در یازدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری چه گذشت؟/ افشاگری وکلا از یک اتفاق شوکه ‌کننده/ بازجویی های مخفیانه پلیس از حمید نوری با پوشش یک فرد ایرانی الاصل/ بازی‌های روانی دستگاه قضایی سوئد

12:59 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در یازدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری چه گذشت؟/ افشاگری وکلا از یک اتفاق شوکه ‌کننده/ بازجویی های مخفیانه پلیس از حمید نوری با پوشش یک فرد ایرانی الاصل/ بازی‌های روانی دستگاه قضایی سوئد
یازدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری در حالی برگزار شد که وکلای وی از یک اتفاق غیر قانونی و شوک‌آور در روند تحقیقات پرونده پرده برداشتند.

خبرگزاری میزان - مرکز رسانه قوه قضاییه – یازدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشتی در سوئد، روز دوشنبه ۸ خرداد، برگزار شد.

در این جلسه دادگاه، «توماس بودستروم» و «هانا لارسون»، وکلای سوئدی حمید نوری به دفاع از وی و اعتراض به برخی اتفاقات عجیب رقم خورده در پرونده پرداختند.

«بودستروم» در ابتدای اظهارات خود گفت: وقتی درباره قتل صحبت می‌شود سوالات بسیاری مطرح است و باید مستندات متقنی داشته باشیم، اما در این پرونده هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت شده باشد و نشان دهد که حمید نوری این کار را انجام داده است، نوری هیچ قتلی را مرتکب نشده و ارتباطی با مسائلی که در اطراف وی روی داده، نداشته است.

ضبط مدارک حمید نوری و ادامه آزار‌ها

وکیل نوری، اظهار کرد: دو مرتبه تبلت نوری را که دفاعیاتش درون آن است ضبط کردند و اگر بخواهد از تبلت خود استفاده کند باید درخواست مجدد بدهد. البته او هر روز درخواست می‌دهد که پاسخ منفی می‌دهند یا وقت کمی برای استفاده از تبلت می‌دهند و در مواردی اصلا وقت نمی‌دهند.

وی افزود: پاسخ‌های مختلفی از سوی بازداشتگاه به ما داده می‌شود، فرد دیگری را هم در سلول حمید نوری مستقر کرده و ادعا می‌کنند با این کار به انزوای او پایان داده اند، اما حمید نوری نمی‌تواند حتی یک کلمه هم با این فرد صحبت کند و تفاوتی که ایجاد شده این است که فردی به همان اتاق و همان شرایط اضافه شده و اجازه نمی‌دهد نوری روی پرونده و دفاع از خود تمرکز داشته باشد.

بازی روانی سوئدی‌ها برای جلوگیری از دیدار نوری با وکلای خود

بر اساس اظهارات وکلای نوری، سوئدی‌ها از راه‌های مختلفی برای آزار و اذیت حمید نوری استفاده می‌کنند، از جمله ممانعت از ملاقات وی با وکلای خود. 

به گفته وکیل، یک ماه پیش که نوری خواستار دیدار با وکیل خود بود، او را از بازداشتگاه سولنتونا به کرونوبرگ منتقل کردند و وقتی که وکیل به ملاقات او می‌رود، متوجه می‌شود که نوری را به سولنتونا بازگردانده‌اند!

این در حالی است که با بازگشت نوری به بازداشتگاه قبلی، برای ملاقات باید مجوز جدیدی دریافت می‎شد.

به گفته «بودستروم»، مسئولان بازداشتگاه به وکیل ایرانی نوری هم گفته بودند که مجوز دارد با نوری ملاقات کند، اما این ادعا هم درست نبود و وکیل ایرانی علیرغم سفر به استکهلم موفق به ملاقات با وی نشد و به ایران بازگشت 

وکیل حمید نوری در ادامه گفت: وقتی فردی را این همه مدت منزوی می‌کنند، خود همین امر مصداق شکنجه است.

وی تاکید کرد: حمید نوری امکان حضور در یک دادگاه عادلانه را نداشته است و طرفین پرونده از حقوق برابر برخوردار نبوده‌اند.

بازجویی و تحقیقات سری و موازی پلیس از حمید نوری

«بودستروم» در ادامه اظهارات خود از یک رویداد عجیب در جریان محاکمه و بازداشت حمید نوری پرده برداشت.

وی گفت که وکلا از این موضوع شوکه شده‌اند. 

وکیل نوری عنوان کرد که در جریان یک مصاحبه تلویزیونی درخصوص پرونده نوری متوجه این موضوع شده است

بر اساس اظهارات وکیل سوئدی حمید نوری، فردی از سوی پلیس سوئد با هویت مخفی به صورت غیر قانونی از حمید نوری بازجویی کرده است. 

این فرد به حمید نوری نزدیک شده و بدون اینکه هویت خود را آشکار کند به صورت مخفیانه از نوری اطلاعات کسب کرده است.

وکیل حمید نوری از فردی به نام «امید» نام برد که ادعا شده عموی وی در دهه ۶۰ در ایران اعدام شده است؛ این فرد از سوی پلیس فعالیت می‌کرده و با حمید نوری ملاقات داشته و بدون اطلاع حمید نوری از هویت و هدف واقعی خود با او صحبت کرده است.

«بودستروم»، گفت: این فرد نامش امید است و به عنوان پلیس کار می‌کند؛ این فرد هر هفته حمید نوری را ملاقات می‌کرده است

به گفته «بودستروم»، «امید» یک تحقیقات موازی انجام داده که سری بوده و هنوز هم سری است.

«امید» به دنبال فریب و جلب اعتماد حمید نوری

وی تاکید کرد: ما با دو نوع تحقیقات در دادگاه مواجه هستیم؛ یک تحقیقات رسمی و دیگری تحقیقاتی که پلیس همزمان انجام داده و قصد داشته

به صورت مخفیانه اعتماد حمید نوری را به امید که اصالت ایرانی داشته، جلب و خود را به او نزدیک کند؛ این تحقیقات برای ما سری بوده و ما قاعدتا باید از این موضوع اطلاع پیدا می‌کردیم.

در ادامه «هانا لارسون»، وکیل دیگر حمید نوری، گفت: این فرد (امید) با دادستان همکاری خوبی داشته و ما از این موضوع شوکه شده‌ایم؛ ما یادداشت‌های مربوط به ملاقات‌های این فرد با حمید نوری را می‌خواهیم، اگر بازجویی انجام شده محتوای آن را میخواهیم، پلیس آمده و با متهم اصلی پرونده صحبت کرده و ما محتوای این صحبت‌ها را می‌خواهیم. ما از این بازجویی موازی اطلاع نداشتیه ایم و هیچکس در این دیدار‌ها حضور نداشته است.

«لارسون»، افزود: چرا این فرد از حمید نوری بازجویی کرده بدون اینکه نوری بداند او چه کسی است و هویت واقعی اش چیست؟ چطور در حالی که خانواده نوری اجازه ملاقات با وی را نداشته اند این فرد دائما به آقای نوری دسترسی داشته؟ این فرد چه نقشی داشته است؟ این فرد گفته که عمیقا در این پرونده با حمید نوری در تماس بوده است، با توجه به شرح وقایعی که دادستان داده «امید» با دادستان هم همکاری داشته است.

نقض بی‌طرفی دادگاه

وکیل حمید نوری در ادامه گفت: پلیس (امید) می‌گوید که حمید نوری عمویش را اعدام کرده است؛ این زیر پا گذاشتن بی‌طرفی در روند دادگاه نمونه ندارد و نقض بی‌طرفی به شمار می‌رود، می‌خواهیم بدانیم آیا دادستان و دادگاه بدوی از این تحقیقات مطلع بوده‌اند؟ حمید نوری زمانی که با این فرد صحبت می‌کرده، روحش هم از موضوع خبر نداشته است.

وی تاکید کرد: باید اجازه بدهیم دادگاه عادلانه برگزار شود. اکنون امکان عادلانه برگزار شدن دادگاه از بین رفته است، مواردی را از تلفن همراه حمید نوری استخراج کرده‌اند و امید درگیر این موارد بوده است. ما در این مدت کوتاهی که از دیروز داشتیم متوجه شدیم که همه مطالب را ارائه نکردند و منتخبی از آن‌ها ارائه شده است.

«لارسون»، گفت: کسی که مطالب را انتخاب کرده همین امید بوده است. این شخص مطالب را «انتخاب» کرده و آشکارا مقدار زیادی از مطالب را حذف کرده است؛ ما نمی‌توانیم به اقداماتی که امید انجام داده اعتماد کنیم، غیر ممکن است که با این وضعیت حمید نوری بتواند از خود دفاع کند، وی را فریب داده‌اند، اداره زندان‌ها مطالب حمید نوری را از بین برده و دادستان تنها مطالب خود را ارائه داده است، باید دادرسی با این شرایط خاتمه پیدا کند و حمید نوری تبرئه شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *