برنامه جهانی غذا به دنبال قطع کامل کمک‌ها به فلسطین

14:10 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۶۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برنامه جهانی غذا به دنبال قطع کامل کمک‌ها به فلسطین
برنامه جهانی غذا قصد دارد کمک‌های خود را به فلسطین تا ماه آگوست به طور کامل قطع کند.

خبرگزاری میزان - «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل، می‎گوید: برنامه جهانی غذا (WFP) تا ماه آگوست به طور کامل عملیات خود را در فلسطین به حالت تعلیق در خواهد آورد، مگر اینکه بودجه کافی دریافت کند.

این مقام سازمان ملل، گفت: بدون حمایت مالی لازم، WFP مجبور خواهد شد تا عملیات خود را به طور کامل تا ماه آگوست متوقف کند.

هشدار درباره ۳۵۰ هزار شهروند آسیب پذیر

«دوجاریک»، به خبرنگاران گفت: این بدان معناست که ۳۵۰ هزار فلسطینی از آسیب‌پذیرترین شهروندان با بیشترین ناامنی غذایی از کمک‌هایی که به آن‌ها اجازه می‌دهد خانواده‌هایشان را تامین کنند، محروم خواهند شد.

به گفته وی، وضعیت بحرانی است و برنامه جهانی غذا باید کمک‌های خود را برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر در ماه ژوئن متوقف کند. 

این مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد که این اقدام وضعیت را برای آسیب پذیرترین خانواده‌ها در فلسطین بدتر می‌کند؛ دوجاریک گفت که ارائه کمک‌های حیاتی به افراد نیازمند «ضروری» است.

این در حالی است که پیش از این نیز برنامه جهانی غذا بخشی از برنامه‌های حمایتی خود را از فلسطین قطع کرده و دلیل آن را کمبود بودجه اعلام کرده بود.

وضعیت بحرانی شهروندان آسیب پذیر فلسطینی

الجزیره می‎گوید: پیامی که «عایشه ابوعبید» در اوایل ماه می‌ از طریق تلفن همراه خود دریافت کرد، مانند صاعقه به او برخورد کرد؛ سهمیه غذای ماهانه او از سوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل، در ماه آینده متوقف خواهد شد.

مادر هفت فرزندی که همسرش نیز شغلی ندارد، می‌گوید: احساس می‌کردم روح از بدنم جدا می‌شود؛ این سهمیه غذا برای تامین نیاز‌های غذایی اولیه ماهانه خانواده من استفاده می‌شد. من مشتاقانه منتظر آن در آغاز هر ماه بودم.

در ۱۱ می، WFP در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا ژوئن ۲۰۰ هزار خانواده - حدود ۶۰ درصد از ذینفعان در فلسطین - به دلیل کمبود شدید بودجه، دیگر کمک غذایی دریافت نخواهند کرد.

کمبود بودجه قبلا WFP را مجبور کرده است که کمک‌های نقدی را در این ماه حدود ۲۰ درصد کاهش دهد؛ و تا آگوست، این آژانس مجبور خواهد شد در صورت عدم دریافت بودجه، عملیات خود را در کرانه باختری و غزه اشغالی متوقف کند.

واکنش نماینده برنامه جهانی غذا

«سامر عبدالجابر»، نماینده برنامه جهانی غذا در فلسطین، گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه منابع محدودی را که در اختیار داریم گسترش دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که نیاز‌های آسیب پذیرترین خانواده‌ها برآورده می‌شود؛ آن‌ها بدون کمک غذایی گرسنه خواهند ماند.

وی گفت که برنامه جهانی غذا برای حفظ کمک‌های خود به فلسطین تا پایان سال جاری میلادی به ۵۱ میلیون دلار نیاز فوری دارد؛ برای خانواده‌هایی مانند «عایشه»، این کمک یک راه حیاتی برای بقای آن‌ها در میان طوفانی از بحران‌های پایان ناپذیر مرتبط با اشغال غیرقانونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری است.

ادامه جنایات رژیم صهیونیستی

چند روز پس از دریافت هشدار برنامه جهانی غذا، خانه عایشه در آخرین تشدید تنش در نوار غزه ویران شد؛ در روز ۱۳ می، او با فرزندانش نشسته بود که صدای فریاد‌هایی را در بیرون از خانه شنید که از همسایه‌ها خواسته بودند تا خانه هایشان را تخلیه کنند.

این مادر فلسطینی، می‌گوید: من بسیار ترسیده بودم و بیرون رفتم تا نزدیکان خود را ببینم که خانه‌هایشان را ترک می‌کنند. آن‌ها به من گفتند که به خانه روبروی ما برای بمباران هشدار داده شده است؛ بلافاصله با بچه هایم به خانه خویشاوندان رفتیم.

پس از بمباران خانه، «عایشه»، همسر و فرزندانشان به خانه بازگشتند و متوجه شدند که خانه آنها تا حد زیادی به ویرانه تبدیل شده است.

وضعیت نوار غزه

نرخ بیکاری در نوار غزه ۴۵.۳ درصد است و از هر سه نفر، دو نفر برای تامین هزینه غذا با مشکل مواجه هستند.

این احساسی است که از سوی WFP در بیانیه ماه می خود منعکس کرده است، که می‌گوید: خانواده‌های آسیب پذیر در غزه و کرانه باختری به دلیل اثرات ترکیبی ناامنی فزاینده، اقتصاد رو به وخامت، و افزایش هزینه‌های زندگی به محدودیت‌ها کشیده شده‌اند و ناامنی غذایی افزایش یافته است.

این گزارش می‎گوید که ۱.۸۴ میلیون فلسطینی یا ۳۵ درصد از جمعیت، غذای کافی ندارند.

عبدالجابر گفت: ما از کمک‌کنندگان دولتی و بخش خصوصی می‌خواهیم به حمایت خود از برنامه جهانی غذا در این زمان دشوار ادامه دهند؛ حمایت مستمر اهداکنندگان به ما این امکان را می‌دهد که برای فلسطینی‌ها راه نجاتی فراهم کنیم و همچنین راه‌حل‌های غذایی پایدار در فلسطین ایجاد کنیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که اطمینان حاصل کنیم که کار متوقف نمی‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *