زخمی شدن ۲۵ نظامی ناتو در درگیری‌های کوزوو/ ارتش صربستان در وضعیت آماده باش قرار گرفت

11:56 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۶۵
زخمی شدن ۲۵ نظامی ناتو در درگیری‌های کوزوو/ ارتش صربستان در وضعیت آماده باش قرار گرفت
وضعیت متشنج پس از روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی در منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو ایجاد شده است.

خبرگزاری میزان - حدود ۲۵ نظامی به اصطلاح «حافظ صلح» ناتو که از ۳ ساختمان شهرداری در شمال کوزوو محافظت می‌کردند در درگیری با معترضان صرب زخمی شدند.

این در حالی است که رئیس جمهور صربستان ارتش این کشور را در بالاترین سطح آماده باش جنگی قرار داده است.

وضعیت متشنج پس از روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی در منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو پس از انتخاباتی که صرب‌ها آن را تحریم کردند، ایجاد شد.

این در حالی است که معترضان صربستانی می‌گویند که نظامیان ناتو عامل آغاز و تشدید تنش‌هایی بودند که در ادامه باعث به خشونت کشیده شدن اعتراضات صلح آمیز آن‌ها شده است. 

 

 

«کریستوف زالای بوبرونیچکی»، وزیر دفاع مجارستان هم گفت که ۷ نظامی مجارستانی در این درگیری‌ها به شدت زخمی شده‌اند که برای مداوا به مجارستان منتقل خواهند شد. نظامیان ایتالیایی نیز در درگیری‌ها زخمی شدند. 

«جورجیا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا نیز در بیانیه‌ای گفت: آنچه در حال رخ دادن است کاملا غیرقابل قبول و غیرمسئولانه است. اجتناب از اقدامات یکجانبه بیشتر از سوی مقامات کوزوو ضروری است و همه طرف‌های مورد بحث فورا برای کاهش تنش‌ها یک گام به عقب بردارند.

«الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان، گفت که ۵۲ صرب در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند که حال ۳ نفر از آن‌ها وخیم است.

رئیس جمهور کوزوو، همتای صرب خود را به تاثیر در بی‌ثباتی کوزوو متهم کرد.

 

 

وی می‎گوید: ساختار‌های غیرقانونی صرب‌ها که به باند‌های جنایتکار تبدیل شده‌اند، به پلیس کوزوو، افسران حافظ صلح و خبرنگاران حمله کرده‌اند؛ کسانی که دستورات «ووچیچ» برای بی ثبات کردن شمال کوزوو را اجرا می‌کنند، باید با عدالت روبرو شوند. 

«ووچیچ» در طرف مقابل «آلبین کورتی»، نخست وزیر کوزوو را به ایجاد تنش متهم کرد. او از صربستانی‌های ساکن در کوزوو خواست از درگیری با نظامیان ناتو اجتناب کنند.

به گفته شاهدان در «زوکان»، یکی از شهر‌های کوزوو، پلیس برای مقابله با جمعیت صربستانی‌هایی که از سد امنیتی عبور کرده و قصد داشتند وارد ساختمان شهرداری شوند، مقابله کردند.

 

زخمی شدن ۲۵ نظامی ناتو در درگیری‌های کوزوو/ ارتش صربستان در وضعیت آماده باش قرار گرفت

 

«میلوش ووچویچ»، وزیر دفاع صربستان به خبرنگاران، گفت که «الکساندر ووچیچ» که فرمانده کل نیرو‌های مسلح صربستان است، آمادگی رزمی ارتش را به بالاترین سطح رسانده است. 

صربستانی‌ها که اکثریت جمعیت در شمال کوزوو را تشکیل می‌دهند، هرگز اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ این منطقه از صربستان را نپذیرفتند و هنوز هم «بلگراد» را پایتخت خود می‌دانند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *