گفت‌وگو|

اخذ مالیات عادلانه با سامان‌دهی معافیت‌ها و بخشودگی‌ها در برنامه هفتم توسعه

8:00 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۰۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اخذ مالیات عادلانه با سامان‌دهی معافیت‌ها و بخشودگی‌ها در برنامه هفتم توسعه
سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به سامان‌دهی معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه گفت: در شرایط اقتصادی فعلی، فقط با کنترل و مدیریت بخشودگی‌ها می‌توان به اهداف مالیاتی دست یافت.

خبرگزاری میزان _ طبق برنامه هفتم توسعه، وضع هرگونه تخفیف، بخشودگی، کاهش نرخ، معافیت، نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی ممنوع خواهد بود و صرفاً اشخاص حقیقی تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانند تخفیف بگیرند. 

در همین خصوص مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه در تحقق یک نظام مالیاتی عادلانه و هوشمندانه به ما کمک خواهد کرد.

وی گفت: وضعیت نظام مالیاتی به دلیل وضع انواع مختلف معافیت‌های مالیاتی حقیقی و حقوقی در شرایط نابسمان قرار دارد.

موحدی تاکید کرد: معافیت‌های مالیاتی باید منطقی، ضابطه‌مند، زمان‌دار و مشروط باشند و عدم رعایت هر کدام از این ویژگی‌ها باعث می‌شود که با یک بی‌برنامگی و ناعدالتی مالیاتی مواجه شویم و در چنین شرایطی اصناف یا اشخاص حقوقی در شرایط یکسان با معافیت‌های نابرابر مواجه شوند.  

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین گفت: در برنامه‌های توسعه گذشته نیز گزاره و بند‌هایی درخصوص معافیت‌های مالیاتی وجود داشته و عدم رعایت این بند‌ها تنها موجب نابسامانی و ایجاد شرایط ناعادلانه شده است.

موحدی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی کشور باید در آینده نزدیک، بخش قابل توجهی از درآمد‌های دولت را تامین کند، تصریح کرد: تنها با کنترل و سامان‌دهی بخشودگی‌ها می‌توان در شرایط فعلی اقتصادی به این اهداف دست یافت. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برای دستیابی به اهداف و درآمد‌های مالیاتی، همچنین لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با محوریت مالیات بر جمع درآمد و سامان‌دهی مشوق‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم.  

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مانند تحریم‌ها موجب عدم دستیابی سازمان امور مالیاتی به اهداف برنامه ششم توسعه شده است، افزود: هنگامی که از رشد اقتصادی خوبی برخوردار نباشیم نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها و عواید اخذ مالیات استفاده کنیم. 

موحدی همچنین افزود: برای رسیدن به اهداف و درآمد‌های مالیاتی باید معافیت‌ها، مشوق‌ها و خلاء‌هایی که در نظام مالیاتی وجود دارد را شناسایی و سامان‌دهی کنیم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *