وصول ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱

13:37 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۶۰۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وصول ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کل کشور از وصول ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: در ۲ ماه ابتدایی سال‌جاری نیز ۸ هزار میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

خبرگزاری میزان _ محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در نشست خبری در رابطه با راهبرد‌های جدید سازمان امور مالیاتی گفت: نظام مالیاتی کشور نیازمند طی مسیر‌های تحولی است. از نظر تکالیف بودجه‌ای، باید بیش از ۵۰ درصد از درآمد‌های بودجه کشور از درآمد‌های مالیاتی محقق شود که این امر با اصلاح راهبر‌دها امکان‌پذیر خواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی با کمک اجزای حاکمیت و تمام ذی‌نفعان باید به بحث مالیات‌ستانی ورود کند تا تحول در وضعیت اقتصادی کشور محقق شود. یکی از راهبرد‌های سازمان امور مالیاتی این است که این سازمان بازوی قدرتمندی برای تولید و بخش مولد کشور باشد. اگر به دنبال رونق تولید هستیم باید مبارزه با طبقه دلال و غیرمولد به نفع تولیدکننده و کارگران را سرلوحه امور خود قرار دهیم. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کل کشور تاکید کرد: موضوع تکریم مودیان یکی دیگر از راهبرد‌های سازمان امور مالیاتی است. باید مالیات‌پردازان را تکریم کنیم. نباید برخورد نامناسب با این افراد صورت پذیرد، پاسخ به شبهات و ابهامات مودیان یکی از راه‌های تکریم مودیان است. 

وی همچنین گفت: پاسخ به سوالات و ابهامات مودیان را وظیفه خود می‌دانیم و اطلاع‌رسانی به مردم و فعالان اقتصادی درخصوص اینکه درآمد‌های مالیاتی صرف چه اموری خواهد شد از موارد تکریم مودیان است. 

سبحانیان تاکید کرد: موضوع بعدی تسهیل وظایف و تکالیف مودیان است. نباید مودیان زمان خود را صرف گذراندن در اداره‌های مالیاتی کنند. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: راهبرد سوم رفع بی‌عدالتی در حوزه مالیات‌ستانی است؛ این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه از مالیات‌ستانی سنتی و تشخیص فردمحور به سمت استفاده از مالیات‌ستانی هوشمند حرکت کنیم. بخشی از این به سازمان امور مالیاتی برمی‌گردد و بخشی از آن به‌عهده فعالان اقتصادی است. 

وی همچنین اظهار کرد: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد. در هفته گذشته نشستی با ۶۰ شرکت دانش‌بنیان برای برون‌سپاری برخی از امور سازمان برگزار شد. 

سبحانیان همچنین از وصول ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت:همچنین ۸ هزار میلیارد تومان از این محل در ۲ ماه اول سال‌جاری وصول شده است.

به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کل کشور یکی از مهم‌ترین روش‌های فرار مالیاتی در کشور استفاده از شرکت‌ها و فاکتور‌های صوری است و این سازمان با تشکیل تیم‌های شناسایی از رشد این شرکت‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی همچنین گفت: بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی شناسایی شده است که غیرتجاری بوده، اما فعالیت تجاری داشته‌اند. صاحبان این حساب‌ها فاقدهرگونه ثبت‌نام در نظام مالیاتی بوده‌اند. 

سبحانیان در ادامه افزود: حساب ۴۵ شخص حقیقی که فاقد هرگونه ثبت‌نام در نظام مالیاتی کشور بوده با حجم گردش هر یک ۵۰۰ میلیارد تومان شناسایی شده و مجموع حجم ورودی به حساب‌های این اشخاص ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده است. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کل کشور همچنین تاکید کرد: نهاد قرض‌الحسنه نهاد مقدسی است، اما متاسفانه برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه فعالیت‌های شفاف ندارند. برخی از اشخاص می‌خواهند با دستگاه کارتخوان‌فروشی به اسم صندوق‌ها و عدم فعالیت شفاف این صندوق‌ها، فعالیت‌های تجاری خود را از نظام مالیاتی کشور پنهان کنند. 

وی همچنین در رابطه با شناسایی خودرو‌های لوکس گفت: در سال ١۴٠٠ حدود ١٧٧ هزار دستگاه خودروی لوکس شناسایی و از این محل ٧٧٠ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.  

به گفته سبحانیان در سال گذشته ٢۶٣ هزار دستگاه خودروی لوکس شناسایی و از این محل نیز ٢٠ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

شناسایی ۵۲۰ هزار خودرو لوکس در سال‌جاری

به گفته وی ۵۲۰ هزار خودرو لوکس نیز برای سال ۱۴۰۲ شناسایی شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با مالیات خانه‌های لوکس اظهار کرد: در سال ١۴٠٠ حدود ١٢ هزار واحد لوکس شناسایی شده و ٢۵ میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است.

سبحانیان همچنین افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۵ هزار واحد خانه لوکس شناسایی شده که ۲ هزار میلیارد تومان مالیات برای آن‌ها تشخیص داده شده و از این میزان ۶ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

وی همچنین در ادامه افزود: در سال گذشته ۳۰۰ هزار واحد خانه لوکس شناسایی شد که ۶۶ هزار از این واحد‌ها متعلق به افرادی است که ٢ واحد خالی به بالا دارند و ٣٣ هزار برگه تشخیص صادر شده که ارزش این برگه‌ها ١۴٠٠ میلیارد تومان بوده و در این خصوص ۶۴۶ پرونده قطعی صادر شده است. طبق گزارش‌ها ۴۹ نفر اشخاص حقیقی و حقوقی مالک بالای ٢٠ واحد خانه خالی هستند.

سبحانیان همچنین در رابطه با نگرانی مردم از اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: تنها ٣ درصد مردم مشمول مالیات عایدی بر سرمایه می‌شوند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در رابطه با حساب‌های تجاری شناسایی شده گفت: در حال حاضر ۱۱ میلیون حساب تجاری شناسایی شده که از این میزان ۹ میلیون مربوط به اشخاص حقیقی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب مربوط به اشخاص حقوقی است. البته در عمل این تعداد بیشتر است و سازمان امور مالیاتی به دنبال شناسایی حساب‌های شخصی با استفاده‌های تجاری است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون از همه فعالیت‌های اقتصادی در کلیه استان‌ها مالیات اخذ می‌شود، گفت: برخی استان‌ها سهم بسیار کمی از مالیات کشور دارند اما اینطور نیست که از یک بخش خاص مالیات اخذ کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *