائات را کم کنیم و توصیه مراقبت‌های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهیم.

کمبود داروسازان بالینی در کشور

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، نیز در این مراسم گفت: با توجه به نیاز در مراکز درمانی تعداد داروسازان بالینی کم است اکنون ۳۱ هزار داروساز بالینی داریم که سالیانه تعدادی به این افراد اضافه می‌شود و براساس مصوبه اخیر برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۵ درصد به این ظرفیت اضافه شود لذا نیاز است بازارکاری ایجاد شود تا این افراد تربیت و جذب شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه اکنون ۲۱۰ داروساز و ۲۴۰ دانشجو داریم اما ظرفیت مورد نیاز در مراکز درمانی بسیار بیشتر است، افزود: بهترین گروه برای رفع چالش ها داروسازان بالینی هستند که می توانند در مراکز تحقیقاتی فعالیت موثر داشته باشند.

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی هم در این مراسم عنوان کرد: صنعت داروسازی در کشور ما رشد شگرفی داشته است، اما با توجه به پیشرفت‌های بالا، باز هم با معظل دارو مواجه هستیم، توجه شخص رییس جمهور به حوزه سلامت یک توجه جدی است که برای رفع دغدغه‌ها در این حوزه دستور پیگیری داده‌اند.  

وی ضمن بیان اینکه بحث داروسازی بالینی بحث جدی است که در کشور ما آنگونه که باید جایگاه ندارد و جایگاه داروسازی بالینی در کشور پایین است، ادامه داد: هدف ما از صنعت عظیم دارو درمان و مداوای بیمار است که باید جدی دیده شود. شرکت‌های بیمه گر یا تولیت سلامت باید حجم عظیم دارو را محاسبه کند که درست تجویز شود و همچنین تداخلات دارویی و اثرات سو آن را بررسی کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: جایگاه قانونی داروسازی بالینی باید نهادینه و تقویت شود ما نیز در این باره آمادگی همکاری کامل داریم، در کنار مدیریت بحث دارو، باید بحث‌های تخصصی دارو را نیز دنبال کرد که این بار علمی بزرگ بر دوش داروسازان بالینی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *