بازبینی «دموکراسی‌سازی» آمریکا در عراق/کشتار با پوشش دفاع از حقوق بشر

11:36 - 13 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۰۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازبینی «دموکراسی‌سازی» آمریکا در عراق/کشتار با پوشش دفاع از حقوق بشر
چندین سال اشغالگری آمریکا در کشورهایی مانند عراق با ادعای ایجاد دموکراسی، تبعات بسیاری را برای مردم این کشورها به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - او در حال رانندگی در جاده بود، اما تنها به این دلیل که به تانک آمریکایی در پشت سر راه نداده بود، هدف قرار گرفت؛ «سعید»، از نجف، شهری در جنوب بغداد، هنوز در چشمانش با یادآوری این خاطره یک نگاه وحشتناک وجود دارد؛ این خاطره مربوط به پدر دوستش، استاد برجسته دانشگاه بود که بیش از یک دهه پیش از سوی سربازان آمریکایی که عملیات نظامی خود را در عراق انجام می‌دادند، هدف قرار گرفت.

دموکراسی به سبک آمریکا

به گزارش «چاینا دیلی»، در طول بیست سال گذشته، به غیر از شلیک ۱۸۱ هزار بمب اورانیوم ضعیف شده در سراسر عراق، که میزان بسیار بالایی از بدشکلی‌ها و سرطان را در بین مردم محلی ایجاد کرد، آمریکا سعی کرد دوز «دموکراسی به سبک آمریکایی» را به عراق تزریق کند. 

سیستم سیاسی پس از اشغال «توجیه شده»، تنها منجر به هرج و مرج بی پایان در عراق شد.

دلیلی که از سوی پایتخت آمریکا برای آغاز جنگ ارائه شد این بود که عراق دارای «سلاح‌های کشتار جمعی» بود و کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا، «شواهد» را در سازمان ملل ارائه کرد. 

ارتش آمریکا عراق را هدف حملات خود قرار داد، اما هرگز سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی ادعایی را پیدا نکرد؛ توجیه پاول برای جنگ مبنی بر اینکه «این نیست که ما شواهد را پیدا نکردیم، بلکه پنهان بود» بی‌اساس به نظر می‌رسد.

واشنگتن با تمام شدن بهانه‌ها، لفاظی خود را تغییر داد و مدعی شد که می‌خواهد دموکراسی و حقوق بشر را برای مردم عراق به ارمغان بیاورد؛ با این حال این وعده هرگز از سوی آمریکا محقق نشد.

شرایط وخیم‌تر برای مردم عراق

شرایط زندگی مردم عراق در دو دهه گذشته وخیم‌تر شده و گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی سربازان آمریکایی به غیرنظامیان بیگناه به تیتر روزنامه‌های محلی تبدیل شده است؛ طبق گزارش پروژه «هزینه جنگ» دانشگاه براون، «حمله آمریکا به عراق بیش از ۲۰۰ هزار عراقی را کشت و دستکم ۹ میلیون نفر را آواره کرد.

«دموکراسی، برابری و آزادی»، همانطور که از سوی آمریکا تبلیغ و موعظه می‌شود، هرگز از طرف این کشور در عراق تحقق نیافته است، اما منجر به هزینه از بین رفتن جان بیش از ۲۰۰ هزار فرد بیگناه شده است.

پس از تشکیل دولت جدید عراق، آمریکا به اجبار «اصلاحات دموکراتیک» را پیش برد و یک سیستم تقسیم قدرت را ایجاد کرد؛ این دموکراسی «ناسازگار» منجر به اختلافات بیشتر در میان گروه‌های قومی مختلف در عراق شد.

تفاوت بین نظام سیاسی سنتی عراق و دموکراسی آمریکا را نمی‌توان مرتبط کرد؛ زیرا دومی به این واقعیت اهمیت نمی‌دهد که اولی مبتنی بر ویژگی‌های پیچیده تاریخی، قومی و قبیله‌ای بود.

یک تحمیل خشن ایدئولوژی تنها منجر به طرد شدید شد؛ از زمان تهاجم آمریکا، دولت عراق چندین تغییر کابینه طولانی را پشت سر گذاشته است که آخرین آن تنها در سال گذشته به پایان رسید.

پوشش دفاع از دموکراسی و حقوق بشر

۲۰ سال بعد، زمانی که درس‌های آموخته‌شده از جنگ عراق مرور می‌شود، مردم بیشتر و بیشتری در سراسر جهان دریافته‌اند که به اصطلاح دفاع از حقوق بشر و دفاع از دموکراسی چیزی نیست جز پوششی بلند برای مخفی کردن قصد واقعی آمریکا از مداخله در یک کشور.

مقامات آمریکایی با این مفاهیم قصد دارند در یک کشور مداخله کنند و آن را برای منافع خود، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر ژئوپلیتیکی، شکل دهند.

بر اساس نظرسنجی جدید وب سایت‌های «آکسیوس» و «ایپسوس»، اکثریت و به طور دقیق، ۶۱ درصد از شهروندان آمریکایی نیز معتقدند که جنگ آمریکا در عراق اشتباه بود.

تغییر نظام سیاسی و نهاد‌های اجتماعی کشور‌های دیگر به خواست یک کشور «برتر» و با معیار این سلسله مراتب، آیا یک ذهنیت خودکامگی در جامعه بین‎المللی نیست؟

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا عراق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *