همکاری‌های ایران و عمان در جهت ثبات و امنیت منطقه

7:45 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۱۶۱
همکاری‌های ایران و عمان در جهت ثبات و امنیت منطقه
عمان طی سال‌های گذشته نقش مهمی در دیپلماسی منطقه‌ای ایفا کرده و میزبان یا بخشی از بسیاری از مذاکرات بزرگ بوده است.

خبرگزاری میزان - با وجود معادلات سیاسی در منطقه، روابط عمان و ایران در طول زمان زمان موفق شده است تا آزمون‌های زیادی را پشت سر بگذارد.

به گزارش «عمان آبزرور»، این رابطه خاص را می‌توان سنگ بنای سیاست خارجی عمان خواند که در آن راه حل معنادار برای هر موضوعی تنها از طریق گفت‌و‌گوی فراگیر امکان پذیر است.

به گفته کارشناسان بین‌المللی، عمان همواره با میانجی‌گری نقشی سازنده‌ ایفا کرده است. آنها می‌گویند عمان در موضوعات مختلف از هیچ طرفی اعلام طرفداری نکرده، بلکه نقشی سازنده‌ در حل مناقشات منطقه داشته است.

نقش عمان در دیپلماسی منطقه‌ای

در طول ۵۰ سال گذشته، عمان نقشی مهم در دیپلماسی منطقه‌ای ایفا کرده و میزبان یا بخشی از بسیاری از مذاکرات بزرگ از جمله مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ بوده است. 

در نتیجه همه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس امروزه از روابط اقتصادی و سیاسی خوبی برخوردارند. اخیرا، عربستان و ایران روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و از تلاش‌های عمان برای تسهیل مذاکرات تشکر کرده‌اند. 

ایران و عربستان در بیانیه‌ای اعلام کردند که از عراق و عمان به دلیل میزبانی از مذاکراتی که بین ۲ طرف در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ انجام شد و همچنین از سران و دولت چین به خاطر میزبانی و حمایت از این مذاکرات تشکر می‌کنند. 

عمان هم از این موضوع، یعنی از سرگیری روابطی که موجب تقویت ارکان امنیت و ثبات در منطقه و تحکیم همکاری‌های مثبت و سازنده به نفع مردم منطقه و جهان است، استقبال کرد.

قرارداد‌های همکاری اقتصادی

ایران و عربستان اعلام کردند سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های خود را بازگشایی و توافق‌نامه‌های همکاری امنیتی و اقتصادی را اجرا می‌کنند. 

عمان روابطی دوستانه‌ با ایران دارد و هر ۲ کشور در چندین پروژه، از جمله پروژه خط لوله گاز طبیعی با یکدیگر همکاری می‌کنند. 

در نتیجه روابط مثبت میان ۲ کشور و همکاری‌های اقتصادی عمان و ایران در زمینه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته است. 

طی ۲ سال گذشته، مبادلات تجاری بین عمان و ایران ۲۷.۹ درصد رشد داشته است.

«تایمز» نیز در گزارشی به سفر سلطان عمان به ایران پرداخته و می‌گوید: عمان روابط نزدیکی با ایران دارد و نقش میانجی بین تهران و آمریکا در دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، ایفا کرد. 

به نوشته این پایگاه، عمان از زمان سلطان قابوس بن سعید نیز روابط خوبی با تهران داشت و به عنوان واسطه بین کشور‌های غربی و ایران عمل می‌کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *