رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه در حال نگارش است/ تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور

11:26 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۵۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تعداد نظرات: ۳ دیدگاه
متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه در حال نگارش است/ تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور
سخنگوی دولت با بیان اینکه متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه در حال نگارش است گفت: در اولین فرصت برنامه هفتم تقدیم مجلس می‌شود.

خبرگزاری میزان- علی بهادری جهرمی امروز (۹ خرداد) در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه بیان کرد: در روز‌های گذشته شاهد سفر سلطان عمان به ایران، در راستای اجرای سیاست همسایگی دولت بودیم که در پی این سفر، در ۵ حوزه مختلف سیاسی، انرژی، بهداشت، حمل و نقل و تجاری توافق‌های خوبی صورت گرفت.

بهادری جهرمی ادامه داد: حجم تبادلات تجاری دو برابر شده و زیرساخت‌ها نیز آماده شده است. توسعه خطوط حمل و نقلی نیز جزو محور‌های مذاکرات دو طرف بوده است، دو کشور در حوزه‌های اقتصاد سلامت و گردشگری و سایر حوزه‌ها می‌توانند تکمیل کننده هم باشند. 

وی با اشاره به آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده کشورمان در هفته گذشته گفت: از همکاری خوب قوای قضاییه و مقننه برای تنظیم و نهایی سازی لایحه انتقال محکومان با بلژیک که منجر به آزادی این دیپلمات شد، تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در روز‌های آتی رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی سفر می‌کند.

بهادری جهرمی عنوان کرد: متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه در حال نگارش است، بازنگاهی به نکات ارسال شده داریم و در اولین فرصت برنامه هفتم تقدیم مجلس می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود.

افزایش ۵۰ درصدی صادرات به آسیای میانه

بهادری جهرمی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی صادرات به آسیای میانه گفت: صادرات به کشور‌های آسیای میانه، قفقاز و روسیه در دو ماه اول ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری ۰.۲ درصد کاهش و در ۲۳ استان کشور تک رقمی شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری جوانان نیز یک درصد کاهش یافت، افزود: در بخش خدمات بیشترین رشد اشتغال ثبت شده است به طوری که جمعیت شاغل در این بخش حدود ۵۴۶ هزار نفر رشد داشته است.

ثبت‌نام بیش از ۴۳۰ هزار نفر برای دریافت سهام نوزادان

سخنگوی دولت با اشاره به ثبت‌نام ۴۳۶ هزار و ۵۵۰ نفر برای دریافت سهام نوزادان متولد ۱۴۰۱ گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی، بیش از ۴۳۰ هزار نفر در سامانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دریافت سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند.

وی درباره روند تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها نیز گفت: پیشنهاد دولت تشکیل صندوق بود که بنا شد، حساب‌های استانی پیشرفت و عدالت تشکیل شود. با اجرای این طرح، مدیریت بودجه استانی که هزار همت است به مسئولان محلی واگذار می‌شود، این پیشنهاد به تصویب مجلس رسید و مقدمات کار هم در وزارت اقتصاد نهایی می‌شود.

سخنگوی دولت درباره ساعت کاری کارکنان ادارات اظهارکرد: این زمان، یک ساعت پس از طلوع آفتاب در نظر گرفته شده است و همچنین ویژه ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است که مدارس تعطیل هستند.

وی درباره تنظیم نهایی سند هوش مصنوعی و تحویل آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: متنی سه سال پیش تنظیم‌شده بود، اما با توجه به پیشرفت روزانه علم در دنیا، معاونت علمی ریاست جمهوری وقتی تعیین کرد تا این سند بروز رسانی شود، تا ماه آتی سند نهایی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت درباره اقدامات صورت گرفته برای توسعه متوازن در کشور اظهار کرد: سیاست توسعه اقتصادی با نگاه‌های بیرونی مخرب بوده و این روند در دولت فعلی اصلاح شده است. رایگان کردن بیمه اقشار کم درآمد، رایگان کردن آب و برق قشر‌های کم درآمد و پرداخت سهام عدالت و اقداماتی از این دست باعث شده ضریب جینی در سال ۱۴۰۰ کاهش یابد و استمرار این مسیر‌ها می‌تواند عقب افتادگی یک دهه قبل را برطرف کند.

تامین حقابه ایران از هیرمند با جدیت پیگیری می‌شود 

بهادری جهرمی درباره اقدام دولت برای اصلاح وضعیت تامین آب استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: دولت به توسعه متوازن استان‌ها و ایجاد عدالت در پیشرفت‌های استانی نگاه ویژه‌ای دارد. برای تامین آب استان سیستان و بلوچستان در کوتاه مدت انتقال آب از بالادست و حفر چاه‌های عمیق و جمع آوری آب چاه نیمه‌ها و در میان مدت انتقال آب از دریای عمان کلید خورد و از نظر بین المللی نیز تامین حقابه ایران از هیرمند با جدیت پیگیری می‌شود.

وی درباره ارتباط کشورمان با مصر افزود: طبق دستور رئیس جمهور به وزارت خارجه بنا شد، تدابیر لازم برای توسعه و پیشرفت همکاری‌ها را داشته باشیم، دولت برای از سر گیری و توسعه روابط با مصر آمادگی دارد.

بهادری جهرمی درباره اقدام دولت برای جلوگیری از افزایش اجاره بها عنوان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی است. در شورای تامین مسکن دولت مصوب شد امکان افزایش اجاره مسکن، برای تهران ۲۵ درصد و سایر شهر‌ها ۲۰ درصد باشد. از سوی دیگر اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز پیگیری می‌شود.

سخنگوی دولت در واکنش به رأی دیوان عدالت اداری برای ممنوعیت اشتغال همزمان اعضای هیئت علمی دانشگاه بصورت تمام وقت در دستگاه‌های اجرایی گفت: رأی دیوان عدالت اداری تأیید بخشنامه مصوب دولت و ابلاغی سازمان اداری و استخدامی است، در ادوار گذشته مواردی داشتیم که افرادی بطور همزمان و تمام وقت در سمت‌های مختلف مشغول کار بوده‌اند. طبق رأی دیوان عدالت اداری اشتغال تمام وقت و همزمان اعضای هیئت علمی دانشگاه، ممنوعیت دارد به این معنا که یک شخص نمی‌تواند به صورت هم زمان دو شغل را در تصدی داشته باشد.

وی افزود:، اما افرادی که هیئت علمی بوده و از دانشگاه مأمور به دولت شده‌اند طبیعتاً اشتغال همزمان به دو پست را ندارند و لذا تابع این مصوبه نخواهند بود. تمامی اعضای هیئت دولت که عضو علمی دانشگاه هستند نیز در دولت مأمور هستند و فقط از یک منبع حقوق دریافت می‌کنند، لذا موضوع این رأی دیوان عدالت اداری نیستند.

نرخ تورمی کاهشی خواهد شد

بهادری جهرمی با بیان اینکه افزایش تورم جهانی در پی جنگ اوکراین روی قیمت سایر کالا‌ها اثر گذاشته است ادامه داد: از ماه آتی، بر اثر سیاست‌های کوتاه و میان مدت دولت در حوزه اقتصادی شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود.

سخنگوی دولت درباره کالابرگ نیز گفت: دولت از ابتدای سال قبل، ایجاد زیرساخت‌های ارائه کالابرگ را آغاز کرد و اواخر سال قبل نیز زیرساخت‌ها فراهم و اقدامات آزمایشی شروع شد، اما مردم خیلی از این طرح اختیاری استقبال نکردند و دولت سعی کرد امسال با امتیازات بیشتری این طرح را اجرایی کند. 

بهادری جهرمی درباره ایمن سازی بیمارستان حضرت مهدی (عج) عنوان کرد: هر ساختمانی در کشور تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی ساخته می‌شود و این ساختمان هم این موارد و روال اداری را رعایت کرده و تا ۹ ریشتر زلزله را پشتیبانی می‌کند. 

وی درباره تکمیل کریدور شمال - جنوب نیز گفت: قرارداد‌هایی با روسیه منعقد شده و منابع آن در حال پیش بینی است، موانع برطرف و اقدامات لازم در حال انجام است تا این پروژه تکمیل شود.

انتهای پیام/


ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
سلام افزایش سن وسابقه بازنشستگی سبب کاهش بهره وری نیروی کار فعلی وهمچنین افزایش نیروهای جوان تحصیل کرده جویای کار را شامل می شود، لطفا بند افزایش سن وسابقه بازنشستگی را به کل حذف کنید باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
آقای جهرمی در خیلی از سازمان‌ها هیئت علمی دانشگاه با حفظ سمت آموزشی به دولت مامور شده اند و عملا هم استاد دانشگاه هستند و هم مدیر کل ،هم از دانشگاه حقوق می گیرند و هم از دستگاه اجرایی ماهیانه ۱۷۵ ساعت اضافه کار می گیرند !!!اگر استادی با حفظ سمت آموزشی به دستگاه اجرایی مامور شده است یعنی اینکه صبح تا ظهر در اداره و دستگاه اجرایی حضور دارد و برای انجام وظایف آموزشی از ظهر تا عصر به دانشگاه می رود خب این شخص کجا برای دستگاه اجرایی اضافه کار انجام داده است که ماهیانه ۱۲ میلیون تومان اضافه کار بگیرد ؟و ماهی ۷ میلیون تومان رفاهیات!؟در همین حال حاضر ۵۰ نفر هیئت علمی بعنوان معاونین سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین مدیران کل این سازمان در استان‌ها به همین شکل مامور شده اند و از دو منبع دارند حقوق می گیرند که غیرقانونی است زیرا برای اضافه کار نکرده پول می گیرند ..در ثانی اگر ساعات آموزشی و برنامه درسی این افراد از دانشگاه گرفته شود در ساعات اداری در دانشگاه مشغول تحصیل هستند ....تنها راه این افراد ماموریت دائم از دانشگاه به دولت است که بخاطر منافع آن اکثرا نمی پذیرند و غیر قانونی همزمان دو شغل تمام وقت دارند که در تداخل صد در صد هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
0
.سلام، امیدواریم مجلس برنامه هفتم را اصلاح کند و رنگ و بوی انقلابی ببخشد و بازماندگان دفاع مقدس را ارج نهد. خدا نگهدار.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *