رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

مزایای عرضه اوراق گواهی سپرده نفت در بورس انرژی؛ از جذب نقدینگی‌های سرگردان تا رونق اقتصادی

8:00 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۰۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مزایای عرضه اوراق گواهی سپرده نفت در بورس انرژی؛ از جذب نقدینگی‌های سرگردان تا رونق اقتصادی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عرضه اوراق گواهی سپرده نفت در بورس انرژی موجب جذب نقدینگی‌های سرگردان در جامعه خواهد شد، گفت: زمینه‌های رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم با این روش فراهم خواهد شد.

خبرگزاری میزان _ گواهی سپرده نفت خام، اوراق بهاداری است که مالکیت فرد بر یک بشکه نفت خام را نشان می‌دهد. این گواهی سپرده به عنوان یک ابزار مالی در بورس انرژی و بورس کالای ایران عرضه می‌شود. 

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان در رابطه با مزایای عرضه اوراق گواهی سپرده نفت در بورس انرژی اظهار کرد: هر اقدامی که بتواند در بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کشور کمک کند، امری مثبت و ارزشمند است و عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده یکی از این موارد است که خیلی پیش‌تر باید انجام می‌شد.

وی در ادامه افزود: عرضه و فروش نفت در بورس انرژی، فروش نفت را رقابتی و شفاف می‌کند و موجب رفع انحصارزدایی از فروش نفت خواهد شد.

شهبازی یکی دیگر از مزایای عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده را افزایش تعداد خریداران و فروشندگان نفت دانست و گفت: با این اقدام می‌توانیم درآمد‌های کشور را افزایش دهیم و زمینه‌های رشد و رونق اقتصادی را فراهم کنیم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور با عرضه نفت در بورس و ورود بخش خصوصی به این عرصه ارتقا پیدا می‌کند و با این رشد اقتصادی، وضعیت معیشتی مردم هم بهبود خواهد یافت.

وی همچنین در رابطه با تاثیر عرضه نفت در بورس انرژی بر کاهش نقدینگی‌های سرگردان، گفت: در صورتی که بتوانیم جذابیت سوددهی ایجاد کنیم، مردم مشتاق خواهند شد که سرمایه‌های خود را به سمت بورس بیاورند و  با این اقدام سرمایه‌های سرگردان در جامعه جمع‌آوری خواهد شد.

شهبازی تاکید کرد: همچنین می‌توانیم از منابع حاصل از عرضه نفت در بورس انرژی در توسعه میادین نفت و گاز استفاده کنیم و به این وسیله با کشور‌های منطقه که اقدامات زیادی در توسعه میادین نفت و گاز خود انجام داده‌اند، رقابت کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *