رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گروسی: پاسخ ایران درباره مکان مریوان معقول است/ استاندارد‌های خود در مورد فعالیت هسته‌ای ایران را کاهش ندادیم

15:19 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۲۳۱
گروسی: پاسخ ایران درباره مکان مریوان معقول است/ استاندارد‌های خود در مورد فعالیت هسته‌ای ایران را کاهش ندادیم
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری در حاشیه نشست شورای حکام شرکت کرد و به پرسش‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران پاسخ داد.

خبرگزاری میزان - رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری در حاشیه نشست امروز شورای حکام آژانس شرکت کرده و به پرسش‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران پاسخ داد.

پاسخ ایران درباره مکان آباده/ مریوان معقول بود

وی با اشاره به این که بازرسان آژانس در مرکز مریوان/ آباده آزمایش‌های خاصی انجام دادند، اظهار کرد: پاسخ معقولی در این رابطه از سوی ایران دریافت کردیم؛ همین امر، دلیل اینست که ما نمی‌توانیم مطالب و توضیحات آن‌ها درباره آن چه رخ داده، را نادیده بگیریم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با طرح این ادعا که آژانس ابزاری برای تایید یا رد این توضیحات ندارد، گفت: ممکن است پاسخ ایران به سوال‌های آژانس صحیح باشد؛ آژانس در حال حاضر آن را رد یا تایید نمی‌کند؛ با وجود این نمی‌توانیم پاسخ ایران را نادیده بگیریم و با حسن نیت به آن می‌نگریم؛ ما به بازرسی‌ها و بررسی‌ها از این مکان ادامه می‌دهیم؛ بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سوال‌ها درباره این مکان صحت ندارد.

موضع خود را در قبال فعالیت هسته‌ای ایران تغییر ندادیم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد رابطه ایران و آژانس گفت: ما موضع خود را در قبال فعالیت هسته‌ای ایران تغییر ندادیم، اما پاسخ‌های معقولی را از سمت ایران دریافت کردیم که آن‌ها را راستی آزمایی خواهیم کرد؛ ما استاندارد‌های خود در مورد فعالیت هسته‌ای ایران را کاهش ندادیم و ارزیابی‌های خود را با دلایل سیاسی مغرضانه نکردیم.

به طرف ایرانی درباره ضرورت فعال سازی مجدد دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارت الکترونیکی در تاسیسات هسته‌ای تاکید کردیم

وی در مورد راه اندازی مجدد دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما به طرف ایرانی درباره ضرورت فعال سازی مجدد دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارت الکترونیکی در تاسیسات هسته‌ای تاکید کردیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت: بر اساس بیانیه مشترک ما در ماه مارس، قرار بود مجموعه‌ای از اقدام‌های داوطلبانه نظارتی و راستی‌آزمایی صورت بگیرد، حقیقت اینست که این روند به کُندی پیش می‌رود؛ ما در حال فعالیت هستیم و وظیفه من ارائه گزارش کامل است؛ ما مجموعه‌ای از دوربین‌ها و ابزار الکترونیک را نصب کردیم، اما هنوز نیاز به اقدام‌های بیشتر وجود دارد؛ به همین دلیل من می‌خواهم آژانس هر چه سریع‌تر قابلیت نظارتی بیشتری داشته باشد؛ ما باید در محل حضور و نظارت‌های بیشتری داشته باشیم تا سریع‌تر پیش برویم.

گروسی گفت: دسترسی به اطلاعات موضوع مهمی است که در گفت‌وگوی ما با مقام‌های ایرانی مطرح شد؛ در واقع باید گفت که نصب مجدد تجهیزات الکترونیک و دوربین‌های حذف شده آژانس که برای کنترل سطح غنی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بسیار مهم است.

دو نوع شکاف در دانش آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران وجود دارد

وی با اشاره به این که دو نوع شکاف در دانش آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت: نخست آن که، همان طور که در جریان هستید، در سفر فوریه ۲۰۲۱ قرار شد که تجهیزات نظارتی نصب شوند، اما اطلاعات آن مهر و موم شده و آژانس به آن دسترسی نداشته باشد؛ این یک مسئله است که از تابستان گذشته که ایران تصمیم به قطع سیستم‌ها گرفت، یک شکاف وجود داشته و ما از آن زمان دسترسی به اطلاعات نداشتیم.

گروسی در ادامه با اشاره به این که سیستم ها مجددا وصل شدند، گفت: برای بازسازی تصویر کلی باید با طرف ایرانی نشست داشته باشیم و نکاتی را که معماگونه باقی مانده اند، بازسازی کنیم.

به گفته وی، دومین شکاف در زمینه دانش آژانس مربوط به بازه زمانی ژوئن ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ می‌شود که رایزنی‌های دیگری باید درباره آن صورت بگیرد.

گروسی گفت: احتمالا بخش‌هایی در این باره وجود دارد که کار بر روی آن‌ها سخت تر است.

درک دیگران از مسائل به ما ارتباطی ندارد

وی در مورد واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گزارش اخیر آژانس درباره ایران اظهار کرد: ما به چنین اظهارنظر‌هایی عادت کرده و آن را به عنوان بخشی از کارمان می‌پذیریم؛ ما بر اساس رویکرد فنی و بی طرفانه، آن چه را هست، گزارش می‌کنیم؛ درک دیگران از مسائل به ما ارتباطی ندارد و درباره دیدگاه دیگران نظری نمی‌دهیم.

غنی سازی اورانیوم ممنوع نیست

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم ابراز نگرانی آژانس از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد در ایران ادعا کرد: شاید باید این سوال را از دیگران بپرسید؛ ما فقط درباره میزان دقیق ذخایر اورانیوم به جامعه جهانی اطلاع می‌دهیم؛ غنی‌سازی اورانیوم ممنوع نیست و کاری که ما انجام می‌دهیم اینست که بررسی و گزارش می‌کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

تولید و انباشت مواد اتمی در سطح ۸۳.۷ درصد صورت نگرفت

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان درخصوص ادعای کشف اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تاسیسات فردو هم گفت: توضیحاتی که ایران در این باره ارائه کرد، از لحاظ فنی درست است؛ در پی گفت‌وگوی میان بازرسان آژانس و کارشناسان ایرانی نوسان در غنی سازی مشخص شد، اما همان طور که گفتیم تولید یا انباشت مواد اتمی در این سطح صورت نگرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *