معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی، به‌زودی در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود

14:44 - 09 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۱۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی، به‌زودی در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به‌زودی معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی ایران آغاز می‌شود، گفت: مصوبه ضوابط اجرایی راه‌اندازی انتشار گواهی سپرده کالایی نفت و معاملات مربوط به آن در بورس انرژی ایران طی نشست سیزدهم دی امسال شورای اقتصاد مصوب و برای اجرا ابلاغ شد.

خبرگزاری میزان _ محسن خجسته‌مهر با اشاره به الزام توسعه راهکار‌های فروش نفت خام در ایران، در تشریح اقدام‌های انجام‌شده در این شرکت طی یک سال گذشته برای تحقق این هدف گفت: استفاده از ظرفیت بورس انرژی برای فروش نفت و اوراق مبتنی بر آن از اقدام‌های انجام‌شده برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی در متنوع‌سازی راه‌های فروش نفت بوده است.

وی افزود: مخازن شرکت ملی نفت ایران به‌ منظور معامله گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران پذیرش شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تأکید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه راهکار‌های فروش نفت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی اظهار کرد: در یک سال گذشته اقدام‌هایی در شرکت ملی نفت ایران برای پاسخ به این نیاز انجام شده است.

خجسته‌مهر در این باره گفت: در دی‌ سال ۱۴۰۰ به مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران مأموریت داده شد تا با قید فوریت نسبت به تهیه و تدوین طرح جامع فروش و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی بورس انرژی ایران اقدام کند.

وی درباره اقدام‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی ایران اظهار کرد: در مرحله نخست، کارگروهی مشترک بین مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و بورس انرژی ایران تشکیل شد، سپس استفاده از ظرفیت بورس انرژی ایران در افزایش فروش فیزیکی محصولات شرکت ملی نفت مدنظر قرار گرفت و پس از آن طرح فروش نفت در قالب ابزار استاندارد گواهی سپرده کالایی نفت‌خام با هدف توسعه ابزار‌های فروش، تضمین و توثیق و انتشار اوراق آتی، همچنان ایجاد شاخص بومی برای قیمت‌گذاری نفت در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

معاون وزیر نفت در ادامه سخنان خود درباره مراحل تهیه و تدوین طرح اولیه گواهی سپرده نفت خام بیان کرد: این طرح با برگزاری بیش از ۳۰۰ ساعت نشست کارشناسی در بخش مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت تدوین و در مرحله بعدی با برگزاری نشست‌های کارشناسی فشرده میان کارشناسان مدیریت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار، مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، مدیریت مالی و مدیریت حقوقی تکمیل شد، سپس در نشست‌های هیئت مدیره مطرح و با حمایت اعضا روبه‌رو شد.

خجسته‌مهر ادامه داد: پس از دریافت موافقت اولیه، این طرح به‌ منظور ارائه به دیگر متخصصان و مجموعه‌های مختلف آماده‌سازی شد و جلسه‌های فشرده کارشناسی با نهاد‌های مرتبط به‌ مدت بیش از هزار ساعت در پنج ماه تا اوایل شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت و تغییرات لازم به‌منظور پخته شدن و تهیه طرح نهایی اعمال شد.

به گفته وی، در این مرحله قریب به ۳۰ نهاد و سازمان در جریان کلیات طرح گواهی سپرده کالایی نفت خام قرار گرفتند و با آن‌ها مشورت شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در پایان شهریور امسال طرح نهایی گواهی سپرده نفت‌خام در شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید، افزود: پس از نهایی شدن طرح، هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با اخذ اجازه از وزیر نفت فرآیند تهیه و تدوین مصوبه این گواهی را آغاز کرد.

خجسته‌مهر به همکاری با سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: مصوبه ضوابط اجرایی راه‌اندازی انتشار گواهی سپرده کالایی نفت و معاملات مربوط به آن در بورس انرژی ایران طی نشست سیزدهم دی‌ امسال شورای اقتصاد مصوب و برای اجرا ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: برای این طرح و انجام مقدمات آغاز به‌کار آن جدول زمان‌بندی تدوین شده است که پذیرش کالا‌های شرکت ملی نفت شامل نفت سنگین، سبک و میعانات گازی و پذیرش انبار‌های شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، همچنین تهیه دستورالعمل‌های لازم برای انجام مراحل مختلف انتشار گواهی و تصویب آن‌ها از سوی بورس انرژی و آموزش کارگزاران در زمره مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده از سوی بورس انرژی برای رونمایی از این ابزار نو است.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، معاون وزیر نفت در پایان گفت: به‌ زودی معاملات این گواهی‌ها در بورس انرژی آغاز خواهد شد که جزئیات آن از طریق بورس به اطلاع عموم خواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *