مسلمانان در هند چرا و چگونه هدف اقدامات خشونت آمیز قرار می‌گیرند؟

9:00 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۹۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان در هند چرا و چگونه هدف اقدامات خشونت آمیز قرار می‌گیرند؟
شبکه الجزیره به بررسی گوشه‌ای از رنج‌های مسلمانان در جامعه هند پرداخته است.

خبرگزاری میزان – برنامه تحقیقی «فاصله صفر»، شهادت‌ها و اسنادی را درباره سازمان‌های افراطی هندو ارائه می‌دهد که مسلمانان در هند را هدف قرار می‌دهند.

این برنامه که از سوی شبکه الجزیره تهیه شده، به گوشه‌ای از رنج مسلمانان در جامعه هند می‌پردازد.

به گزارش الجزیره، مسلمانان هند با ضرب و شتم یا سوزاندن به قتل می‌رسند، برخی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، خانه‌ها و اموالشان سوزانده می‌شود و به بهانه اینکه «مهاجر غیرقانونی» هستند در اردوگاه‌های بازداشت نگهداری می‌شوند. 

دلیلش مسلمان بودن آنهاست؛ این اتفاق در هند رخ می‌دهد که از سوی حزب ملی‌گرای هندو به ریاست نارندرا مودی، نخست وزیر هند اداره می‌شود و از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۴ به تبعیض علیه اقلیت مسلمان متهم شده است.

برنامه تحقیقی «فاصله صفر»، درد و رنج مسلمانان هند را که بزرگترین اقلیت را در این کشور تشکیل می‌دهند، پس از حرکت تیم تهیه این مستند به پرتنش‌ترین ایالت‌های هند، ارائه شهادت‌های تکان دهنده‌ای از قربانیان مسلمان ارائه کرده و نقشه‌های مخفی یک سازمان هندو که مسلمانان را در چندین منطقه از این کشور هدف قرار می‌دهد، فاش کرد.

«محمد صابر» و خانواده‌اش قربانی سرکوب مسلمانان هستند، پدر او که ۱۵ سال به عنوان راننده در دهلی کار می‌کرد از سوی ۳ نفر که با او سوار خودرو شدند، کشته شد؛ این افراد بعد از اینکه متوجه می‌شوند پدر صابر، مسلمان است و از مشروبات الکلی استفاده نمی‌کند، او را به قتل می‌رسانند.

با وجود گذشت ۲ سال عاملان این حادثه دستگیر نشدند و پلیس هند این پرونده را یک فقره سرقت دانست؛ قبل از پدر صابر، یک جوان ۱۷ ساله در ایالت هاریانا و همچنین ۲ جوان مسلمان که در دسامبر ۲۰۲۰ در آتش سوختند، کشته شدند.

تحت حکومت ملی‌گرای هندو کنونی، خشونت از سوی هندو‌ها به سطح انفجاری رسیده و طی سال‌های گذشته بیش از ۵۰ شهروند کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها مسلمان هستند.

در ایالت اوتار پرادش در شرق هند، «محمد قاسم»، از سوی افراد به اصطلاح «نگهبانان گاو» مورد ضرب و شتم قرار گرفت؛ در حالی که دیگران از جمله «سمیع الدین» مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

فیلمی که شبکه الجزیره در برنامه «فاصله صفر» به نمایش گذاشته، بخشی از برنامه هندو‌ها برای هدف قرار دادن مسلمانان را در ایالت «آسام» که در مرز‌های بنگلادش قرار دارد و از سوی حزب حاکم اداره می‌شود، نشان می‌دهد؛ یک قانون جدید شهروندی معرفی شده که ممکن است منجر به اخراج صد‌ها هزار مسلمان از هند شود.

دور از چشم، اردوگاه‌های بازداشت به اصطلاح «مهاجران غیرقانونی» در سراسر حومه شهر پراکنده شده است و ۷ مرکز فعال در آسام وجود دارد که تعدادی نامعلوم از مسلمانان را در انتظار تصمیم دادگاه مبنی بر اخراج یا نگهداری آن‌ها نگه داشته می شوند.

«سومید علی»، با وجود زندگی در هندوستان، متهم به مهاجرت غیرقانونی بود؛ او و خانواده‌اش و دیگران را به اردوگاه‌های بازداشتی انداختند که علی از آن به عنوان زندان یاد کرد و همین اتفاق در مورد دیگران نیز افتاد. 

در ایالت مادیا پرادش که تیم برنامه فاصله صفر به آنجا رفت، مسلمانان به نام «قانون و نظم» در معرض تخریب خانه‌ها و املاک تجاری خود از سوی دولت قرار می‌گیرند و این مورد «امجد خان» است که کارخانه‌اش تخریب شد، چون مسلمان بود.

از سوی دیگر، برنامه فاصله صفر، «اتحادیه ملی هندو» را آشکار کرد؛ یک سازمان شبه نظامی که در سال ۱۹۲۵ با هدف تبدیل هند به یک کشور هندو تأسیس شد، نهادی از این سازمان ایالت مادیا پرادش را اداره می‌کند.

یک فعال هندی اذعان می‌کند که پلیس هند با موارد کشتار و آزار و اذیت مسلمانان منصفانه برخورد نمی‌کند، بلکه چشمان خود را بر فراخوان‌های عمومی برای خشونت، تجاوز و نسل کشی مسلمانان می‌بندد.

همچنین تأیید می‌کند که خشونت علیه مسلمانان قبل از روی کار آمدن دولت نارندرا مودی بوده است، اما آنچه اکنون اتفاق می‌افتد این است که مقام‌های دیگر برای متوقف کردن کسانی که مسلمانان را آزار می‌دهند، مداخله نمی‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: مسلمانان هند هند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *