گروسی: روند اجرای توافق ایران و آژانس پیشرفت‌هایی داشته است

13:44 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۲۲۰
گروسی: روند اجرای توافق ایران و آژانس پیشرفت‌هایی داشته است
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیشرفت در روند اجرای توافق میان ایران و این سازمان خبر داد.

خبرگزاری میزان – رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در آغاز نشست شورای حکام که ساعتی پیش در وین آغاز به کار کرد، از آغاز روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در خصوص حل و فصل مسائل پادمانی خبر داده و گفت در این زمینه پیشرفت‌های حاصل شده است.

به گزارش وب سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، گروسی با اشاره به آخرین گزارش خود درباره راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

گروسی همچنین گفت: آژانس در اوایل ماه مه سال جاری دوربین‌های نظارتی خود را در تاسیساتی که در آن‌ها تجهیزات سانتریفیوژ تولید می‌شوند، نصب کرد؛ علاوه بر آن، آژانس با هدف نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم تولید شده از سوی ایران در تاسیسات مذکور، برای نخستین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در مرکز فردو و در مرکز آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز نصب کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: این اقدام‌ها به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری هرگونه تغییر در سطح غنی سازی در تاسیسات مذکور را شناسایی کنیم.

وی مدعی شد: البته پیشرفت‌های صورت گرفته به اندازه‌ای نبود که ما متصور بودیم و آن چه باید اکنون اتفاق بیفتد، اجرای فرآیندی پایدار و بی وقفه است که باید منجر به تحقق بی تاخیر بیشتر همه تعهدات مندرج در بیانیه مشترک است.

گروسی گفت: ایران توضیح احتمالی را برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از مکان موسوم به مریوان ارائه کرد؛ اما ارزیابی ما همچنان پابرجاست.

وی همچنین اظهار کرد: تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران تحت توافقنامه جامع پادمان میان ایران و آژانس است و همچنان نیاز به حل و فصل دارد تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین کند.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز ۵ ژوئن در وین آغاز شد؛ جلسات این دور از نشست تا نهم ژوئن ادامه خواهد داشت؛ گزارش سالانه آژانس، گزارش همکاری‌های فنی و گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۲۲، اوکراین، ایران، مشارکت نظامی سه جانبه استرالیا، انگلیس و آمریکا (آکوس) و نیروگاه هسته‌ای برزیل در دستور کار نشست قرار دارند.

شورای حکام یکی از دو نهاد مدیریتی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که هر سال پنج بار نشست برگزار می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *