بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است

14:30 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۹۹
بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است
معاون وزیر و رییس سازمان غذا و داروگفت: بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است و بخش زیادی از ارز تخصیص یافته به تجهیزات پزشکی، ارز ترجیحی است.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، سید حیدر محمدی در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه ایران هلث، گفت: بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است و بخش زیادی از ارز تخصیص یافته به تجهیزات پزشکی، ارز ترجیحی است.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: نمایشگاه ایران هلث هر سال با حضور جمع کثیری از شرکت‌های فعال در تولید و واردات و شرکت‌های خارجی تجهیزات پزشکی در کشور برگزار می‌شود. همچنین بسیاری از شرکت‌های فعال در این نمایشگاه، دانش بنیان هستند که برای اولین بار یک قطعه یا تجهیزات سرمایه‌ای یا مصرفی را تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط کشور در تولید تجهیزات مصرفی، مناسب است و بخش زیادی از نیاز کشور از تولید داخلی، تامین می‌شود. نمایشگاه ایران هلث فرصت مناسبی را برای مراکز درمانی که مصرف کننده تجهیزات پزشکی و مصرفی هستند، ایجاد می‌کند تا محصولات جدید را رصد و برای این مراکز تامین کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: صنعت تجهیزات پزشکی،‌ های تک است و با توسعه تکنولوژی در دنیا، روز به روز پیش می‌رود. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود. در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، در حال حاضر تولید دستگاه MRI در مراحل مطالعات بالینی است و دستگاه سی تی اسکن با عمق تولید بالای ۵۰ درصد، در کشور در حال ساخت است. همچنین ایران تولید کننده و صادر کننده دستگاه‌های ونتیلاتور است.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: پیش بینی صادرات سالانه دو میلیارد یورویی دارو در پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه، نسبت به وضعیت فعلی، زیاد است و امیدواریم که با همکاری صنایع، به این هدف برسیم، اما کار سختی است. میزان صادرات دارو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ میلیون دلار و در حوزه تجهیزات پزشکی، ۳۰ میلیون دلار بوده است و در سال گذشته، میزان صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به حدود ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری باتوجه به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو، میزان صادرات دارو رشد قابل توجهی خواهد داشت که نیاز به پیگیری‌های مستمر صنایع، همکاری وزارت امور خارجه و دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دارد که بازار‌ها برای دارو‌های ایرانی، ایجاد و تقویت شود.

محمدی با اشاره به محدودیت صادرات تجهیزات پزشکی که با ارز ترجیحی تولید می‌شوند، گفت: نمی‌توانیم به تجهیزات پزشکی که با ارز ترجیحی در داخل کشور تولید شده، اجازه صادرات دهیم مگر اینکه قطعاتی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود، با ارز حاصل از صادرات محصولات شان، تولید شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: وضعیت صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی رو به رشد است و شروع به صادرات تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای کرده‌ایم و برخی از این تجهیزات در دوران پاندمی کرونا، به زحمت و با منت به ایران فروخته می‌شد، اما امروز این محصولات را به سراسر دنیا صادر می‌کنیم و بعضی از کشور‌ها خواستار انتقال تکنولوژی محصولات ایرانی به کشورشان هستند.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار کد IRC (ایران کد) فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: ۲۲ هزار کد IRC تجهیزات پزشکی، کاملا تولید داخل است و برخی از این کدها، تولید مشترک و یا بخشی از آن وارداتی و بخش دیگر نیز صرفا وارداتی است.

وی از برونسپاری برخی اختیارات غیرحاکمیتی توسط سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: یکی از فرآیند‌های زمانبر برای تولید تجهیزات پزشکی، ارزیابی‌های بالینی محصول است. در مورد تجهیزات پزشکی که کلاس خطر بالاتری دارند، حساسیت هم افزایش می‌یابد و محصولات تولیدی به سه بیمارستان معرفی و نتایج ارزیابی‌های بالینی مشخص و در صورت تایید نتایج، محصول به بازار روانه می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو از سامانه تیتک به عنوان یک ابرسامانه یاد کرد و افزود: تیتک روز به روز در حال توسعه و تکامل است. این سامانه اطلاعات زیادی را خود جای داده و مراحل زیادی از جمله صدور مجوز، دریافت مستندات، داشبور‌های توزیع دارو، تخصیص ارز، ترخیص موراد اولیه و محوصل نهایی و رصد تامین، توزیع و عرضه کنندگان کاربرد دارد.

محمدی تاکید کرد: تا قبل از راه‌اندازی سامانه تیتک، اطلاعات دقیقی از تولید، واردات، توزیع و عرضه دارو نداشتیم که این سامانه، اطلاعات شفافی را در اختیار مدیران برای تصمیم گیری در مورد پیش بینی موارد مختلف از جمله تولید و ارز قرار می‌دهد. در تولید و واردات دارو می‌دانیم به چه میزان ارز نیاز داریم و یا نیاز به یک محصول پزشکی، چقدر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزارت بهداشت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *