نیرو‌های کمکی ناتو وارد کوزوو شدند

14:42 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۳۸۶
نیرو‌های کمکی ناتو وارد کوزوو شدند
ناتو گفت که نیرو‌های کمکی این ائتلاف وارد منطقه خودمختار کوزوو شده و تا زمانی که لازم باشد در آنجا مستقر خواهند بود.

خبرگزاری میزان - ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای گفت که نیرو‌های کمکی ناتو وارد منطقه خودمختار کوزوو شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های کمکی ناتو روز دوشنبه پنجم ژوئن (۱۵ خرداد)، پس از خشونت غیرقابل قبولی که تقریباً ۴۰ نیروی حافظ صلح را در درگیری‌های هفته گذشته زخمی کرد، وارد کوزوو شدند؛ حدود ۵۰۰ نظامی از تیپ ۶۵ پیاده نظام مکانیزه ترکیه بخش عمده‌ای از نیرو‌های کمکی ناتو را تشکیل خواهند داد.

بر اساس این بیانیه، نظامیان ترکیه‌ای ناتو تا زمانی که لازم باشد در کوزوو مستقر خواهند بود، در حالی که یک گردان اضافی از نیرو‌های ذخیره ناتو نیز در حالت آماده باش بالاتر قرار گرفته است تا در صورت نیاز مستقر شوند.

در ۲۹ می (هشتم خرداد)، هزاران صربستانی ساکن کوزوو به ساختمان‌های اداری محلی در شهرداری‌های «زوچان»، «لپوساویق» و «زوبین پوتوک» آمده و خواستار عقب‌نشینی پلیس کوزوو و برکناری شهرداران آلبانیایی، که پس از انتخابات با مشارکت بسیار کم رای دهندگان به قدرت رسیدند، شدند. میزان مشارکت در این انتخابات سه و نیم درصد بوده و توسط صرب‌ها تحریم شده بود.

در ادامه نیرو‌های گروه محلی KFOR ناتو نیز در منطقه مستقر شدند. پلیس برای توقف تظاهرات و اسکورت شهرداران به داخل سالن‌های شهر از گاز اشک آور استفاده کرد.

دست‌کم ۵۲ معترض صربستانی در درگیری‌ها در کوزوو زخمی شدند. رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که حدود ۴۱ نظامی از گروه KFOR زخمی شدند. 

در پی اعتراضات به انتخابات شهرداری‌ها، وزیر خارجه کوزوو امروز گفت: ما آماده امکان برگزاری انتخابات جدید در برخی از شهرداری‌های مناطق شمالی هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *